اجرای لوله کشی موتورخانه

لوله کشی موتورخانه

اجرای لوله کشی موتورخانه از جمله بخش های تاسیسات می باشد که علاوه بر مهارت فنی جهت لوله کشی، زیبایی و هنر در مهندسی نمود پیدا می کند. چینش دقیق و منظم لوله ها می تواند باعث زیبایی موتورخانه شود. شرکت به فیکس در زمینه اجرای موتورخانه سابقه ای طولانی مدت دارد.

درخواست اجرای لوله کشی موتورخانه

در صورتی که قصد اجرای لوله کشی موتورخانه را دارید می توانید با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان به فیکس در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

موتورخانه متشکل از مجموعه‌ای تجهیزات است که با هدف تولید آب گرم یا سرد مورد نیاز سیستم‌های گرمایش، سرمایش و همچنین آب گرم بهداشتی مصرفی در ساختمان کنار هم قرار گرفته‌اند. برای اتصال هر یک از این تجهیزات به یکدیگر و همچنین تأمین انرژی مورد نیاز آن‌ها باید از لوله کشی استفاده شود. اجرای صحیح لوله کشی در موتورخانه اهمیت بسیار زیادی دارد. کوچک‌ترین نشتی یا اشتباه در انتخاب و نصب لوله‌ها باعث می‌شود که عملکرد مجموعه تجهیزات در موتورخانه با مشکل مواجه شود. در همین راستا در ادامه قصد داریم مجموعه‌ای از نکات فنی که باید در اجرای لوله کشی سیستم موتورخانه رعایت شود را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با به فیکس همراه باشید.

اجرای موتورخانه

لوله کشی موتورخانه به چند بخش تقسیم می‌شود؟

نکته مهمی که باید در خصوص اجرای خطوط لوله کشی در موتورخانه اشاره کنیم این است که معمولا لوله کشی در موتورخانه‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • لوله‌کشی داخلی موتورخانه
  • لوله‌کشی خارجی موتورخانه

منظور از لوله‌کشی داخلی در موتورخانه‌ها، مجموعه‌ای از خطوط لوله است که برای اتصال تجهیزات به یکدیگر صورت می‌گیرد. اما لوله کشی خارجی برای انتقال آب از موتورخانه به داخل ساختمان و انتقال آب برگشتی از ساختمان به درون موتورخانه انجام می‌شود. با ذکر این توضیح در ادامه به بررسی اصول لوله کشی موتورخانه می‌پردازیم.

اصول اجرای لوله کشی موتورخانه

در این جا قصد داریم به چند مورد از مهم‌ترین نکاتی که باید در اجرای لوله کشی در موتورخانه مورد توجه قرار بگیرد، اشاره کنیم.

1. تهیه نقشه دقیق لوله کشی موتورخانه

اولین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که حتما قبل از آغاز فرآیند لوله‌کشی، حتما نقشه دقیق مربوط به جانمایی لوله‌ها و مسیرهای آن‌ها درون موتورخانه باید روی نقشه آماده و ترسیم شود. بدون در اختیار داشتن نقشه تحت هیچ شرایطی نباید کار لوله‌کشی صورت بگیرد.

کلکتور موتورخانه

2. چیدمان منظم و با فاصله مناسب لوله‌ها

نکته مهمی که باید در اجرای لوله کشی سیستم موتورخانه مد نظر قرار بگیرد، رعایت نظم و انضباط است. لوله‌کشی به هیچ عنوان نباید بعث برهم خوردن نظم در محیط موتورخانه شود. به گونه‌ای که معمولا لوله‌ها را با کاربردهای مشخص در قالب رنگ‌بندی‌های گوناگونی در داخل موتورخانه نصب می‌شود. همچنین فاصله مناسب بین خطوط لوله‌کشی باید وجود داشته باشد. به موجب این فاصله اگر یکی از خطوط لوله دچار مشکل شود، فضای کافی برای تعمیر یا تعویض آن وجود خواهد داشت.

3. عدم مسدود کردن مسیر دسترسی با لوله‌ها

در اجرای خطوط لوله در موتورخانه باید توجه داشته باشید که تحت هیچ شرایطی مسیر‌های تردد و دسترسی اپراتورها به تجهیزات مختلف مسدود نشود. گاهی اوقات در برخی از پروژه‌ها مشکلات ناشی از لوله کشی در موتورخانه خیلی دردسرساز می‌شود و عملا زمان تعمیر و نگهداری را خیلی طولانی می‌کند. باید تلاش شود که تا جای ممکن لوله‌ها از ارتفاع مشخصی عبور کنند که مشکلاتی از این دست نیز در موتورخانه ایجاد نشود.

