تعمیر دیگ موتورخانه

تعمیر دیگ موتورخانه

تعمیر دیگ موتورخانه یکی از موضوعات مهمی است که در موتورخانه‌ها وجود دارد. تولید آب گرم بهداشتی و بخار آب در موتورخانه درون بویلر یا دیگ صورت می‌پذیرد. مکانیزم عملکرد دیگ نیز چندان پیچیده نیست. مشعل به عنوان تولیدکننده حرارت روی دیگ سوار می‌شود. در ادامه مقدار مشخصی آب نیز بسته به ظرفیت دیگ وارد آن می‌شود. دیگ بخار حرارت تولید شده مشعل را به آبی که داخل آن وجود دارد، منتقل می‌نماید. به این ترتیب آب گرم بهداشتی یا بخار آب بسته به نیاز از دیگ خارج شده و به کمک لوله‌کشی به سمت ساختمان ارسال می‌شود.

درخواست تعمیر دیگ موتورخانه

در صورتی که درخواست تعمیر دیگ موتورخانه خود را دارید می توانید با شماره های داخل سایت تماس حاصل نمایید و یا فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان به فیکس در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند.

خدمات به فیکس برای تعمیر دیگ موتورخانه

در موارد متعددی برای تعمیر دیگ موتورخانه باید به سراغ تعویض لوله (دیگ فولادی) یا پره (دیگ چدنی) رفت و بعد از آن هم به کمک تجهیزات خاص اقدام به سر هم کردن دیگ نمود. تعدادی از متخصصین با تجربه و با دانش در حوزه تأسیسات مکانیکی در به فیکس گرد هم آمده‌اند. ما در به فیکس تلاش می‌کنیم که خدمات تعمیر دیگ موتورخانه و سایر تجهیزات تأسیسات مکانیکی را در بالاترین کیفیت به مشتریان عزیز ارائه کنیم.

تیم فنی مهندسی به‌فیکس از سال 1397 فعالیت خود در زمینه تأسیسات مکانیکی را در کشور آغاز کرده است. با استفاده از خدمات تعمیر دیگ موتورخانه به‌فیکس مزایای زیر را برای خود به ارمغان خواهید آورد:

  • فرآیند تعمیر و نگهداری در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.
  • کلیه فرآیندها مبتنی بر به‌روز‌ترین استانداردهای حوزه تأسیسات مکانیکی انجام می‌شود.
  • کلیه خدمات به فیکس با ضمانت به مشتریان عزیز ارائه می‌شود.
  • از ابزار و مصالح درجه یک و مرغوب در اجرای پروژه‌ها استفاده می‌شود.
  • مشاوره رایگان تلفنی به‌فیکس به‌صورت تمام‌وقت در اختیار شما قرار دارد.
  • ما در به‌فیکس علاوه بر ارائه خدمات در بالاتری کیفیت ممکن، به فکر جیب شما هم هستیم.

در ادامه به بررسی انواع دیگ یا بویلر موتورخانه پرداخته و در زمینه تعمیر بویلر موتورخانه توضیح خواهیم داد.

تعمیر بویلر موتورخانه تعمیر دیگ

معرفی انواع دیگ موتورخانه

قبل از پرداختن به بحث تعمیر دیگ موتورخانه بد نیست که به طور مختصر با انواع دیگ‌ها نیز آشنا شویم. در حال حاضر بویلرهایی که در موتورخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نظر جنس بدنه به دو دسته چدنی و فولادی تقسیم می‌شوند. انواع دیگ‌ها با ظرفیت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. برای خرید دیگ باید به موقعیت پروژه، شرایط مالی کارفرما و محاسبات فنی توجه کنیم. هر کدام از انواع دیگ‌ها دارای مزایا و معایبی منحصربه‌فردی هستند که در اینجا به صورت مختصر بررسی می‌کنیم:

1. دیگ چدنی

چدن خاکستری متریال اصلی است که در تولید دیگ‌های چدنی به کار می‌رود. درون این دیگ‌ها مجهز به پره‌هایی است که منفصل از یکدیگر تعبیه می‌شوند. تعداد پره‌ها بسته به ظرفیت دیگ در نظر گرفته می‌شود. آب موجود در دیگ درون این پره‌ها جریان پیدا می‌کند و حرارت مشعل به طور غیرمستقیم از طریق بدنه پره به آب منتقل می‌شود. دو ملاحظه اساسی برای استفاده از دیگ‌های چدنی در موتورخانه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • استفاده در فشارهای پایین (فشار آب داخل دیگ باید کمتر از 5 اتمسفر باشد)
  • عدم استفاده در مناطق با شرایط آب‌وهوایی خیلی سرد

