تعمیر برج خنک کننده

تعمیر برج خنک کننده

در صورتی که قصد تعمیر برج خنک کننده ساختمان خود را دارید می توانید از خدمات دهی به فیکس استفاده کنید.

برج خنک کننده یکی از ارکان مهم در صنعت تهویه مطبوع و صنایع نیروگاهی و پتروشیمی میباشد. برج خنک کننده که به جهت خنک سازی آب استفاده میگردد. در صنعت تهویه مطبوع آب خنک یاشده در برج خنک کننده در انواع چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی کاربرد مستقیم دارد. در صنعت نیروگاه های بخار آب نیز به جهت خنک سازی و تقطیر بخار فرایند نیروگاه استفاده میگردد. در صنایع تزریق پلاستیک نیز به جهت خنک سازی آب در گردش در دستگاه ها نیز استفاده میگردد، البته در صنایع تزریق پلاستیک از چیلرهای صنعتی و چیلرهای زیر صفری نیز استفاده میگردد. حال به جهت استفاده صحیح از برج خنک کننده از باید سرویس های دوره ای برج خنک کننده و تعمیرات به صورت صحیح انجام گردد. تعمیرات در چیلر جذبی در سه مرحله تعمیرات قبل از شروع کار، تعمیرات در زمان کارکرد برج خنک کننده و در آخر تعمیرات در هنگام توقف و انتهای فصل برج خنک کننده میباشد. در تعمیرات برج خنک کننده شرایط شیمیایی آب برج و بررسی رسوبات برج خنک کننده بسیار مهم و حیاتی میباشد. مجموعه به فیکس با توجه به سابقه طولانی در تعمیرات انواع برج خنک کننده چیلر و صنایع مستقل به جهت خدمات در برج خنک کننده در خدمت شما عزیزان میباشد.

خرابی برج خنک کن

ثبت درخواست تعمیر برج خنک کننده

در صورتی که قصد دریافت خدمات از شرکت فنی مهندسی به فیکس را دارید می توانید با شماره های داخل سایت تماس حاصل نمایید و یا فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان به فیکس در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تعمیر برج خنک کننده و سرویس های دوره ای در زمان شروع به کار

  1. تشتک برج را تمیز کنید و رسوبات را خارج کنید
  2. همه پیچ های ستون ها، تیرها، اتصالات و تجهیزات را محکم کنید.
  3. محل هایی که تحت خوردگی فولاد هستند را با سمباده تمیز کنید و سپس با ضد زنگ و رنگ اپوکسی و پوشش مجدد تعمیرات برج خنک کننده را انجام دهید.
  4. یاتاقان های الکتروموتور را طبق ضوابط تولید کننده، نظافت و روان کاری و در صورت لزوم تعوی کنید.
  5. سطح روغن گیرس خور در کاهنده دور بررسی کنید و در صورت لزوم به آن اضافه کنید.
  6. ایمنی محورها و کوپلینگ و کشش و هم راستایی تسمه های V شکل را بازدید کنید.
  7. کنتاکتور ها، رله ها و سیم پیچ ها و ادوات تابلو برق را قبل از راه اندازی بررسی و تجهیزات برق قدرت را آچار کشی کرده و تابلو برق را سرویس کنید.
  8. بادبزن وفن را به کار اندازید و داغی بیش از اندازه یاتاقان ها را بازدید کنید
  9. پیش از راه اندازی برج خنک کننده آب برج خنک کننده را به آزمایشگاه شیمیایی ارسال کنید و نتایج بررسی کنید و در صورت لزوم مکمل لازم را به آب برج اضافه کنید.
  10. سیستم را تا سطح تشتک پر کنید و شناور تجهیزات آن را بازدید کنید

در این قسمت به بررسی تعمیرات و عیب یابی برج خنک کننده در زمان پیش از راه اندازی بررسی کردیم. در مجموعه به فیکس به صورت حرفه ای در زمان قبل از راه اندازی و در خرداد ماه به بررسی و تعمیر و آماده سازی برج می پردازد. این مجموعه با سال ها تجربه در زمینه تعمیرات انواع چیلرها و تجهیزات تهویه مطبوع به کار کامل در انجام خدمات دوره ای در خدمت شما عزیزان میباشد.

