تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان

نگهداری تاسیسات ساختمان

این جمله را بارها شنیده ایم که ” تاسیسات قلب ساختمان است ” چرا که تمامی شریان های اصلی ساختمان مثل آب، گاز، برق و گرمایش و سرمایش ساختمان عضوی از تاسیسات ساختمان هستند. تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان از جمله ضروری ترین اقداماتی است که در جهت افزایش رفاه ساکنین و مدیریت ساختمان بایستی صورت پذیرد.

درخواست تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان

در صورتی که در درخواست تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان خود را دارید می توانید با شماره های داخل سایت تماس حاصل نمایید و یا فرم زیر را پر کرده تا کارشناسان به فیکس در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند.

چرا باید تاسیسات ساختمان را تعمیر و نگهداری کنیم

همان طور که عموما مدیران ساختمان متوجه این امر شده اند، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در ساختمان نه تنها هزینه ای برای ساکنین ندارد بلکه در بلند مدت صرفه جویی مالی بسیاری برای ساکنین خواهد داشت. در ادامه به مهمترین دلایل برای تعمیرات و نگهداری ساختمان اشاره می کنیم.

افزایش عمر تاسیسات ساختمان

یکی از مسائلی که در همه ساختمان ها وجود دارد این است که عمر تاسیسات ساختمان از عمر خود ساختمان کوتاهتر است و سیستم تاسیسات ساختمان ها در طی عمر خود ساختمان 2 تا 3 بار تعویض می شوند. هر چقدر نگهداری اصولی تر از ساختمان صورت گیرد فواصل میان تعویض سیستم تاسیسات بیشتر می شود و هزینه کمتری برای ساکنین خواهد داشت.

افزایش رفاه ساکنین

یکی از مهمترین شاخصه های تعمیرات و نگهداری، افزایش میزان رفاه ساکنین است. سلامت سیستم تاسیسات ساختمان تاثیر بسیار زیادی در رفاه ساکنین دارد. کافی است یک روز آب گرم ساختمان قطع شده و یا یک روز در وسط زمستان سیستم گرمایشی ساختمان کار نکند. در این شرایط مقدار تاثیرگذاری سلامت تاسیسات ساختمان در رفاه ساکنین را درک خواهید کرد.

به طور مثال اگر یک سرامیک در کف راهرو کنده شده باشد تاثیر زیادی در رفاه ساکنین نداشته و زندگی افراد مختل نمی شود. اما کافیست که به مدت یک روز پمپ ساختمان خراب شده و آب قطع شود و یا فشار به طبقات بالا نرسد که مطمئنا در این صورت باعث سلب آسایش ساکنین خواهد شد.

صرفه جویی مالی

همان طور که گفته شد، تعمیر و نگهداری اصولی از تاسیسات ساختمان در بلند مدت باعث صرفه جویی مالی خواهد شد. به طور مثال خرابی کوچکی در چیلر در صورتی که رسیدگی شود با هزینه اندکی قابل رفع است اما اگر این خرابی نادیده گرفته شود ممکن است باعث سوختن کمپرسور شده و هزینه گزافی را برای کارفرما خواهد داشت. همچنین تعمیرات کوچکی که به صورت جداگانه درخواست تعمیرکار می کنید بیشتر از مبلغی می شود که به صورت ماهانه به تعمیر و نگهدار می دهید. همچنین مورد بعدی صرفه جویی انرژی است که باعث کاهش مبالغ پرداختی قبض ها می شود که به آن پرداخته خواهد شد.

صرفه جویی انرژی

صرفه جویی انرژی در تمام دنیا از اولویت های تاسیسات ساختمان است. چه از لحاظ اخلاقی و چه از لحاظ مالی صرفه جویی کردن در هزینه های ساختمان از موارد ضروری می باشد.

نگهداری اصولی از ساختمان باعث کاهش مصرف در ساختمان می شود. مشعلی که تنظیم کار کند گاز کمتری مصرف می کند. موتورخانه ای که عایق کاری آن تکمیل باشد انرژی کمتری مصرف می کند. سیستمی که نشتی آب نداشته باشد، هدر رفت آب نداشته و آب کمتری مصرف می کند. اگر در ساختمان به وسیله تجهیزات و سنسور ها موتورخانه تنظیم شود مصرف کلی موتورخانه کمتر می شود.

