تعمیر و نگهداری چیلر تراکمی

روش نگهداری چیلر تراکمی

چیلر تراکمی با مصرف انرژی جهت ایجاد برودت به صورت الکتریکی می­باشد، که  با توجه به کار کمپرسور این انرژی را مصرف می­کند چیلرها در صنایع جهت خنک کاری ماشین آلات، مواد و محصولات و در تهویه مطبوع جهت خنک کردن هوای عبوری از فن کویل و یا هواساز می­باشد.

چیلرها به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم میشوند در چیلر جذبی انرژی مورد مصرفی به صورت حرارت می­باشد، و در چیلر تراکمی مصرف به صورت انرژی الکتریسته می­باشد.

اجزای اصلی چیلر تراکمی که شامل 4 قسمت کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور می­باشد. که اساس ایجاد برودت در چیلر بر یک اصل ساده تبخیر استوار است.

عمر یک چیلر تراکمی میتواند با توجه به برند آن حدود 20 تا نهایتا 30 سال باشد. اما عمر چیلر تراکمی بستگی شدیدی به نگهداری صحیح و پیشگیرانه دارد. نگهداری پیشگیرانه از چیلر تراکمی شامل بررسی، مشاهده و تست تک تک اجزای چیلر تراکمی و پیش بینی عمر آن ها و در صورت لزوم تعویض قطعات آن قبل خرابی و از مدار خارج شدن چیلر تراکمی میباشد. همان طور که میدانیم در صنایع، چیلرها باید به صورت شبانه روزی روشن و در مدار باشند بنابراین نگهداری پیشگیرانه بسیار مهم می باشد. در مقاله زیر اصول صحیح نگهداری از چیلر تراکمی را بررسی می کنیم.

فرم درخواست تعمیر و نگهداری چیلر تراکمی

در صورتی که قصد نگهداری چیلر تراکمی را دارید می توانید با شماره های داخل سایت تماس حاصل نمایید و یا فرم زیر را پر کرده تا کارشناسان به فیکس در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند.

ایمنی در زمان نگهداری

مهندسانی که بر روی اجزای برقی یا مکانیکی چیلر تراکمی کار می­کنند باید آموزش دیده و مجاز به انجام تغییرات باشند. تمام تعمیرات مکانیکی باید توسط تعمیرکار مجاز و آموزش­دیده صورت پذیرد. تعمیرکار باید با اجزا و روش نصب کاملاً آشنا باشد. جوشکاری باید توسط فرد متخصص انجام پذیرد.

هر گونه دست­کاری (باز و بسته نمودن) شیرهای کمپرسور باید توسط مهندس مجاز انجام بگیرد، تنها در مواقعی که دستگاه خاموش است.

نکته: هیچگاه در زمان خاموش بودن دستگاه، شیر خط مایع نباید بسته باقی بماند زیرا ممکن است مایع مبرد بین شیر مایع و شیر انبساط به دام بیافتد (شیر مایع در خط مایع و قبل از فیلتر درایر نصب می شود). در هنگام انجام هرگونه تعمیرات، تعمیرکار باید از دستکش، کفش و البسۀ ایمنی استفاده نماید.

هیچگاه وقتی دستگاه روشن است روی آن کار نکنید.

هیچگاه تا زمانی­که برق اصلی دستگاه قطع نشده است روی اجزای الکتریکی کار نکنید. در هنگام عملیات تعمیر و نگهداری، مدار برق قبل از دستگاه را قطع و قفل کنید.

ایمنی در زمان نگهداری چیلر

اگر وقفه­ ای در کار تعمیر پیش آمد قبل از شروع به ­کار مجدد، از بدون برق بودن مدارها اطمینان حاصل نمایید.

در تمام طول عمر دستگاه، بازرسی و آزمایش­ها باید مطابق قوانین و استانداردهای مربوطه انجام پذیرند.

در هنگام انجام تعمیرات بر روی فن­ ها به خصوص هنگامی­که محافظ برداشته شده ­است، منبع تغذیۀ آن را قطع کنید تا از راه افتادن خودکار فن جلوگیری شود.