مهم‌ترین مزایای دیگ‌های چدنی نیز به شرح زیر است:

  • مقاومت بالای چدن خاکستری در برابر خوردگی
  • جابه‌جایی و نصب آسان به دلیل منفک بودن پره‌های دیگ از هم
  • آسان‌تر بودن تعمیر دیگ موتورخانه چدنی به دلیل مجزا بودن پره‌ها (امکان تعویض یک پره بدون نیاز به تغییر در بقیه پره‌ها و ساختار دیگ)
  • امکان افزایش توان دیگ با افزودن بر تعداد پره‌ها
  • قیمت ارزان‌تر در مقایسه با دیگ‌های فولادی با ظرفیت مشابه

البته لازم به ذکر است که دیگ‌های چدنی خالی از ایراد نیز نیستند. اصلی‌ترین معایب این دیگ‌ها را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • آسیب‌پذیر بودن پره‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض تنش حرارتی بسیار زیاد
  • رسوب در پره‌ها و مسدود شدن مسیر آب
  • راندمان حرارتی کمتر در مقایسه با دیگ فولادی
  • مقاومت در برابر حرارت کمتر از دیگ فولادی (حساس به شوک‌های حرارتی)
  • هزینه و زمان نصب بیشتر در مقایسه با دیگ فولادی

2. دیگ فولادی

در ادامه بحث تعمیر دیگ موتورخانه، نوبت به معرفی مدل دیگری بویلرها به نام دیگ فولادی می‌رسد. ساختار دیگ‌های فولادی متشکل از تیوب یا لوله است. به این معنی که بسته به ظرفیت دیگ، تعدادی لوله با قطر مشخص درون دیگ تعبیه می‌شود. در برخی از مدل‌ها آتش درون لوله‌ها جریان دارد و آب درون دیگر در تماس با لوله‌ها است. در مدل‌های دیگری نیز آب درون لوله‌ها جریان دارد و آتش از بیرون لوله‌ها، حرارت لازم را به آن‌ها منتقل می‌کند.

مهم‌ترین مزایای دیگ فولادی عبارت‌اند از:

  • عمر مفید طولانی‌تر در مقایسه با دیگ چدنی
  • راندمان حرارتی بالا
  • امکان طراحی در ظرفیت‌های بزرگ با فشار تا سقف 16 اتمسفر (مناسب برای پروژه‌های موتورخانه‌ای بزرگ)
  • پایداری مناسب در برابر شوک‌های حرارتی
  • عملکرد مناسب با سوخت‌های گازی یا گازوئیلی مشعل

دیگ‌های فولادی دارای نقاط ضعف اختصاصی خود نیز هستند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • قیمت بالاتر در مقایسه با دیگ چدنی
  • حمل و نقل دشوار به دلیل طراحی و ساخت یکپارچه
  • هزینه تعمیر دیگ موتورخانه فولادی بیشتر از دیگ چدنی
  • عدم امکان افزایش ظرفیت دیگ فولادی

مهم‌ترین نکات در تعمیر دیگ موتورخانه

حال که با انواع دیگ و مزایا و معایب هر کدام به طور خلاصه آشنا شدیم، باید به بحث تعمیر دیگ موتورخانه بپردازیم. مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد، انجام بازرسی‌های دوره‌ای دیگ از سوی کارشناسان خبره تأسیسات مکانیکی است. تعمیر دیگ‌های چدنی و فولادی کاملا کار تخصصی است. برای عیب‌یابی این دیگ‌ها حتما باید دوره‌های تخصصی در این زمینه را سپری کنید. در این قسمت به برخی از مهم‌ترین نکاتی که باید در تعمیر و نگهداری دیگ رعایت شود، اشاره می‌کنیم.