کشور ایران با منابع محدودی روبرو است. میزان سرانه مصرف آب و برق و گاز در کشور بالاتر از حد استاندارد است و بخشی از این مصرف بالا به خاطر عدم  تعمیر و نگهداری درست از تاسیسات ساختمان است.

همچنین همن طور که گفته شد در صورتی که صرفه انرژی صورت بگیرد تفاوت آن در قبض های ساختمان کاملا مشهود است و در بلند مدت باعث بازگشت سرمایه می شود.

نگهداری تاسیسات موتورخانه

تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان شامل چه مواردی است

آیتم های تاسیسات ساختمان شامل موارد متنوعی است که با توجه به نیاز کارفرما و نوع ساختمان انتخاب می شود و شامل موارد تعمیر و نگهداری ساختمان می شود. همان طور که در ادامه خواهید دید این موارد بسیار گسترده بوده و شامل موارد بسیاری می شود.

نگهداری سیستم گرمایشی

سیستم گرمایشی ساختمان، شامل موتورخانه، دیگ یا بویلر ها، مشعل ها، منبع کویل دار یا دوجداره، آب گرم ساختمان، گرمایش رادیاتور ها و یا فن کویل ها و پمپ های سیستم گرمایشی و هر چه آنچه که به گرمایش و گرم کردن ساختمان مربوط است.

تیم نگهدای به فیکس با داشتن متخصص در هر زمینه، توانایی تعمیر و نگهداری موتورخانه با هر نوع تجهیزی است و با سرکشی منظم به دیگها و مشعل ها خرابی های سیستم گرمایشی را قبل از بروز خرابی شدیدتر و ایجاد هزینه زیاد برای کارفرما تشخیص می دهد.

همچنین سرکشی به منابع کویل دار، اسیدشویی منبع کویل دار و دوجداره و مبدل های صفحه ای موتورخانه، بررسی دائمی منبع انبساط موتورخانه و سختی گیرهای موتورخانه از جمله مواردی است که می بایست مورد بررسی قرار بگیرد.

نگهداری سیستم سرمایشی

این مورد مربوط به ساختمان هایی است که دارای سیستم سرمایشی مرکزی همانند چیلر و… می باشند.

سیستم سرمایش ساختمان می تواند شامل این موارد باشد. چیلرهای تراکمی و جذبی، سیستم VRF، هواسازها، برج خنک کننده، پمپ های سیستم سرمایشی و هر آنچه که مربوط به سرد کردن ساختمان است باشد.

نگهداری سیستم های برقی

سیستم های برقی هر ساختمانی می تواند شامل روشنایی های ساختمان، آیفون، تابلو برق ساختمان و اشکالات برقی داخل موتورخانه مثل مشکلات برقی مشعل ها، پمپ ها و چیلر و … باشد.

نگهداری استخرها

در صورتی که ساختمان شما دارای استخر می باشد، شرکت فنی مهندسی به فیکس می تواند به بهترین روش نگهداری استخر شما را نیز به عهده بگیرد. نگهداری و بک واش فیلتر های شنی، فرآیند کلر زنی و سرکشی منظم به آب، تنظیم Ph آب و تعمیرات و نگهداری های مربوطه به سیستم گرمایشی استخر و تعمیرات و نگهداری سونا خشک و بخار و حوضچه آب سرد می تواند جزوی از تعمیرات و نگهداری استخر شما باشد.

نگهداری سیستم بخار

از دیگر مواردی که در برخی از موتورخانه ها استفاده می شود سیستم بخار است. نگهداری از دیگ بخار نیازمند تخصص و تجربه است. دیگ های بخار با توجه به دمای بالا و فشار بالای موجود در آن در صورت بروز هر نوع حادثه ای بسیار خطرناک می باشند. بنابراین نگهداری سیستم بخار بسیار حائز اهمیت است. نگهداری از دیگ بخار، دی اریتور، مشعل های بویلر بخار، منبع بلو دان و منبع کندانس و بررسی گیج ها و سطح آب و بررسی نشتی های موجود از جمله موارد است که در نگهداری سیستم بخار صورت می پذیرد.