حداقل سالانه یکبار تجهیزات ایمنی را بازبینی کنید و از عملکرد صحیح آن­ها مطمئن شوید، اگر محیط خورنده است تعداد بازبینی را افزایش دهید.

به طور پیوسته دستگاه را از لحاظ نشتی بررسی و تعمیرات لازم را انجام دهید.

به طور پیوسته لرزش دستگاه را بررسی کنید، لرزش باید همانند زمان راه ­اندازی دستگاه باشد.

قبل از باز کردن مدار مبرد با توجه به فشار سنج، مبرد را تخلیه کنید.

در صورتی که مدار مبرد کمتر از یک روز باید باز بماند، تمام ورودی­ ها را ببندید و اگر از یک روز بیشتر طول می­کشد با گاز نیتروژن مدار را شارژ نمایید.

حتما قبل از تست ازت چیلر، ازت با آزمایش آتش چک کنید. در صورتی که بجای ازت از اکسیژن گردد، اکسیژن با روغن کمپرسور واکنش داده و باعث انفجار چیلر میگردد.

اجزای اصلی و اطلاعات عملکردی چیلر تراکمی

کمپرسور

  • چیلر تراکمی از کمپرسور استفاده می­کند. کمپرسور ها بسته مدل مجهز به انواع انلودر میباشد
  • کمپرسورها امکان استفاده از اکونومایزر برای بهبود راندمان و افزایش ظرفیت را دارند. برای کار در شرایط محیطی بسیار گرم، کمپرسورها قابلیت استفاده از تزریق مایع را دارند.

مخازن تحت فشار

  • دستورات شرکت سازنده باید رعایت شود. تعمیرات و اصلاحات بر روی قطعات دائمی (جوشکاری، لحیم­ کاری و جا زدن) باید طبق اصول و توسط افراد مجاز انجام شود.
  • هر گونه تغییر یا اصلاح باید در بایگانی تعمیر و نگهداری ذکر گردد.

سوییچ اطمینان فشار بالا

چیلرهای تراکمی مجهز به کلید محافظ فشار بالا هستند، که در کارخانه بر روی 400 psi تنظیم شده ­است. کلید ایمنی فشار بالا در خروجی هر کمپرسور نصب شده است.

کندانسور

کندانسور از نوع فین و لوله، لوله مسی و فین آلومینیومی ساخته شده است. در مناطق مرطوب و شرایط خورنده، کندانسور تمام مسی نیز قابل ارائه است.

پروانه ها

پروانه­ ها از نوع ملخی هستند. موتور الکتریکی از نوع سه فاز و قسمت چرخان خارجی هستند.

شیر انبساط الکترونیکی

شیر انبساط الکترونیکی با استپر موتور از طریق کنترلر شیر انبساط جریان مبرد به اواپراتور را کنترل می کند. شیر انبساط الکترونیکی مجهز به شیشه نما است که مشاهده جریان مبرد از شیر انبساط را امکان پذیر می کند.

نشانگر رطوبت

بر روی شیشه نما قرار دارد و با تغییر رنگ وجود رطوبت در مدار مبرد را نشان می دهد. وجود حباب در شیشه نما می تواند در اثر کمبود شارژ مبرد و یا وجود گازهای غیر قابل تراکم باشد.

فیلتر و رطوبت گیر

وظیفۀ فیلتر درایر تمیز کردن مدار مبرد از ذرات و همچنین جذب رطوبت مدار است. زمان تعویض فیلتر درایر را از روی رنگ نشانگر رطوبت می توان تشخیص داد. اختلاف دما بین ورودی و خروجی فیلتر درایر نشان از گرفتگی آن می دهد و باید تعویض شود.

سنسورها

چیلرها به سنسورهای دما و فشار برای کنترل و تنظیم عملکرد مجهز می باشد.

نگهداری پیشگیرانه از چیلر تراکمی

نگهداری از دستگاه باید توسط تکنسین های آموزش دیده انجام پذیرد، بازدیدهای دوره ای می تواند توسط تکنسین های متخصص موجود انجام پذیرد.

