اجرای لوله کشی اسپرینکلر

لوله کشی خطوط آتش نشانی

اجرای لوله کشی اسپرینکلر و سیستم آتش نشانی توسط شرکت فنی مهندسی به فیکس صورت می پذیرد. درصورتی که قصد اجرای قرارداد با شرکت فنی مهندسی به فیکس را دارید با ما تماس بگیرید.

درخواست اجرای لوله کشی اسپرینکلر

در صورتی که قصد اجرای لوله کشی اسپرینکلر با شرکت به فیکس را دارید با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان به فیکس در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

0 تا 100 طراحی و اجرای لوله کشی اسپرینکلر

کشف، اعلان و اطفاء حریق در ساختمان‌های امروزی با استفاده از تجهیزات اتوماتیک و دستی امکان‌پذیر شده است. اسپرینکلر به عنوان یک سیستم کشف و اطفاء حریق خودکار به شمار می‌رود که در حال حاضر در بسیاری از ساختمان‌های اداری و تجاری نصب می‌شود. در ادامه قصد داریم که تمام آنچه لازم است درباره لوله کشی اسپرینکلر در ساختمان‌ها بدانید را بررسی کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

لوله کشی خطوط آتش نشانی

اهمیت اجرای لوله کشی اسپرینکلر در ساختمان‌ها

سازمان آتش نشانی آمریکا در اطلاعیه‌ای در سال 2018 اعلام کرد که تنها 3810 نفر در اثر آتش سوزی ساختمان‌ها در یک سال در این کشور فوت کرده‌اند. طبیعی است که همواره خطرات مربوط به آتش سوزی در ساختمان‌ها وجود دارد. بسته به کاربری ساختمان میزان خطرات کم و زیاد می‌شود. بنابراین باید به فکر راه چاره‌ای برای کاهش خسارات مالی و جانی در پی آتش سوزی‌ها در فضای بسته ساختمان‌ها بود.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که شناسایی حریق در کوتاه‌ترین زمان ممکن و اقدام برای جلوگیری از گسترش آن در همان لحظات ابتدایی شکل‌گیری، مهم‌ترین راهکار غلبه بر آتش سوزی است. از این جهت حرکت به سمت سیستم‌های کشف و اطفاء حریق خودکار اهمیت فوق‌العاده زیادی در مهار آتش‌سوزی در ساختمان‌ها دارد. بنابراین با اجرای لوله کشی اسپرینکلر در ساختمان‌ها می‌توان آمار مرگ و میز ناشی از آتش سوزی را به حداقل رساند.

نصب اسپرینکلر در چه ساختمان‌هایی مهم است؟

توصیه کلی کارشناسان آتش نشانی مبنی بر نصب اسپرینکلر در انواع و اقسام ساختمان‌ها است. با این وجود نصب این تجهیزات در برخی از ساختمان‌ها اهمیت به مراتب بیشتری دارد که عبارت‌اند از:

  • کارخانه‌های مواد غذایی
  • کارگاه‌های فرآوری چوب
  • انبارهای نگهداری کالا
  • پارکینگ‌های طبقاتی
  • مراکز خرید
  • هتل‌ها
  • سالن‌های تئاتر، سینما و نمایشگاه‌ها
  • بیمارستان‌ها
  • ساختمان‌های مرتفع مسکونی، اداری و تجاری
  • پایانه‌های مسافربری

انواع سیستم اسپرینکلر آتش نشانی

انجمن ملی محافظت در برابر حریق کشور آمریکا استاندارد ویژه‌ای در زمینه اجرای لوله کشی اسپرینکلر منتشر کرده است که تحت عنوان استاندارد NFPA 13 شناخته می‌شود. در قالب این استاندارد چهار نوع سیستم اسپرینکلر ویژه اطفاء حریق معرفی شده است که در اینجا با هم مرور می‌کنیم.

1. سیستم اسپرینکلر مرطوب (Wet System)

متداول‌ترین نوع اسپرینکلرها، سیستم‌های مرطوب هستند. در خطوط لوله کشی اسپرینکلر مرطوب همواره آب وجود دارد. به مض شناسایی حریق در محیط کلاهک اسپرپنکلر فعال می‌شود و با پاشیدن آب به روی حریق موجبات مهار آن را فراهم می‌کند. اسپرینکلرها در این سیستم به صورت مستقل عمل می‌کنند. به این معنی که شناسایی حریق در یک زون از ساختمان فقط باعث روشن شدن اسپرینکلر همان ناحیه می‌شود.

2. سیستم اسپرپنکلر خشک (Dry System)

سیستم‌های خشک، نوع دیگری از اسپرینکلرها به شمار می‌روند. در این سیستم در شرایط عادی آب در لوله کشی اسپرینکلر وجود ندارد. بلکه خطوط لوله با نیتروژن یا هوای تحت فشار پر می‌شوند. به محض شناسایی حریق ابتدا نیتروژن یا هوای موجود در لوله‌ها تخلیه می‌شود و در ادامه آب وارد لوله‌ها می‌گردد و برای اطفاء حریق به موقعیت مورد نظر منتقل می‌شود.