4. انتخاب متریال مناسب برای لوله کشی موتورخانه

مسئله مهم دیگری که در سیستم موتورخانه باید مورد توجه قرار بگیرد، انتخاب متریال مناسب برای لوله‌ها است. در حالت کلی از دو نوع لوله گالوانیزه و فولاد سیاه برای موتورخانه استفاده می‌شود. لوله‌ها و اتصالات فولاد سیاه در مقایسه با گالوانیزه از قیمت به مراتب کمتری برخوردار هستند و به همین دلیل بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. این دسته از لوله‌ها برای جوشکاری نیز گزینه مناسب‌تری به شمار می‌روند.

اما باید توجه داشته باشید که برای اجرای خطوط لوله آب سرد و گرم مصرفی به خصوص در خط بازگشت، حتما باید از لوله‌های گالوانیزه استفاده شود. این دسته از لوله‌ها در برابر اکسیدن شدن مقاومت به مراتب بیشتری دارند. نکته مهم دیگری که در این زمینه باید اشاره کنیم، انتخاب بین لوله‌های درزدار یا بدون درز است. اگر موتورخانه تحت فشار بالا قرار دارد، حتما توصیه می‌شود از لوله‌های بدون درز استفاده کنید که تحمل فشار به مراتب بالاتری دارند.

اجرای عایق کاری موتورخانه

5. عایق کاری حرارتی لوله‌ها در موتورخانه

اجرای عایق‌کاری خطوط لوله‌کشی در موتورخانه نقش بسزایی در جلوگیری از اتلاف انرژی در موتورخانه دارد. مسیری که از لوله‌ها تا محل مصرف وجود دارد، مسیر نسبتا طولانی است. عایق نکردن لوله‌ها باعث می‌شود که عملا بخش قابل توجهی از انرژی در طول سال از این طریق هدر برود. بحث پیرامون عایق‌کاری لوله‌ها در موتورخانه بسیار گسترده است. با این وجود برخی از مهم‌ترین موادی که به عنوان عایق حرارتی در اجرای لوله کشی موتورخانه استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • فوم‌های آلی مانند فنولیک، پلی اورتان، پلی اتیلن و پلی استایرن
  • مواد غیر آلی مانند پشم شیشه، پشم سنگ، فوم شیشه و پشم سرامیک

نکته مهم که لازم است در خصوص عایق‌کاری لوله‌ها به آن اشاره کنیم، این است که حتما بعد از نسب کامل و تست فشار و آب‌بندی باید عایق‌کاری صورت بگیرد.

6. استفاده از کلکتور در اجرای خطوط لوله

کلکتورها نقش بسزایی در ایجاد نظم در سیستم لوله‌کشی موتورخانه دارند. یک کلکتور متشکل یک لوله مرکزی است که چندین انشعاب روی آن قرار دارد. به این ترتیب با استفاده از اجرای صحیح کلکتور در مسیر توزیع یا برگشت آب به موتورخانه می‌تواند کمک زیادی به اجرای اصولی در موتورخانه داشته باشد.

اجرای سیستم تهویه مطبوع

7. انجام تست‌های لازم پس اجرای لوله کشی موتورخانه

در زمان انتخاب لوله باید حتما به موضوع انتخاب سایز صحیح لوله‌ها نیز توجه کنید تا مشکلات را در زمان بهره‌برداری به حداقل برسانید. اما در پایان اجرای سیستم های موتورخانه، حتما باید ابتدا هواگیری درون لوله‌ها به دقت انجام گیرد. بعد از آن نوبت به انجام تست فشار و نشت آب می‌رسد که باید با در نظر گرفتن استانداردها و به کمک تجهیزات مخصوص انجام شود.

به فیکس؛ انتخابی مطمئن برای اجرای لوله کشی موتورخانه

گروه فنی مهندسی به فیکس متشکل از مجموعه‌ای از مهندسان و تکنسین‌های خبره در حوزه تأسیسات است که در طول سال‌های متمادی تجربیات بسیار ارزشمندی در زمینه طراحی و اجرای موتورخانه به دست آورده‌اند. توصیه تمام کارشناسان خبره در این حوزه مبنی بر آن است که صفر تا صد طراحی و اجرای موتورخانه از لوله کشی سیستم موتورخانه تا انتخاب تجهیزات به یک شرکت واحد واگذار کنید. این تصمیم باعث می‌شود که از مشکلات و ناهماهنگی‌های احتمالی جلوگیری به عمل بیاید.

در همین راستا به فیکس آماده است که تمام خدمات مربوط به اجرای موتورخانه را برای شما در هر مقیاسی انجام دهد. با استفاده از خدمات به فیکس، ضمن بهره‌مندی از ضمانت، کار در کمترین زمان ممکن و مبتنی بر استانداردهای روز دنیا به شما تحویل داده می‌شود. همچنین تلاش ما در به فیکس برای جلوگیری از تحمیل هرگونه هزینه اضافی به کارفرمایان عزیز البته با رعایت اصل کیفیت است. با به فیکس خیالتان را از بابت موتورخانه‌ای ایمن، کارآمد و کم هزینه راحت کنید.

تحریریه تیم فنی مهندسی به فیکس