تعمیر پمپ موتورخانه

تعمیر پمپ موتورخانه

تعمیر پمپ موتورخانه از جمله خدمات به فیکس می باشد. پمپ های موتورخانه از اجزای متحرک موتورخانه می باشد بنابراین احتمال خرابی آن ها نسبت تجهیزات دیگر موتورخانه بالاتر است.

مشکلات رایج پمپ موتورخانه

  • سوختن پمپ و خرابی سیم پیچ
  • شکستگی پروانه پمپ
  • خرابی بلبرینگ پمپ
  • قطع برق پمپ
  • گیر کردن پروانه
  • نشتی و آب دادن پمپ

درخواست تعمیر کار موتورخانه برای تعمیر پمپ

در صورتی که قصد دریافت خدمات از به فیکس را دارید می توانید با شماره تماس های داخل سایت تماس حاصل نموده و یا فرم زیر را پر کرده تا کارشناسان به فیکس در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

پمپ موتورخانه

عملکرد پمپ ها موتورخانه

برای به گردش درآوردن آب گرم تولید شده در موتورخانه، نیاز به پمپ سیرکولاتور وجود دارد. انتخاب پمپ‌های تعبیه شده در موتورخانه باید مبتنی بر محاسبات فنی باشد. همچنین در زمان نصب نیز باید مجموعه‌ای از نکات فنی را رعایت کرد. تعمیر پمپ موتورخانه و همچنین بازدید‌های دوره‌ای از آن یکی از اقدامات ضروری است که باید در طول دوره بهره‌برداری از موتورخانه حتما انجام بگیرد. هرگونه مشکل و اختلالی در پمپ‌ها بلافاصله در طرف مصرف‌کننده خود را بروز می‌دهد. در همین راستا باید نسبت به تعمیر و نگهداری دقیق این تجهیز حساس بود. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص مهم‌ترین نکاتی که باید در زمینه تعمیر پمپ موتورخانه بدانید، بحث و گفت‌وگو کنیم.

پمپ‌های مورد استفاده در موتوخانه عمدتا از چه نوعی هستند؟

قبل از پرداختن به بحث تعمیر پمپ موتورخانه لازم است که ابتدا به یک موضوع مهم بپردازیم؛ پمپ‌های مورد استفاده در موتورخانه‌ها عمدتا از نوع پمپ‌های سیرکولاتور هستند. اما دلیل این انتخاب چیست؟ همان‌طور که اشاره کردیم، نقش پمپ در موتورخانه به گردش در آوردن آب درون خطوط لوله‌کشی است. پمپ مناسب موتورخانه باید بتواند همزمان آب خروجی از دیگ و چیلر را به داخل لوله‌ها هدایت کند و آب برگشتی را نیز مجددا به سیستم موتورخانه بازگرداند.

با توجه به این دو نکته مهم، بهترین گزینه در میان انواع پمپ‌های موجود در بازار، پمپ سیرکولاتور است که از موتور خطی استفاده می‌کند و ردیف پمپ‌های سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. یک پمپ خطی از نوع سیرکولاتور که در موتورخانه به کار می‌رود در حالت عادی از اجزای زیر تشکیل می‌شود:

  • الکتروموتور
  • شفت یا محور
  • پروانه
  • محفظه روغن‌کاری
  • کاسه نمد
  • کوپلینگ (برخی از مدل‌های جدید بدون کوپلینگ تولید می‌شوند)
  • یاتاقان

انواع موتورهای پمپ موتورخانه

پمپ‌های خطی کاملا دقیقا در امتداد خط لوله‌کشی قرار می‌گیرند. نکته مهم این است که ورودی و خروجی پمپ باید دقیقا در یک مسیر قرار بگیرند. مهم‌ترین قسمت هر پمپ بدون شک موتور آن است که توان لازم برای به جریان انداختن سیال را فراهم می‌کند. در همین راستا الکتروپمپ‌های مورد استفاده در پمپ‌های موتورخانه به دو گروه تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی مبتنی بر دبی سیال عبوری و هد پمپ صورت می‌گیرد:

  1. موتورهای جریانی با قدرت کم: دبی و هد پمپ که توسط این موتورها تولید می‌شود، محدود است و عمدتا برای ساختمان‌های با ارتفاع کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. موتورهای جریانی با قدرت بالا: دبی و هد پمپ که توسط این موتورها تولید می‌شود، زیاد است و عمدتا برای ساختمان‌های با ارتفاع زیاد یا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ‌های با الکتروموتور‌های با قدرت بالا، از وزن بسیار بالایی برخوردار هستند و در زمان نصب در مجاورت زمین قرار می‌گیرند. به همین دلیل به آن‌ها پمپ‌های زمینی نیز گفته می‌شود.