تعمیرات برج خنک کن

تعمیرات برج خنک کنند ه در زمان کارکرد برج خنک کننده

  1. صدا یا ارتعاش غیر عادی فن و بادبزن یا موتور را بررسی کنید و در پروانه را بالانس کرده و در صورت لزوم پروانه را تعویض کنید.
  2. کوپلینگ و محورها و یا تسمه های V شکل تست و بررسی کنید و در صورت لزوم تسمه ها را تعویض کنید.
  3. سطح تشتک آب را بررسی کنید و در صورت لزوم شیر شناوری را تعویض کنید.
  4. سطح تشتک و میزان جلبک آب را بررسی کنید و در صورت وجود رسوبات زیاد آب زیرآب کشی را انجام دهید.
  5. ملاحظه کنید که شکل پاشش آب یکنواخت باشد و میزان نازل ها پاشش آب و ارفیس را بررسی کنید و در صورت لزوم نسبت به رفع انسداد آن بررسی کنید.
  6. الگوی پاشش را بررسی کنید
  7. صافی ورودی را تمیز کنید و تجمع لجن در کف تشتک برج را بازدید کنید.
  8. پس از دوره های مشخص، تجهیزات را متوقف کنید تا روان کاری جعبه دنده را وارسی کنید و شرایط یاتاقان ها و یا ایمنی کوپلینگ محورها را بررسی کنید.
  9. پوسته و قطعات فولادی را از نظر خوردگی و زنگ زدگی بررسی کنید.
  10. تعمیرات ضروری که امکان برنامه ریزی آن در توقف پایان فصل برج وجود ندارد را انجام دهید

در تعمیرات برج خنک کننده باید برج در طی زمان های مشخص و بازدید های دوره ای مورد بررسی قرار گیرد. پس از بازدید های دوره ای برج خنک کننده باید تعمیرات آن صورت پذیرد. مجموعه به فیکس با انجام بازدید های دوره و نگهداری تاسیسات مجموعه شما، تعمیرات برج را به بهترین و اقتصادی ترین حالت به ثمر می رساند.

تعمیرات برج خنک کننده در زمان توقف فعالیت

  1. برج را تمیز کنید و با آب بشویید و خروجی های آب را باز نگه دارید.
  2. اب را از قسمت های از برج که در معرض یخ زدگی هستند، خارج کنید
  3. نازل های پاشش و کرکره ها را تمیز کنید
  4. تعمیرا ت اساسی را تا پیش از راه انداز یمجدد برج خنک کننده انجام دهید.
  5. هنگامی که برج کاملا خشک است محل هایی که در معرض خوردگی بوده اند را با توجه به ضوابط تعیین شده توسط تولید کننده خشک کرده و رنگ کاری و پوشش دهی کنید
  6. گیربس و کاهنده دور را از روغن و گریس پر کنید.

در تعمیرات فصل باید تجهیزات که دچار فرسودگی و تخریب شده اند تعویض گردد. در این تعمیرات تجهیزاتی از قبیل آب پخش کن کاهنده دور لوله ها و پکینگ باید بررسی گردد و قبل شروع فصل تعویض گردد. همچنبن باید بررسی میزان رسوبات و شرایط آب نیاز بررسی دارد که در ادامه بررسی شرایط رسوبات و مشخصات و پارامترهای آب برج خنک کننده می پردازیم. شرکت فنی و مهندسی به فیکس با تجربه بالا در بررسی و عیب یابی و تعمیرات انواع تجهیزات تهویه مطبوع در خدمت شما عزیزان میباشد.

 تاثیر تجمع رسوب در برج خنک کننده

اگر غلظت مواد معدنی در برج خنک کن افزایش یابد، امکان تجمع رسوب و خوردگی افزایش می یابد. سطوح انتقال حرارت، گرمترین نقطه ای است که آب خنک کننده به آن می رسد. حلالیت کربنات کلیسم در آب که در برج خنک کننده وجود دارد، جریان هوا با جریان هوا رابطه معکوس دارد در نتیجه امکان نشست رسوب کربنات کلسیم به وجود می اید. انباشته شدن لایه های رسوب کربنات کلسیم انتقال حرارت کاهش می دهد و این مساله موجب خوردگی میشود همه این موارد روی بازدهی و عمر برج خنک کننده تاثیر خواهد گذاشت.

