اجرای لوله کشی مسی چیلر

لوله کشی مسی چیلر

اجرای لوله کشی مسی چیلر و دیگر تجهیزات، توسط تیم فنی مهندسی به فیکس به انجام می رسد. برای سفارش پروژه و استعلام قیمت می توانید با به فیکس تماس حاصل نمایید.

اجرای لوله کشی مسی چیلر به کمک تیم مجرب و ماهر

اگر به دنبال اکیپ اجرایی لوله کشی چیلر می گردید، تیم به فیکس بهترین گزینه برای اجرای صحیح و اصولی لوله کشی چیلر می باشد. این تیم با سابقه طولانی مدت در زمینه سیستم های برودتی و سیستم های تاسیسات، می تواند بهترین خدمات را در حوزه تاسیسات به مشتریان را انجام دهد.

احرای لوله کشی مسی جیلر

ثبت خدمات لوله کشی مسی

برای ثبت خدمات لوله کشی چیلر و استعلام قیمت می توانید فرم زیر را پر کرده و یا از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان به فیکس تماس حاصل نمایید.

بعد از فرم زیر کارشناسان به فیکس در اسرع وقت با شما تماس حاصل نموده و راهنمایی ها و مشاوره های لازم به شما انجام می شود.

سیکل تیرید تراکمی شامل 4 جزو کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و اکسپنشن ولو می باشد. در بیشتر محصولات سرمایش مانند چیلر تراکمی این قطعات به صورت یک تکه می باشند. اما در برخی از کاربرهای خاص، چیلر و یا سردخانه به صورت چند دو تکه و یا حتی سه جزیی نیز می تواند باشد.

سیکل برودتی دو جزیی

سیکل برودتی دو جزئی

حال جهت اتصال این اجزا به یکدیگر باید به وسیله لوله کشی مسی به یکدیگر متصل شوند. لوله های مسی در انواع سایزهای از  تا سایز  اینچ موجود می باشد. مجموعه به فیکس با تجربه بسیار و توانایی لوله کشی مسی سیکل تبرید، انواع سردخانه ها و چیلرها، را به بهترین شکل برای شما انجام می دهد. ما در این امر بهترین هستیم و با بهره گیری از بهترین نفرات در کشور، لوله کشی مبرد را به شکل اوصولی و کاملا علمی انجام می دهیم.

لوله کشی مسی به فیکس

نمونه ای از لوله کشی مسی مجموعه به فیکس

مجموعه ما لوله کشی تبرید را مطابق با استاندارد ASHRAE Handbook   Refrigeration    بررسی سایزنیگ و اتصال و اجرای لوله کشی مسی را انجام میدهند.

از جمله کاربرهای لوله کشی مبرد در سردخانه ها ، چیلرهای دو تکه و سیستم های vrf می باشد.

لوله کشی مبرد

لوله کشی سیکل تبرید شامل سه دسته خط دیسشارژ، خط مایع و خط ساکشن می باشد که هر کدام مطابق با شرایط کاری آن باید اصول و قوائد موجود در استاندارد ها طراحی و اجرا گردد. در لوله کشی مسی از مس  سخت شده با تیپ ضخامتی L وk  مورد استفاده قرار در لوله کشی تبرید مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله ها عموما با گاز نیتروژن پر شده اند و در ابتدا وانتهای آن کپ کور خورده است.

لوله مسی

همچنین این اتصالات از قیبل زانو، بوشن و سه راهی از جمله لوازم مسی هستند که در لوله کشی مبرد به وسیله هوا استیلن و سرپیک مخصوص توسط تکنیسن واجب شرایط جوشکاری می گردد.

جهت سایزینگ لوله کشی مسی مبرد،  اولین پارامتر حفظ افت فشار مناسب و به همراه هزینه اقتصادی مناسب جهت، می باشد همچنین در لوله کشی مبرد با توجه به حمل روغن توسط مبرد، حفظ سرعت مناسب جهت برگشت روغن به کمپرسور امری الزامی می باشد. جهت رسیدن به این امر باید سرعت  500fpm  جهت خط افقی لوله مبرد در خط ساکشن و دیسشارژ و 1000fpm جهت خط عمودی ساکشن و دیسشارژ و در آخر 300fpm  در خط مایع جهت جلوگیری از ضربه قوچ در هنگام باز و بسته شدن شیر برقی ، باید باشد.