نگهداری پیشگیرانه به سادگی امکان استفاده بهینه از دستگاه را امکان پذیر می کند، با انجام نگهداری پیشگیرانه:

  • عملکرد برودتی دستگاه افزایش می یابد.
  • توان مصرفی برق کاهش پیدا می کند.
  • از خرابی یکباره قطعات جلوگیری می کند.
  • از تعمیرات زمان بر و گران قیمت جلو گیری می کند.
  • از محیط زیست محافظت می کند.

نگهداری مقدماتی

اقدامات ابتدایی که توسط استفاده کننده انجام می­شوند:

  • بازدید بصری برای مشاهده اثرات روغن (نشانه نشت مبرد)
  • تمیز کردن کویل کندانسور
  • بازدید تجهیزات ایمنی، تجهیزات ایمنی در جای خود هستند، درها و حفاظ ها درست بسته شده اند.
  • بازدید بصری کلی برای مشاهده هر نشانه از ایراد و اشکال

نگهداری متوسط

برای انجام این مرحله از تعمیرات، تکنسین باید مسلط به مباحث الکتریکی و مکانیکی باشد. پس از انجام مراحل مقدماتی اقدامات زیر پیشنهاد می شوند:

  • حداقل سالانه یکبار اتصالات برقی را محکم کنید.
  • تمام اتصالات کنترل/ فرمان را بررسی و در صورت نیاز دوباره محکم کنید.
  • گرد و خاک جعبه برق را پاک کنید و داخل جعبه برق را تمیز کنید.
  • وضعیت و عملکرد تجهیزات محافظ برق را بررسی کنید.
  • از عملکرد صحیح تمام گرم کن ها مطمئن شوید.
  • فیوزها را هر سه سال یا هر 15000 ساعت تعویض کنید.
  • اتصالات آب را بررسی کنید.
  • مدار آب را هواگیری کنید.
  • فیلتر آب را تمیز کنید.
  • کندانسور را به خوبی تمیز کنید.
  • پکینگ پمپ را بعد از هر 10000 ساعت کارکرد تعویض کنید.
  • پارامترهای عملکردی دستگاه را بررسی و با مقادیر قبلی مقایسه کنید.
  • برگه سوابق تعمیرات را ایجاد و به دستگاه بچسبانید.
  • تمام مراحل فوق باید با در نظر گرفتن موارد ایمنی و قوانین محلی و تجربه کاری انجام شوند.

تعمیر و نگهداری چیلر

نگهداری پیشرفته

انجام این مرحله از تعمیرات نیازمند تخصص و استفاده از ابزار اختصاصی است. تنها تعمیرکاران مجاز باید این تعمیرات را انجام دهند. به عنوان نمونه تعدادی از این نوع تعمیرات عبارتند از:

  • تعویض اجزای اصلی ( کمپرسور، اواپراتور)
  • هر گونه دستکاری در مدار مبرد
  • تغییر پارامترهای تنظیم شده در کارخانه (تغییر کاربری)
  • انتقال یا جمع آوری دستگاه از محل
  • هر گونه مشکل در اثر اهمال در دستورالعمل نگهداری
  • دستکاری در قطعاتی که گارانتی شده اند.

کویل کندانسور

کویل کندانسور به طور دوره ای باید بازدید شود و مقدار گرفتگی باید بررسی شود. در محیط های صنعتی و آلوده مقدار گرفتگی و کثیف شدن کویل بیشتر خواهد بود.

  • تنها زمانی کویل را تمیز کنید که فن را خاموش کرده اید.
  • کویل کندانسور را با استفاده از برس به صورت عمودی و به آرامی تمیز کنید.
  • اگر ممکن بود در هنگام تمیز کردن کویل کل دستگاه را خاموش کنید.
  • هرگز از آب با فشار بالا برای تمیز کردن کویل استفاده نکنید.