مهم‌ترین مشکلات فنی به همراه روش تعمیر پمپ موتورخانه

تا اینجا با برخی از مهم‌ترین نکات پیرامون پمپ‌های موتورخانه آشنا شدیم. واقعیت این است که پمپ‌ها در مقایسه با سایر تجهیزات موجود در موتورخانه بیشتر در معرض آسیب دیدن قرار دارند. دلیل این موضوع را در ادامه به طور مفصل مورد بررسی قرار می‌دهیم. اما در این قسمت قصد داریم به بحث تعمیر پمپ موتورخانه بپردازیم. مجموعه‌ای مشکلات که ممکن است برای پمپ‌ها به وجود بیایند را در ادامه ذکر می‌کنیم و روش‌های تعمیر پمپ موتورخانه مخصوص هریک را نیز بررسی می‌کنیم:‌

  1. کاهش هد پمپ

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در زمینه انتخاب پمپ موتورخانه باید در نظر گرفته شود، هد پمپ است. به زبان ساده توانایی پمپ برای ارسال آب به ارتفاع را هد پمپ می‌گویند. طبیعی است که هرچه ارتفاع ساختمان بیشتر باشد، باید پمپ با هد بالاتر نیز انتخاب شود. اما گاهی اوقات در طول بهره‌برداری ممکن است که پمپ دچار افت هد شود و آب به طبقاتی فوقانی ساختمان نرسد یا از فشار کافی برخوردار نباشد.

در چنین شرایطی چند مسئله برای تعمیر پمپ موتورخانه وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد:

  • وجود هوا درون پمپ باعث می‌شود که هد آن کاهش یابد. با هواگیری پمپ می‌توان این مشکل را برطرف نمود.
  • اگر گردش آب در پمپ در جهت درستی صورت نگیرد، دچار افت هد می‌شود. با تغییر جهت گردش مشکل حل می‌شود.
  • در صورتی که صافی مورد استفاده در خط مکش پمپ کثیف شود، افت هد رخ می‌دهد که باید صافی را تمیز کرد.

در مواردی نیز مشکل افت هد به محاسبات اشتباه در زمان انتخاب پمپ برمی‌گردد. به عنوان مثال ممکن است طول لوله مکش خیلی طولانی باشد یا افت فشار در شبکه بیش از هد پمپ باشد. در صورتی که در محاسبات به این موضوعات بی‌توجهی شود، مشکل هد پمپ ایجاد می‌گردد. با استفاده توان مهندسان به‌فیکس هیچ‌گاه نگران مشکلات این چنینی در موتورخانه خود نباشید.

  1. خراب شدن کوپلینگ‌های پمپ

کوپلینگ‌ها به زبان ساده تجهیزاتی هستند که برای اتصال پمپ به خطوط لوله‌کشی موتورخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاهی اوقات تعمیر پمپ موتورخانه ناظر به خراب شدن کوپلینگ‌ها است. نکته اول این است که کوپلینگ‌ها در معرض تنش‌ها و ضربه‌های زیادی قرار دارند. به همین دلیل در انتخاب آن‌ها باید حتما ملاحظات مربوط به تنش‌های وارده را در نظر گرفت. گاهی اوقات مشکل به نصب کوپلینگ‌ها برمی‌گردد. به گونه‌ای پمپ و خطوط لوله‌کشی به خوبی با هم تراز نشده‌اند. در مواردی نیز اتصال انبساطی به اشتباه نصب شده است که باید مجددا بازنگری و اصلاح شود.

  1. لرزش و صدای بیش از حد پمپ

یکی از مزیت‌های مهم پمپ‌های سیرکولاتور خطی، صدای نسبتا پایین آن‌ها است. اما گاهی اوقات در طول بهره‌برداری صدا یا لرزش‌های نامتعارفی از پمپ مشاهده می‌شود. برای تعمیر پمپ موتورخانه در اثر این گونه مشکلات باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • در خصوص پمپ‌های زمینی اولین موضوع بررسی باید به محل نصب آن اختصاص یابد و تراز بودن آن چک شود.
  • گاهی اوقات اشکال مربوط به یاتاقان‌ها است که نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.
  • روغن کاری پمپ هم باید بررسی شود تا مشکلی وجود نداشته باشد.
  • خارج شدن پروانه پمپ از محور مرکزی‌اش نیز موجب لرزش و صدای زیاد می‌شود. که باید بررسی شود.
  • رسوبات داخل پروانه و حلزونی پمپ نیز باید تخلیه گردد تا صدا و لرزش کاهش پیدا کند.
  1. نشتی پمپ

محفظه آب‌بند درون پمپ وجود دارد که باید نسبت به جلوگیری از نشت آب از این محفظه حساس باشیم. اگر این محفظه دچار نشتی زیادی شود، قطعا پمپ دچار مشکل می‌گردد. برای تعمیر پمپ موتورخانه در این حالت باید به سراغ بررسی درستی جانمایی محفظه آب‌بند برویم. گاهی اوقات نصب نادرست این محفظه باعث می‌شود مسیر ورود آب به درون آن مسدود شود و عملا شاهده نشتی از محفظه باشیم. در صورتی که فاصله بین شفت و محفظه آب‌بند نیز زیاد باشد، پکینگ پمپ به درستی صورت نمی‌گیرد و نشتی رخ می‌دهد.