خط مایع وظیفه اتصال کندانسور به اواپراتور را بر عهده دارد؛ و مبرد را تا شیر انبساط حمل می کند. در نحوه قرار گیری کندانسور بهتر است ، در سیکل تبرید کندانسور بالاتر از اواپراتور قرار گیرد زیرا در غیر این صورت با حرکت مبرد به صورت رو به بالا و با وجود نیروی گرانش، افت فشار باعث تبخیر مبرد و در اصطلاح flash gas اتفاق می افتد. در این صورت باید با سابکول کردن  مبرد در کندانسور، به این اتفاق می توان غلبه کرد. از جمله تجهیزاتی که در خط مایع لوله کشی مسی مبرد قرار می گیرد؛ فیلتر درایر، سایت گلاس، شیر برقی و شیر دستی میباشد.

تجهیزات خط مایع لوله کشی مبرد

تجهیزات خط مایع لوله کشی مسی مبرد

جهت محاسبه سایز خط مایع لوله کشی تبرید، باید  مقدار افت فشار، کمتر از مقدار استاندار باشد. همان طور قبلا گفتیم افت فشار در لوله کشی مسی مبرد بر حسب افت دمای فشار اشباع بیان می گردد. حال مطابق با استاندارد اشره این مقدار افت فشار  2-3°F  می باشد.

در خط ساکشن مسیر جریان از اواپراترو به سمت کمپرسور برقرار می گردد. جهت سایزنگ خط ساکشن لوله کشی مبرد، در صورتی که سایز خط کمتر از حد استاندارد باشد باعث کاهش فشار اشباع ساکشن که موجب کاهش ظرفیت کمپرسور  و در صورت افزایش سایز باعث هزینه گزاف و اختلال در برگشت روغن می گردد. در اینجا نیز جهت نیز جهت میزان افت فشار مجاز برحسب دمای اشباع   2-3°F  می باشد. در لوله کشی مبرد در خط ساکشن دارای نکات بسیار مهمی است باید برای شرایط در زمان خاموشی دستگاه، باید رعایت گردد. زیرا در هنگام خاموشی روغن و مبرد تقطیر شده در سیکل جمع شده و موجب انسداد اواپراتور می گردد و جهت عدم بازگشت آن ها به اواپراتور باید در لوله کشی مسی در خط رایز هر 6 متر یک  تله تراپ در نظر گرفته شود و جهت لوله کشی مسی اواپراتور نیز باید الزامات موجود در شکل های زیرا رعایت کرد.

اتصال اواپراتور به لوله کشی برودتی

اتصال اواپراتور به لوله کشی تبرید

در صورتی که اواپراتور پایین تر از کمپرسور باشد جهت  اتصال جهت عدم برگشت روغن باید اتصال از بالا لوله کشی تبرید متصل گردد و اگر اواپراتور بالاتر از کمپرسور باشد می توان به صورت مستقیم به خط لوله کشی تبرید متصل گردد.

برای اتصال دو اواپراتور به صورت بالا و پایین نحوه اتصال آن ها به یکدیگر به شکل زیر است.

نحوه اتصال دو اواپراتور موازی به یکدیگر

نحوه اتصال دو اواپراتور موازی به یکدیگر

چگونگی اتصال دو کویل موازی به یکدیگر در لوله کشی سیستم تبرید

چگونگی اتصال دو کویل موازی به یکدیگر

لوله کشی تبرید، چند کویل اواپراتور باید طوری طراحی گردد که افت فشار کویل با یکدیگر برابر باشد و روغن و مبرد از کویل دیگر به کویل دیگر جریان پیدا نکند.