نگهداری اواپراتور

موارد ذیل را در مورد اواپراتور بررسی نمایید:

  • عایق آسیب ندیده است و در جای خود محکم است.
  • گرم کن ، در صورت وجود، محکم است و درست در جای خود قرار دارد.
  • اتصالات سمت آب تمیز هستند و نشانه نشتی به چشم نمی خورد.

شارژ مبرد

در سیکل تبرید چیلر به سیال عاملی که جهت خنک سازی استفاده می­شود ، مبرد می­گویند. مبرد های مختلفی در سیکل های تبرید استفاده می­شود مثل R22 یا R134a ، R407C و … می­باشد.

شارژ مبرد چیلر

قبل از شارژ مبرد گرمکن کمپرسور را روشن کنید. بررسی کنید تا سطح روغن مطلوب باشد.  از روشن کردن کمپرسور قبل از شارژ خودداری نمایید. شارژ مایع تنها در کندانسور انجام شود. هنگامی که شارژ به صورت بخار انجام می شود بهتر است از ورودی اواپراتور شارژ انجام شود. مبردهای چند جزیی باید به شکل مایع شارژ شوند.

از شارژ مایع در مکش کمپرسور خودداری کنید، زیرا باعث ورود مایع و آسیب دیدن کمپرسور می شود. شارژ در مقادیر کم انجام شود. دمای تخلیه حداقل 30K (در R22, R407C) و 20K (در R134a) بالاتر از دمای کندانس باشد.

اگر شارژ اولیه دستگاه مبرد HCFC-R22 باشد برای تغییر مبرد بهHFC-R134a و HFC-R407C روغن کمپرسور باید تعویض شود. در مبرد R22 از روغن معدنی و در مبردهای R134a و R407C از روغن پلی استر استفاده می شود. استفاده از سایر مبردها مجاز نیست و باعث ناکارامدی و حتی آسیب دیدن دستگاه خواهد شد. از مخلوط کردن مبردها جدا خودداری نمایید.

چیلر تنها با مبردهای گفته شده قابل استفاده است.

تعویض روغن

نوع روغن مورد استفاده با توجه به نوع مبرد تعیین می شود. تنها از روغن های توصیه شده در دستگاه با کمپرسور استفاده نمایید.

پس از راه اندازی دستگاه سطح روغن باید به سرعت مورد بازدید قرار گیرد.

سطح روغن باید بالاتر از محدوده سطح پایین شیشه نمای روغن باشد. (این بازدید در چند ساعت اولیه تکرار شود)

در هنگام شروع به کار ممکن است در روغن کف تولید شود. اما در کارکرد مداوم باید کاهش پیدا کند. اگر ادامه یافته باشد نشانگر وجود مایع در لوله مکش یا محفظه روغن است.

نوع روغن گفته شده بسیار پایدار است و معمولا نیاز به تعویض روغن وجود ندارد. اگر موتور کمپرسور سوخته باشد باید آزمایش اسیدی شدن روغن انجام شود. در صورت نیاز به تعویض روغن سیستم را تخلیه کنید، در سمت مکش فیلتر نصب کنید و اجازه دهید دستگاه چند ساعت کار کند. فیلتر مکش را برداشته و از دوباره آزمایش کنید. در صورت نیاز روغن را دوباره تعویض و مراحل را تکرار نمایید.

برای تخلیه روغن، روغن را از محفظه موتور کمپرسور و محفظه جدایش روغن تخلیه نمایید.

روغنهای پلی استر به شدت جاذب رطوبت هستند و رطوبت و روغن به آسانی قابل جدا کردن نیستند. بنابراین از تماس روغن با هوای محیط خودداری کنید. با برنامه ریزی قبلی تعمیرات و آماده کردن قطعات لازم، زمان باز بودن دستگاه حداقل زمان ممکن باشد.

چیلر تراکمی یکی از اجزای بسیار کاربری در صنایع و تهویه مطبوع میباشد. لذا با نگهداری صحیح از آن میتوان عمر و عملکرد صحیح آن را تضمیم کرد. بنابراین استفاده از نیروهای واجب شرایط و آموزش دیده در کار بسیار مهم و اساسی میباشد.