1. رسوب‌زدایی؛ مهم‌ترین نکته در تعمیر دیگ موتورخانه

جریان آب درون دیگ‌ها به طور طبیعی با رسوباتی همراه هستند. این مسئله زمانی تشدید که می‌شود که آب منطقه نیز سختی بالایی داشته باشد. اولین توصیه برای مدیریت این شرایط، نصب سختی‌گیر در موتورخانه است تا کمی از سختی آب کاسته شود و به حد مطلوب برسد. مشکل رسوب‌گیری در دیگ‌های چدنی به مراتب بیشتر از دیگ‌های فولادی رخ می‌دهد. دلیل این مسئله نیز پیچ و خم‌های زیادی است که در پره‌های دیگ چدنی برای مسیر آب وجود دارد. برای این منظور باید در بازه‌های زمانی مشخصی اقدام به اسید‌شویی دیگ شود.

در صورت سهل‌انگاری در این مورد خسارت‌های سنگینی به بار می‌آید و در مواردی حتی مجبور خواهید شد که کل دیگ را تعویض کنید. در نتیجه توصیه می‌کنیم که حتما این مسئله را در خصوص تعمیر دیگ موتورخانه جدی بگیرید.

2. بررسی عایق‌بندی دیگ موتورخانه

عایق‌بندی اصولی و دقیق دیگ نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح آن دارد. حتما باید در زمان عایق بندی به درستی نظارت روی اجرای کار صورت بگیرد. همچنین در طول مدت بهره‌برداری نیز باید به صورت مرتب عایق بندی دیگ بررسی شود و چنانچه مشکلی مشاهده شود، باید هر چه سریع‌تر برای برطرف کردن مشکل اقدام کرد.

3. نصب سوپاپ برای دیگ

یکی دیگر از موضوعاتی که در نگهداری از دیگ و افزایش عمر مفید آن در نظر بگیرید، نصب سوپاپ روی بدنه آن است. البته در بسیاری از دیگ‌هایی که به تازگی تولید می‌شوند، این مسئله رعایت شده است. وجود بخار درون فضای دیگ و تماس طولانی مدت آن با بدنه دیگ، باعث تسریع در فرآیند پوسیدگی آن می‌شود. اما استفاده از سوپاپ می‌تواند باعث تخلیه بخار از دیگ در زمان غیرفعال بودن آن شود. حتما این موضوع به ظاهر ساده را باید در موتورخانه جدی گرفت.

4. بازدید مرتب دیگ برای شناسایی نشتی‌های احتمالی

یکی از مهم‌ترین ایراداتی که برای دیگ موتورخانه ایجاد می‌شود، نشتی و سوراخ شدن آن است. برای تعمیر دیگ موتورخانه حتما باید این مسئله مورد توجه قرار بگیرد. جمع شدن رسوبات در دیگ و تنظیم نبودن شعله به عنوان دو عامل مهم در سوراخ شدن دیگ به شمار می‌رود. تنظیم نبودن شعله دیگ باعث می‌شود که این شعله در تماس مستقیم با بدنه قرار بگیرد و در نتیجه بعد از مدتی باعث سوراح شدن آن می‌شود.

برای بازدید شعله دیگ‌ها یک دریچه مخصوص در نظر گرفته می‌شود. این دریچه بازدید در انتهای دیگ‌های بزرگ است. به کمک این دریچه باید به طور مداوم طول و رنگ شعله بررسی شود. به این ترتیب می‌توان از تماس شعله به انتهای دیگ جلوگیری به عمل آورد.

5. بررسی عملکرد دودکش دیگ

مسئله دیگری که باید در تعمیر دیگ موتورخانه مورد توجه قرار داد، بررسی دودکش است. عملکرد صحیح دودکش نقش بسزایی در راندمان حرارتی دیگ دارد. ارتفاع دیگ باید در وضعیت مناسبی تنظیم شود. اگر چنانچه دودکش ارتفاع بالایی داشته باشد؛ باید در میانه راه با هیتر هوای عبوری حرارت داده شود. به این ترتیب از سرد شدن هوا و معکوس شدن آن جلوگیری شود. در حالت استاندارد دمای هوای عبوری از دودکش باید بین 180 تا 200 درجه سلسیوس کنترل شود. عایق‌بندی دودکش نیز مسئله دیگری است که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد.

موارد دیگری که در عملکرد صحیح دیگ بخار بسیار مؤثر است، عبارت‌اند از:

  • تنظیم سرعت آب عبوری از دیگ با توجه به سایز لوله‌ها یا پره
  • تنظیم مشعل دیگ
  • تنظیم ترموستات دیگ