در لوله کشی مسی تبرید، برای خط ساکشن برای جلوگیری از ورود مواد زاید جوشکاری به کمپرسور بهتر است یک عدد فیلتر ساکشن در مسیر ورود به کمپرسور قرار گیرد. فیلتر را پس از سه روز از راه اندازی سیکل برودتی باید باز گردد و سیکل تمیز گردد.

در خط دیسشارژ نیز لوله کشی تبرید که بین کمپرسور و کندانسور قرار گرفته است. این خط همانند خط ساکشن باید طوری طراحی گردد که در طی زمان خاموشی روغن و مبرد تقطیر شده به کمپرسور بازنگردد. سایزینگ لوله باید طوری باشد که هم سرعت لازم جهت برگشت روغن تامین شد و هم مناسب  با ظرفیت کمپرسور باشد. در اینجا نیز افت فشار را معادل  2-3°F   معادل فشار اشباع در نظر گرفته می شود. نصب شیر یک طرفه و یا اویل تراپ برعکس الزامی می باشد. این الزامات در لوله کشی مسی تبرید جهت جلوگیری از برگشت روغن و مبرد تقطیر شده به کمپرسور در زمان خاموشی می باشد.

نصب تراپ برعکس خط دیسشارژ

نصب تراپ برعکس در خط دیسشارژ کمپرسور

خط لوله دیسشارژ کمپرسور اسکرو

خط لوله دیسشارژ کمپرسور اسکرو

در خط دیسشارژ لوله کشی مسی مبرد جهت ورود به مبرد به کندانسور باید یک تراپ تا بالای ارتفاع کندانسور برده و بعد به داخل کندانسور روانه گردد.

اتصال لوله دیسشارژ به کندانسور در لوله کشی تبرید

نحوه اتصال لوله دیسشارژ به کندانسور

نحوه اتصال لوله دیسشارژ به کندانسور در لوله کشی مسی

نحوه اتصال لوله دیسشارژ به کندانسور

مجموعه به فیکس با بهره مندی از بهترین مهندسین عرصه تبرید و با تجربه ترین تکنیسن های لوله کشی مبرد، یکی از بهترین و اوصولی ترین لوله کشی مسی را جهت سردخانه، چیلر و انواع دستگاه های شما به ارمغان می آورد. یکی مهم ترین تخصص ها در صنعت تبرید ، لوله کشی مسی تبرید می باشد که با افتخار می گوییم ما بهترین در آن می باشیم.

برگشت روغن در لوله کشی تبرید

یکی از مهمترین اصول طراحی در لوله کشی تبرید، برگشت مناسب روغن می باشد. روغن کمپرسور همواره در لوله کشی تبرید جاری می باشد و الزامات برگشت تجهیز شده باشد. از جمله مهمترین آن در کنترل ظرفیت و کاهش ظرفیت در نظر گرفته شود.

مثلا در یک کمپرسور اسکرو شاید ظرفیت تا 25 درصد کاهش ظرفیت داشته باشد. که در این کاهش ظرفیت باعث  کاهش سرعت در لوله و این کاهش سرعت منجر به عدم برگشت مناسب روغن می گردد.

مثلا در کمپرسورهای اسکرال کاهش ظرفیت تا یک عدد و کمپرسورهای سیلندر پیستونی خارج کردن سیلندر ها تا یک سیلندر باعث کاهش طرفیت کمپرسور میگردد. که باعث کاهش دبی جرمی و کاهش سرعت مبرد در لوله کشی تبرید می گردد. در صورتی این کاهش سرعت کمتر از آنچه از مقدار سرعت مجاز در رایزر لوله ساکشن و دیسشارژ عنوان شده کمتر باشد باعث عدم برگشت روغن می گردد.

لذا جهت چک کردن برگشت روغن در حالت پارت لود مطابق با جداول زیر مینیمم ظرفیت هر لوله را در رایزر عمودی لوله کشی مبرد در خط دیسشارژ و ساکشن آمده است. باید چک گردد در صورت که در پایین ترین ظرفیت آیا روغن برمیگردد یا خیر.