یک روش ابتدایی برای جلوگیری از تشکیل رسوب، تخلیه بخشی از آب گردش کننده در مدار و جایگزین کردن آن با مقداری آب تازه است که غلظت مواد و املاح معدنی در آن کمتر باشد. برای تعیین حداکثر غلظت این املاح معدنی که می توان بدون ایجاد رسوب در آب موجود باشد باید آب جبرانی کاملا بررسی گردد.

رسوب گذاری

مشخصات قابل قبول آب برج خنک کننده

پارامتر

آب جبرانی

آب در گردش

PH

6 الی8

6 الی8

رسانای الکتریکی

<200

<200

سختی کل

<50

<200

میزان قلالیت

<50

<100

میزان یون کلرین

<50

<200

میزان یون اسید سولفوریک

<50

<200

میزان یون اسید سیلسیک

<30

<50

میزان اهن

<.3

<1

بیماری لژیونلا

نوعی باکتری است که مقدار کم و به طور طبیعی در منابع آبی وجود داردکه ممکن است در برج های خنک کننده و کندانسورهای تبخیری تکثیر شده و به حد خطرناک برسد معمولا از طریق استنشاق از قطرات ریز آب موجود در هوا وارد ریه و سیستم تنفسی انسان میگردد و 2 هفته دوره نهفتگی دارد بعد با علایم شبیع آنفولانزا و کرونا شامل تب، لرز و سرفه خشک ظاهر میشود. این بیماری به طور مستقیم به افراد دیگر سرایت نمی کند و تنها از طریق سیستم های تهویه مطبوع مرکزی که می تواند بخار آب تولید کنند ایجاد می شود. حتی در چشمه های آب یا استخرهای شنا این امکان وجود دارد و همچنین در بیمارستان ها نیز بسیار زیاد است که باید آن را تحت کنترل و مراقبت قرار داد. جهت تعمیرات برج خنک کننده اقدامات لازم جهت بهبود کیفیت آب در گردش پایش شیمیایی به طور مرتب انجام گیرد. این پایش ابتدا به صورت چشمی و بازدید بصری و سپس با ارسال نمونه آزمایشگاه باید پارامترهای مهم را بررسی کرد

ضد عفونی برج خنک کن

یک محلول کلرینه سازگار با مواد ضدعفونی کننده موجودات زنده ( با خواص پاک کنندگی) بایستی به آب در گردش اضافه گردد، سپس سامانه را توسط حجمس از آب که دارای کلر با خواص آفت کشی به میزان 10mg/l است و حداقل به مدت یک ساعت در مدار به گردش در آورده و سامانه را ضد عفونی نمایند. باید توجه داشت که در حین این کار، ph باید بین 7 تا 7.6 نگهداری گردد. به جای کلر میتوان از ترکیبات برم (با خواص پاک کنندگی) به میزان 20mg/l و حداقل به مدت یک ساعت در مدار استفاده نمود در این حال ph بایستی بین 7 الی 8.5 نگهداری گردد. دستگاه را خاموش کرده و آب برج خنک کننده را طبق دفع مواد شیمیایی تخلیه نمایید. برج را مجددا از آب پر نموده و پمپ گردش آب را روشن نمایید.

همان طور که عنوان گردید تعمیر اساسی برج خنک کننده نیازمند بررسی دقیق کارکرد و عملکرد برج خنک کننده، بررسی شیمیایی آب برج خنک کننده و بررسی دقیق روند خوردگی و میزان خوردگی بدنه برج خنک کننده در انجام و نحوه انجام تعمیرات بسیار مهم میباشد. لذا در تعمیرات اساسی برج برج خنک کننده باید به تمامی پارامترها توجه و حتی کارکرد چیلر تراکمی یا چیلر جذبی و یا پروسه صنعتی نیز بررسی گردد. لازم به ذکر است حتی انجام تعمیرات در چیلرهای جذبی نیازمند بررسی دقیق عملکرد برج خنک کننده میباشد. لذا برج خنک کننده و عملکرد آن بسیار در صنعت تهویه مطبوع مهم و اساسی میباشد.

شرکت معظم به فیکس با تجربه بسیار در تعمیر و سرویس انواع برج های خنک کننده انجام تعمیرات برج خنک کننده شما عزیزان را با دقت بالا و کمترین هزینه بر عهده میگیرد. مهندسان و تکنیسین های مجموعه به فیکس با بررسی دقیق تمام پارامترهای موثر و عیب یابی دقیق برج خنک کننده چیلر شما را با کارایی بالا و هزینه مناسب تعمیر میکنند.