این دسته از اسپرینکلرها برای ساختمان‌هایی که در مناطق سردسیری هستند، گزینه مناسبی به شمار می‌رود. وجود دائمی آب در لوله‌ها در کنار سرمای هوا احتمال ترکیدن خطوط لوله کشی اسپرینکلر را افزایش می‌دهد. در نتیجه به جای سیستم مرطوب به سراغ سیستم خشک می‌روند.

لوله کشی اسپرینکلر

3. سیستم اسپرینکلر پیش اقدام (Pre-Action System)

سیستم پیش اقدام مدل پیشرفته سیستم خشک است. در این سیستم تدابیری اندیشیده شده است که قبل از شروع پاشش آب توسط کلاهک اسپرینکلر، هشدارهای کاذب آتش سوزی شناسایی شوند. به این معنی که ابتدا بعد از خالی شدن نیتروژن یا هوای فشرده، آب در لوله‌ها پر می‌شود. سپس هر آب‌پاش به صورت جداگانه و یک به یک فعال می‌شود. به این ترتیب در صورت اشتباه سامانه کشف حریق، تمام آب پاش‌ها به مدارد وارد نمی‌شوند. سیستم پیش اقدام برای خانه‌های مسکونی چندان گزینه مناسبی نیست.

4. سیستم اسپرینکلر سیل (Deluge System)

نوع دیگری از لوله کشی اسپرینکلر وجود دارد که مناسب کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی بزرگ است. در این مراکز حجم آتش سوزی‌های احتمالی به مراتب بیشتر است. به همین دلیل باید با حجم آب بیشتری برای مقابله اقدام کرد. سیستم اسپرینکلر سیل نیز نوعی سیستم خشک است که در آن سنسورهای حرارتی شناسایی آتش روی سر آب‌پاش تعبیه نمی‌شوند. بلکه سیستم شناسایی حریق جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شود تا به محض تشخیص آتش، آب با حجم زیاد به یکباره از سر آّ‌پاش رها شود.

بررسی نحوه عملکرد سیستم اسپرینکلر

بد نیست که در ادامه بحث لوله کشی اسپرینکلر نگاهی به نحوه عملکرد این سیستم‌ها در زمان بروز آتش نشانی داشته باشیم. در حالت کلی سیستم‌های اسپرینکلر در سه فاز کلی وارد عمل می‌شوند که عبارت‌اند از:

1. تشخیص حرارت ناشی از آتش سوزی

تصور رایج این است که اسپرینکلرهای آتش نشانی با دو تحریک می‌شوند. این در حالی است که اساس کار اسپرینکلرها بر مبنای تشخیص حرارت است. شکل گیری آتش در یک محیط باعث می‌شود که جریان هوا در بالادست آن خیلی سریع گرم شود. هوای گرم طبق اصل همرفت، به سمت بالا حرکت می‌کند و جای خود را با هوای سرد بالا دست عوض می‌نماید.

سر آب‌پاش‌های اسپرینکلر نوعی محفظه شیشه‌ای تعبیه می‌شود که داخل آن با مایعی به نام گلیسرین پر می‌شود. تماس هوای گرم در محدوده دمای بین 135 تا 165 درجه فارنهایت، باعث منبسط شدن مایع درون محفظه می‌شود. به این ترتیب محفظه شکسته می‌شود و در نتیجه اسپرینکلر در مدار قرار می‌گیرد.

2. خاموش کردن آتش

در جریان لوله کشی اسپرینکلر توضیح دادیم که فرآیند آبرسانی به سر آب‌پاش‌ها به چه صورتی است. با فعال شدن اسپرینکلر عملا جریان آب برقرار می‌شود و آب از دهانه اسپرینکلر با فشار به سمت پایین پخش می‌شود. میزان فشار آب موجود در لوله کشی اسپرینکلر، اهمیت بالایی در سرعت و شدت پاشش آب در محیط دارد. به این ترتیب خاموش شدن آب با بازدهی بیشتری صورت می‌گیرد.

3. کنترل آسیب به ساختمان

احتمالا در فیلم‌های سینمایی دیده‌اید که وقتی سیستم اسپرینکلر فعال می‌شود، عملا همه چیز زیر و رو شده و ساختمان دیگر قابل استفاده نخواهد بود. اما باید بدانید که این تصویر کاملا سینمایی است و در واقعیت ماجرا کاملا تفاوت دارد. در واقع با فعال شدن یک اسپرینکلر، سایر اسپرینکلرهای موجود در ساختمان در مدار قرار نمی‌گیرند. هر کدام از آن‌ها سیستم تشخیص حریق جداگانه‌ای دارند و تا زمانی که حریق را در محدود عملکرد خود شناسایی نکنند، فعال نمی‌شوند.

از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهد که خاموش کردن آتش در یک ساختمان به کمک اسپرینکلرها با مصرف یک ششم آب در مقایسه با شیلنگ‌های آتش نشانی امکان پذیر است. در نتیجه این شیوه عملا در کاهش میزان خسارت‌های مالی به ساختمان نیز بسیار کارآمد است.