جدول حداقل مقدار ظرفیت رایزر عمودی

جدول حداقل مقدار ظرفیت جهت رایزر عمودی

همچنین وقتی یک سیستم تبرید به وسیله لوله کشی به هم مرتبط می گردد، مقدار شارژ گاز و روغن افزایش می یابد. این مقدار افزایش بیشتر از خط مایع می باشد که مقدار افزایش شارژ مبرد در جدول زیر آمده است.

جدول افزایش شارژ مبرد به سایز لوله

افزایش مقدار شارژ مبرد بر سایز لوله

مقدار افزایش روغن حدود 2-3 درصد مقدار شارژ در خط مایع در نظر گرفته می شود.

عایق لوله کشی تبرید

دمای خطوط ساکشن در لوله کشی مبرد حداقل مقدار 4.4°C می باشد که در صورت در معرض هوای آزاد قرار گرفتن باعث تعریق و افزایش دمای مبرد و سوپرهیت شدن آن می گردد. که این باعث کاهش ظرفیت کمپرسور و آسیب به آن می گردد.  در خطوط خط مایع در صورتی در محیط گرم تر از دمای خط مایع قرار گیرد یا اینکه در معرض آفتاب مستقیم قرار گیرد باعث کاهش ظرفیت می گردد. در این حالت بهتر است عایق همراه با یک لایه آلومینیومی باشد.

عایق کاری خطوط مایع و ساکشن

عایق کاری خطوط مایع و ساکشن

یکی از مهمترین الزامات لوله کشی تبرید بست زدن صحیح و استاندارد می باشد. اگر کلیه لوله های سیستم به صورت صحیح مهار نشوند، باعث آسیب به اتصالات جوش خورده و نهایتا به نشتی مبرد منجر خواهد شد. بست زدن لوله ها صرفا برای نگهداری لوله ها نیست بلکه بیشتر برای جلوگیری از ارتعاش و لرزش می باشد. در کمپرسور های سیلندر پیستونی این با توجه به جریان پالسی این ارتعاش بیشتر در لوله کشی مسی مبرد نمود پیدا می کند. در جدول مطابق با استاندارد CSA B52 حداکثر فاصله مجاز جهت بست لوله کشی تبرید را بیان می کند.

فاصله مجاز بست لوله کشی مسی

فاصله مجاز بست لوله کشی مسی مبرد برحسب سایز لوله

بست تک پایه لوله مسی

بست لوله مسی تک پایه

لوله کشی سیستم های برودتی

بست لوله مسی تک پایه

مجموعه به فیکس با بهره مندی از علم و تجربه، انجام لوله کشی مسی تبرید را به بهترین شکل و سرعت العمل و کیفیت بالا انجام میدهد.

لحیم کاری  و جوشکاری  مورد نیاز لوله کشی تبرید

لحیم کاری اتصال بین دو فلز مشابه یا غیر مشابه به وسیله سیم جوشی با نقطه دوب پایین تری نسبت به دو فلز می نامند. اما جوشکاری ذوب دو فلز و اتصال آن ها به یکدیگر می نامند. معمولا در تاسیسات اتصالات جوشی و لحیم شدنی احتمال نشت کمتری نسبت به اتصالات دنده رزوه ای دارد. که در سیستم تبرید از لحیم کاری استفاده می گردد.

یکی از منابع گرما که حاصل از مخلوط گاز استیلن و اکسیژن می باشد. اکسیزن و استیلن در سیلندر های جداگانه از طریق رگلاتور  و شلنگ به پیک مشعل می رسند. مقدار گازها از طریق شیر دستی کنترل می شود و قبل از اشتعال با هم ترکیب می شوند.

جوشکاری لوله مسی

در لوله کشی مسی تبرید از لول ها و اتصالات سخت استفاده می کنند. لحیم کاری سخت احتیاج به دمای بالاتری دارد به وسیله سیم جوش نقره با درمعرض حرارت قرار گرفتن باعث ذوب سیم لحیم شده و توسط نیروی مویینگی بین دو سطح داغ فلز کشیده می شود.