نگهداری تاسیسات

هزینه تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان

هزینه تعمیر و نگهداری ساختمان از جمله موارد است که بستگی به عوامل مختلف دارد و عموما می بایست قبل اعلام قیمت یک بار بازدید حضوری صورت گیرد تا تمامی موارد در قرارداد تعمیر و نگهداری لحاظ گردد. در ادامه موارد تاثیر گذار در قیمت تعمیر و نگهداری ساختمان بررسی می شود.

حجم ساختمان

هر چقدر حجم ساختمان بزرگتر باشد قاعدتا به همان میزان تجهیزات موجود در ساختمان بیشتر شده و ساختمان موتورخانه بزرگتر می شود و هر چقدر تعداد تجهیزات بیشتر باشد تعداد سرکشی و نفرات درگیر در تعمیرات ساختمان بیشتر می شود.

کاربری ساختمان

کاربری ساختمان تاثیر زیادی در قیمت تعمیر و نگهداری دارد. از جمله کاربری های مختلف ساختمان می توان به ساختمان مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و ورزشی اشاره کرد.

قدمت ساختمان

هر چقدر قدمت یک ساختمان بالاتر باشد، احتمالا تجهیزات موجود در ساختمان نیز فرسوده تر شده و میزان خرابی آن بالاتر می رود پس قدمت ساختمان عامل تاثیرگذاری در قیمت تعمیر و نگهداری ساختمان است.

آیتم های تعمیر و نگهداری

این که چه آیتم هایی در قرارداد تعمیر و نگهداری لحاظ شود تاثیر خیلی زیادی در قیمت دارد. هر کدام از آیتم های موتورخانه گرماشی، چیلر ها، استخر ها و تجهیزات برقی و روشنایی و .. برای خود قیمت جداگانه ای دارد.

میزان سرکشی

عامل تاثیرگذاری دیگر میزان سرکشی است. به طور مثال ساختمان های کوچک بازدید ماهانه نیاز دارند. هر چقدر ساختمان بزرگتر شود تعداد سرکشی آن بیشتر می شود. در صورتی حجم ساختمان از حدی بالاتر رود نیاز به چند نیروی مقیم دارد که به صورت دائم و یا به صورتی شیفتی در ساختمان حضور داشته باشند.

نگهداری های گذشته

این که در گذشته تجهیزات ساختمان به چه صورت تعمیر و نگهداری شده اند و نگهدار سابق ساختمان چقدر به تعمیرات ساختمان اهمیت داده است از عوامل مهم دیگر در نگهداری ساختمان است.

سایر عوامل

عوامل مختلفی وجود دارد که تنها در بازدید حضوری موتورخانه امکان پذیر است.

نگهداری پیشگیرانه

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

از جمله مزیت های نگهداری شرکت فنی مهندسی به فیکس، انجام تعمیرات بر اساس نگهداری پیشگیرانه PM است. شرکت به فیکس از روش های نگهداری سنتی عبور کرده و با روش های نوین نگهداری همگام شده است.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه چیست

هدف اصلی نگهداری پیشگیرانه PM به روزرسانی تجیهزات، بررسی و فعالیت های منظم دوره ای، افزایش بهره وری سیستم و کاهش فرسایش سیستم که در بلند مدت از ایجاد هزینه های سنگین تعمیرات جلوگیری می کند.

خدمات شرکت به فیکس در تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه

تیم فنی مهندسی به فیکس در راستای تعمیرات و نگهداری اصولی و استاندارد پیشتاز بوده است. برخی از اقدامات شرکت به فیکس برای تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان موارد زیر است.

  • ایجاد چک لیست تجهیزات
  • ساخت شناسنامه دستگاه ها
  • طراحی برنامه بازدید دوره ای تجهیزات با توجه به نوع و کارکرد تجهیزات
  • ثبت مستمر دیتاهای تجهیزات
  • بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات کسب شده
  • کاهش هزینه های وارده به تاسیسات ساختمان و بهبود عملکرد آن
  • ثبت سابقه تعمیرات هر تجهیز
  • برنامه ریزی جهت تعمیرات و نگهداری تجهیزات