  1. خاموش و روشن شدن پی‌درپی پمپ

یکی دیگر از مواردی که در خصوص تعمیر پمپ موتورخانه باید در نظر داشته باشید، مسئله قطع و وصل شدن مداوم آن است. این مشکل مربوط به منبع فشار و تیوب موتورخانه می‌شود. در صورتی که باد منبع فشار به دلیل سوراخ شدن و نشتی کاهش پیدا کند، شاهد این مشکل خواهیم بود.

چرا تعمیر پمپ موتورخانه بیش از سایر تجهیزات موتورخانه ضروری است؟

اگر در ساختمان مسکونی شما سیستم حرارت مرکزی موتورخانه وجود داشته باشد، احتمالا با این موضوع آشنا هستید که تعمیر پمپ موتورخانه بیش از سایر تجهیزات ضروری است. دلیل این مسئله آن است که پمپ یه تجهیز مکانیکی دوار است؛ بر خلاف سایر تجهیزات مکانیکی موتورخانه که از نوع ثابت هستند. در کنار این مسئله تقریبا در یک ساختمان مسکونی پمپ در تمام ساعات شبانه‌روز در حال فعالیت است. این دو نکته باعث می‌شود که پمپ عملا بیش از سایر تجهیزات در معرض استهلاک قرار داشته باشد.

پمپ برگشت آب مصرفی

نکات مهم در زمینه تعمیر و نگهداری پمپ موتورخانه

بعد از بررسی مهم‌ترین نکاتی که پیرامون تعمیر پمپ موتورخانه وجود دارد، نوبت به بررسی چند نکته کاربردی در نگهداری از این تجهیز می‌رسد. یکی از ویژگی‌های مهم پمپ‌های سیرکولاتور، مصرف بهینه انرژی الکتریکی است که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری موتورخانه می‌گردد.

به طور کلی در زمان بهره‌برداری از پمپ‌ها باید سعی کنید نکات زیر را حتما در نظر داشته باشید:‌

  • دور موتور مناسب برای این دسته از پمپ‌ها با توجه به قدرت آن‌ها باید بین 1500 تا 3000 دور در دقیقه تنظیم شود.
  • تحت هیچ شرایطی اجازه دستکاری کردن تنظیمات پمپ را توسط افراد غیرمتخصص ندهید.
  • اگر ساختمانی بیش از 8 واحد داشته باشد باید حتما نسبت به نصب پمپ سیرکولاتور رزرو در موتورخانه اقدام کرد.
  • روشن و خاموش شدن پمپ‌ها به کمک ترموستات نصب شده روی بدنه آن‌ها صورت می‌گیرد. برای عملکرد صحیح ترموستات باید دمای تنظیم آن را حدود 4 درجه سلسیوس کمتر از دمای ترموستات موجود در دیگ بخار قرار داد.
  • برای کلیه پمپ‌ها در سر مکش حتما باید از صافی استفاده شود.
  • پمپ‌های سیرکولاتور زمینی نیاز به نصب لرزه‌گیر در قسمت ورودی و خروجی پمپ دارند.

تجربه تعمیر پمپ موتورخانه به همراه ضمانت با به‌فیکس

نکات مختلفی که پیرامون تعمیر پمپ موتورخانه وجود دارد را در مطلب حاضر مورد بررسی قرار دادیم. واقعیت این است که پمپ از جمله تجهیزات حساس در موتورخانه است که نه‌تنها زودتر از بقیه تجهیزات نیاز به تعمیر پیدا می‌کند؛ بلکه عمر مفید کوتاه‌تری نیز دارد. در همین راستا اهمیت تعمیر و نگهداری اصولی آن در کاهش هزینه‌های جاری موتورخانه بسیار زیاد است. کارشناسان و مهندسان خبره و با تجربه به فیکس آماده هستند که تجربیات سال‌ها فعالیت در این عرصه را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

با استفاده از خدمات به فیکس از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • مشاوره و راهنمایی رایگان در خصوص تعمیر پمپ موتورخانه
  • اعزام نیروهای متخصص در کمترین زمان به محل موتورخانه شما برای تعمیر
  • انجام فرآیند تعمیر پمپ موتورخانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • استفاده از متریال باکیفیت برای انجام تعمیرات
  • ارائه ضمانت تعمیر پمپ موتورخانه

با به فیکس آسایش و راحتی را در ساختمان خود به ارمغان بیاورید.