نحوه اجرای لوله کشی اسپرینکلر

در این قسمت نگاهی به دستورالعمل اجرای لوله کشی اسپرینکلر می‌اندازیم. در مجموع 3 روش کلی برای اجرای اسپرینکلر در ساختمان‌ها وجود دارد. بر مبنای نوع ساختمان، شرایط آب و هوایی و میزان بودجه در اختیار از بین این روش‌ها گزینه مناسب انتخاب می‌شود. این سه روش عبارت‌اند از:

1. روش صلیبی یا درختی (Tree)

در این روش یک مسیر واحد برای آبرسانی به شاخه‌هایی که اسپرینکلر روی آن نصب می‌شود، در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر شاخه‌های اسپرینکلر صرفا به لوله کراس که در واقع لوله اصلی انتقال آب از رایزر به اسپرینکلرها است، متصل می‌شوند.

2. روش حلقه‌ای (Loop)

در این روش رایزر آب را از به سمت دو لوله کراس یا اصلی منتقل می‌کند. این لوله‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شوند و در ادامه شاخه‌های اسپرینکلر به آن متصل می‌گردد. در نهایت دو لوله کراس در انتهای مسیر بار دیگ به هم متصل می‌شوند. شاخه‌ها در این سیستم به هیچ عنوان به مرتبط نمی‌شوند.

3. روش شبکه‌ای (Grid)

در روش شبکه‌ای تعداد لوله‌های کراس که از رایز آب را به سمت شاخه‌های اسپرینکلر منتقل می‌کنند، به مراتب بیشتر است. هر چند که اجرای این روش لوله کشی اسپرینکلر هزینه و زمان زیادی را از ما می‌گیرد؛ اما به دلیل کاهش افت فشار ناشی از اصطکاک شاهد بازدهی بالاتری نیز هستیم.

پمپ آتش نشانی

آیا اجرای لوله کشی اسپرینکلر نیاز به تخصص دارد؟

اجرای لوله کشی اسپرینکلر با سایر انواع لوله‌کشی ساختمان تفاوت‌های اساسی دارد. با توجه به اینکه بهره‌برداری از این سیستم‌ها باید با تأیید و نظارت شهرداری‌ها صورت بگیرد، حتما نیاز دارید که از تیم متخصص برای این منظور استفاده کنید. در غیر این صورت مجوز بهره‌برداری به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و استانداردها برای شما صادر نخواهد شد.

مزایای سیستم لوله کشی اسپرینکلر

در انتهای بحث لوله کشی اسپرینکلر بد نیست که بار دیگر به صورت موردی مهم‌ترین مزایای این دسته از سیستم‌های آتش نشانی را با هم مرور کنیم:‌

  • سیستم اسپرینکلر، عملا امکان تشخیص و اطفاء حریق را به صورت همزمان در اختیار ما قرار می‌دهد.
  • اسپرینکلر به صورت موضعی و مستقل عمل می‌کند و به هیچ عنوان تمام آب‌پاش‌ها با هم فعال نمی‌شوند.
  • اثر خنک‌کننده پاشش آب اسپرینکلرها در ساختمان ایمنی فعالیت نیروهای امدادی را ارتقا می‌دهد.
  • خاموش کردن آتش با آب مقرون به صرفه‌ترین روش در سراسر دنیا است.
  • اجرای لوله کشی اسپرینکلر انعطاف‌پذیری بالایی دارد و می‌توان مطابق با شرایط ساختمان این کار را انجام داد.
  • میزان مصرف آب برای خاموش کردن آتش در مقایسه با سایر روش‌ها به مرات کمتر است.
  • خسارت‌های ناشی از اطفاء حریق به کمک اسپرینکلر به مراتب کمتر است.

خدمات اجرای لوله کشی اسپرینکلر با به فیکس

گروهی از برترین مهندسان تأسیسات مکانیکی ایران در شرکت به فیکس دور هم جمع شده‌اند. ما در به فیکس انواع و اقسام خدمات تأسیسات مکانیکی از جمله لوله کشی اسپرینکلر را برای پروژه‌های ساختمانی کوچک و بزرگ در کشور اجرا می‌کنیم. اگر شما هم به فکر ایمنی ساختمان‌تان هستید، با به فیکس تماس بگیرید.

شاید بپرسید که همکاری با به فیکس چه مزایایی برای شما به دنبال دارد؟ در اینجا تعدادی از مهم‌ترین خدمات به فیکس را می‌توانید مشاهده کنید:‌

  • باکیفیت‌ترین مواد اولیه و متریال در اجرای پروژه‌های به فیکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کلیه خدمات به فیکس با ارائه ضمانت در اختیار مشتریان عزیز قرار می‌گیرد.
  • خواسته‌ها و ملاحظات فنی و مالی کارفرما به دقت رعایت می‌شود.
  • اجرای پروژه در کمترین زمان ممکن و با رعایت تمام اصول استاندارد صورت می‌پذیرد.

به خاطر داشته باشید که ایمنی در هر ساختمانی حرف اول را می‌زند. اگر به دنبال آرامش واقعی هستید، به ایمنی ساختمان‌هایتان اهمیت بدهید.