نصب و راه اندازی هواساز

نصب و راه اندازی سیستم هواساز

در صورتیکه نصب و راه اندازی هواساز و لوله کشی و اجرای سیستم هواساز را دارید با شماره های سایت تماس حاصل نموده و یا فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس حاصل شود.

دستگاه های هواساز

از دستگاه های هواساز برای تامین بار حرارتی و برودتی و همچنین تأمین هوای تازه جهت تهویه و کنترل دما و رطوبت نسبی استفاده می شود. اجزای اصلی و سیستم کنترل یک دستگاه هواساز در شکل زیر نشان داده شده است.

انواع هواساز

دستگاه هواساز، هوای سرد و گرمی را که جهت تامین بار برودتی و حرارتی مورد نیاز است، تأمین و توسط سیستم کانال کشی به فضاهای مختلف ساختمان انتقال می دهد. برای صرفه جویی در مصرف انرژی، کل هوای مورد نیاز از خارج تأمین نمی گردد بلکه آن مقدار از هوا که که جهت تهویه مورد نیاز است از هوای خارج تأمین شده و بقیه هوای مورد نیاز از هوای داخل ساختمان (که به دمای مطلوب رسیده است) توسط سیستم کانال کشی به دستگاه هواساز منتقل می گردد. هوای تازه و هوای برگشتی در Mixing Box با هم مخلوط، پس از گذشتن از فیلترهای مورد نیاز می گذرد و در صورتیکه رطوبت هوای داخل کمتر از میزان رطوبت نسبی جهت تأمین شرایط آسایش باشد، رطوبت زده می شود و سپس از روی کویل های سرد یا گرم عبور می کند. در زمستان، برای تامین بار گرمایی، هوا از روی کویل های گرم عبور می کند تا به دمای مطلوب رسیده و سپس توسط هواده که میزان جریان هوا و افت فشار مسیر جریان هوا را تأمین می کند به سیستم کانال کشی منتقل و در ساختمان توزیع می گردد. بنابراین بار اصلی سیستم تهویه مطبوع یک ساختمان به وسیله هواساز تعمین می گردد. بدین جهت یکی از الزامات در صنعت تاسیسات و تهویه مطبوع انجام نصب صحیح و راه اندازی اصولی از هواساز می باشد. در صورتی که هواساز دچار ایراد و عدم تامین هوادهی مناسب گردد و باعث کاهش راندمان و عدم توزیع مناسب انرزی در ساختمان می گردد و عملا کارکرد چیلر و دیگ آبگرم در ساختمان بی نتیجه می ماند تیم فنی مهندسی به فیکس با تجربه بسیار طولانی و دقیق در ضمینه نصب و راه اندازی هواساز ها، با تجربه بسیار بالا هواساز شما مشتریان عزیز را در انواع برندهای داخلی و خارجی نصب و راه اندازی می کنند. جهت کاربری صحیح هواساز به طرز صحیح حمل نصب و راه اندازی هواساز بسیار دقت گردد.

حمل و نصب صحیح دستگاه های هواساز

حمل دستگاه هواساز

دستگاه ها هواساز دهنده چند منطقه ای در کارخانه بصورت یکپارچه یا چند قسمتی تولید می شود. گاهی به دلیل الزامات موجود و با توجه به نیاز مشتریان دستگاه را در کارخانه بصورت دیمونتاژ ساخته و در محل مورد نظر مونتاژ می کنند.

نکاتی در مورد نصب دستگاه هوادهنده چند منطقه ای

1- دستگاه را روی یک فونداسیون تراز بتنی که تحمل وزن آن را داشته باشد نصب نمایید. در صورتیکه محل دستگاه در طبقات فوقانی ساختمان پیش بینی شده است و امکان اجرای فونداسیون وجود ندارد، لازم است قبل از استقرار آن پیش بینی های لازم جهت اجرای شاسی و جلوگیری از انتقال لرزش به سازه در نظر گرفته شود.

نصب هواساز بر روی فندانسیون

نصب هواساز روی فنداسیون

2- محل نصب دستگاه در ساختمان را به نحوی انتخاب کنید که دسترسی به هوای تازه به آسانی امکان پذیر باشد.

3- به منظور تقليل طول مسیر کانال کشی و کاهش هزینه تاسیسات، دستگاه را در اماکنی نصب نمایید که قرار است تهویه شوند.

۴- در هنگام کار برای جلوگیری از انتقال ارتعاشات دستگاه به ساختمان، زیر شاسی آنرا مطابق شکل لرزه گیرهایی را قرار دهید. انتخاب لرزه گیر معمولا با کاتالوگ هوادهنده صورت می گیرد. در مورد دستگاه هایی که زیر بادبزن لرزه گیر نصب شده است نیازی به این کار نیست.

لرزه گیر پایه های دستگاه هواساز

لرزه گیر هواساز

5- با توجه به اینکه برای تعمیرات قسمت های مختلف دستگاه باید فضای کافی وجود داشته باشد، لذا در انتخاب محل نصب فواصل کافی در اطراف آن مطابق شکل زیر در نظر بگیرید (فواصل نشان داده شده در شکل قابلیت تعمیرات دستگاه را افزایش می دهد)

فضای سرویس برای هواساز

تعیین فضای سرویس

6- در مواردی که دستگاه روی پشت بام یا سقف طبقات ساختمان نصب می گردد پیش بینی های لازم به منظور تحمل بار استاتیکی و دینامیکی را به عمل آورید. در چنین شرایطی بهتر است با مهندس سازه ساختمان هماهنگی لازم انجام شود.

7- اتصال دهانه خروجی دستگاه به کانال کشی ساختمان تابع قوانین و شرایط خاصی است که رعایت آنها باعث افزایش کارآیی و بهبود کیفیت عملکرد دستگاه می شود.

نحوه جریان در کانال هواساز

8- اتصال دستگاه به کانال کشی ساختمان حتماً باید از جنس چادر منجیت دار کانتینری باشد تا از انتقال صدا و ارتعاشات بداخل ساختمان تا حد امکان جلوگیری به عمل آید.

نحوه اتصال کانال به هواساز

اتصال کانال به هواساز

9- هنگام اجرای لوله کشی سیستم گرمایی و سرمایی دستگاه، مسیرهای عبور لوله را به نحوی انتخاب کنید که مانع باز و بسته شدن درب های دستگاه نشود تا بدین ترتیب از قابلیت سرویس و تعمیرات دستگاه کاسته نشود.

عایق کاری لوله های هواساز

اجرای صحیح لوله کشی هواساز

10- یک دستگاه تابلوی برق به ابعاد مناسب که دارای تجهیزات کنترل و استاندارد مانند کنتاکتور، بی متال، فیوز برای الکتروموتورهای دستگاه هوادهنده باشد در محل دستگاه تعبیه کرده و محل نصب آن را به نحوی انتخاب کنید که به راحتی قابل دسترسی و دید سرویس کار باشد.

تابلو برق دستگاه هواساز

تابلو برق هواساز

11- به منظور جلوگیری از ورود اجسام خارجی، حیوانات و پرندگان از طریق کانال هوای تازه به دستگاه یک حفاظ در مقابل دریچه هوای تازه تعبیه و نصب نمایید.

دریچه دمپر هواساز

دریچه دمپر هواساز

۱۲- کف محل نصب دستگاه را با مواد عایق رطوبتی (مانند قیرو گونی) پوشش داده شود.

13 – در مواردی که دستگاه روی پشت بام نصب می شود تمامی لوله های ورودی خروجی کویل ها باید عایق شوند تا از یخ زدگی و ترکیدن لوله ها جلوگیری شود. در صورت استفاده نکردن از دستگاه در زمستان آب کویل حتما باید تخلیه شود.

عایق کاری لوله های ورودی به هواساز

عایق کاری لوله های ورودی به هواساز

۱۴- اگر کویل گرمایی دستگاه از نوع آب گرم یا بخار بوده و دستگاه در منطقه سردسیر نصب شده باشد در صورتیکه هوای تازه کامل به آن وارد می شود باید کنترل اتوماتیک روی دمپر هوای ورودی به دستگاه و یا المان برقی قبل از کویل گرمایی که با آنتی فریز کنترل می شود نصب گردد تا از یخ زدگی آن جلوگیری شود.

۱۵- دریچه هوای تازه باید در موقعیت و ارتفاعی نصب شود که نفوذ دود و ذرات آلوده بدرون آن به حداقل ممکن برسد.

۱۶- لوله درین (تخلیه تشت زیر کویل سرمایی) را جداگانه به فاضلاب ساختمان متصل نموده و آنرا با یک سیفون مطابق جزییات شكل مجهز نمایید.

نحوه اجرای لوله درین هواساز

موارد عنوان شده جهت نصب صحیح و اصولی هواساز  می باشد. مجموعه به فیکس با تجربه طولانی و کاربردی در ضمینه نصب  و راه اندازی هواساز ها به صورت کاملا مهندسی و مطابق استاندارهای مرتبط انجام می دهیم.  پس از نصب صحیح هواساز باید اقدامات زیر را جهت راه انداری هواساز انجام دهیم.

راه اندازی هواساز

بررسی عملکرد کنترل های الکتریکی و الکترونیکی مهمترین بخش، راه اندازی هوا دهنده های چند منطقه ای می باشد.

  • الکتروموتوهای دستگاه و مدارات کنترل مانند شیر، سه راهه موتوری – موتور دمپر، ترموستات و سوییچ های کنترل خود کار را توسط کابل با سیم های مناسب (که از داخل لوله خرطومی یا لوله فولادی عبور داده شده است) به تابلوی برق اصلی تاسیسات موتور خانه متصل نمایید.

نحوه اجرای لوله درین هواساز

  • از طریق منبع انبساط، سیستم لوله کشی را از آب پر کرده و پس از کنترل شیر فلکه های رفت و برگشت کویل های دستگاه را از محل های تعبیه شده هواگیری کنید.
  • در مورد سیستم های گرمایی یا بخار، عملکرد تله بخار کویل گرمایی را بررسی و کنترل کنید.
  • قبل از روشن کردن دستگاه یاتاقان های بادبزن آنرا گریسکاری کنید.

یاتاقان هواساز

  • تسمه ها را از محل خود خارج کنید و آنها را از نظر پوسیدگی و پارگی بازدید و در صورت نیاز تعویض کنید. پس از جاندازی مجدد تسمه ها میزان کشش آنها را کنترل نمایید. هرگز برای بیرون آوردن تسمه ها از روی پولی و فلکه از اهرم استفاده نکنید.

تعویض تسمه

طریقه نادرست تعویض تسمه را نشان می دهد. به منظور بازدید و یا تعویض تسمه ها برای پیشگیری از خطر، قبلا تسمه را شل کنید تا براحتی از شیار خود خارج شوند.

  • پولی و فلکه الکتروموتورها و بادبزن را کنترل نمایید بطوریکه در یک امتداد قرار گرفته باشند. پیچ های پولی و فلکه را آچارکشی و محکم کنید.

آچارکشی پولی

  • قبل از روشن کردن بادبزن دستگاه بلبرینگ های الکتروموتور را بازدید کنید. در صورت شنیدن صدای غیر عادی آنها را تعمیر یا تعویض کنید.

بلبرینگ هواساز

  • پره های بادبزن را بازدید و از لق نبودن آنها و توپی بادبزن اطمینان حاصل کنید.
  • فیلترهای آلومینیومی (پیش فیلترها) را از محل خود خارج کرده و با آب شستشو دهید و پس از خشک نمودن
  • به روغن حل شونده آغشته کنید (برای جرم گیری بهتر و راندمان بالاتر)
  • پیش از راه اندازی هواساز فیلترهای کیسه ای را بازدید و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • قبل از راه اندازی هواساز دور الکتروموتور بادبزن را کنترل کنید. جهت چرخش موتور و بادبزن با علامت فلش روی محافظ تسمه مشخص شده است. به علاوه دقت شود که دمپرهای ورودی و خروجی هوادهنده در وضعیت باز باشند.
  • عملکرد موتورهای دمپر و اهرمهای متحرک (LINKAGE) را کنترل و در صورت نیاز تعمیر نمایید. دقت کنید محور متحرک تیغه های دمپر براحتی و آزادانه حرکت کنند.
  • در صورتی که دستگاه به سیستم رطوبت زنی مجهز می باشد عملکرد آنرا کنترل و بازرسی کنید.
  • ترموستات های هر ناحیه را کنترل و درجه آن را مطابق نیاز هر منطقه تنظیم نمایید.
  • بلافاصله پس از راه اندازی دستگاه میزان جریان مصرفی الکتروموتورهای بادبزن دستگاه را اندازه بگیرید. در صورتیکه از میزان قید شده روی پلاک الکتروموتور بیشتر باشد دستگاه را خاموش و علت آن را بررسی کنید. پس از رفع اشکال دستگاه را مجدداً روشن نمایید.

پلاک الکتروموتور هواساز

تمام این موارد بالا جهت نصب و راه اندازی دستگاه های هواساز می باشد همگی توسط مجموعه به فیکس قابل انجام است. لذا جهت انجام هرگونه نصب و راه اندازی هواساز با ما تماس بگیرید.