سرویس چیلر جذبی

سرویس چیلر جذبی از جمله اقداماتی است که می بایست در دوره های مشخص، برای چیلر های جذبی صورت بگیرد. وجود اقدامات پیشگیرانه و بازدید و جلوگیری از خرابی های احتمالی می تواند به مقدار قابل توجهی میزان مخارج و خرابی های دستگاه را کاهش دهد. خدمات فنی مهندسی به فیکس با توجه به تجربه و تیمی قدرتمند در زمینه تعمیرات و سرویس چیلرهای جذبی، مفتخر به سالها خدمت به تمامی مشتریان می باشد.

چرا ما در سرویس چیلر جذبی بهترین هستیم؟

چیلر جذبی، تجهیز بسیار خاص است که تعمیر آن نیازمند تجربه و تخصص بسیار زیاد است؛ به طوری که هر شخص فنی نمی تواند ادعای تعمیرات آن را داشته باشد، چرا که عیب یابی و شناخت مشکلات سیستم، در درجه اول نیازمند شناخت سیکل برودت جذبی و همچنین ساختار چیلر جذبی می باشد که از این جهت ما دارای قوی ترین تیم می باشیم.

هر کدام از متخصصان به فیکس سالها در زمینه چیلر جذبی و شناخت تجهیزات و ساختار آن فعالیت و مطالعه داشته اند، بنابراین ادعای تعمیرات این تجهیز پیچیده و حساس را داریم.

درخواست خدمات سرویس چیلر جذبی

در صورتی که درخواست خدمات چیلر جذبی را دارید، می توانید با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان و راهنمایی کارشناسان استفاده بنمایید.

همچین در صورتی که تمایل دارید می توانید فرم خدمات زیر را پر نموده و مشکل و اطلاعات تماس را وارد نمایید تا کارشناسان به فیکس در اسرع وقت با شما تماس حاصل نمایند.

کارشناسان ما بعد از تماس با شما و یا بازدید احتمالی، اقدام به استعلام قیمت به شما می کنند که در صورت تایید، در اسرع وقت، تعمیرات و سرویس را شروع خواهند کرد. مدت زمان سرویس چیلر کاملا بستگی به نوع خدمات و نوع دستگاه شما می باشد که بلافاصله بعد از بررسی چیلر به صورتی تقریبی به شما داده خواهد شد.

سرویس چیلر جذبی یورک

سرویس چیلر جذبی

در بهره برداری از  تاسیسات حرارتی و برودتی، حفظ نگهداری و کنترل یکی از مهمترین قسمت های از آن ها می باشد. در تاسیسات برودتی، یکی از مهمترین و پیچیده ترین قسمت ها ، چیلر جذبی می باشد. جهت حفظ  و نگهداری از چیلر جذبی همواره باید به وسیله تکنسین های ماهر، با تجربه و دارای علم کافی انجام پذیرد. در صورتی نگهداری که سرویس چیلر جذبی به درستی انجام نگیرد. پس از مدت کوتاهی چیلر جذبی از بازدهی لازم خارج شده. و اگر این روال ادامه پیدا کرده و سرویس چیلر جذبی انجام نپذیرد؛ باعث آسیب شدید به چیلر و عدم کاربری آن می شود.

سرویس چیلر جذبی چیست

سرویس چیلر جذبی

سرویس چیلر جذبی مجموعه اقداماتی که باید توسط مجموعه نگهداری و تکنسین ها هر ساله جهت چک کردن و سرویس چیلر جذبی انجام گردد و اجزای آن هر ساله و قبل از فصل راه اندازی آن انجام چک گردد تا عملکرد چیلر جذبی در حالت مطلوب قرار گیرد و از عمر چیلر جذبی کاسته نگردد.

چیلر جذبی در زمان تحویل از کارخانه معمولا توسط گاز خشک ازت پر شده است که فشار بسته به برند چیلر متفاوت می باشد؛ که معمولا این فشار حدود 20kpa  می باشد. در صورتی در هنگام تحویل، فشار به مقدار صفر رسیده باشد؛ یعنی چیلر دچار نشتی گردید است و باید جهت پیدا کردن نشتی به وسیله تست ازت اقدام نمود. برای آزمایش چیلر جذبی نشتی توسط گاز ازت فشار آن را نهایتا تا فشار 50kpa بالا ببریم. با تامین این فشار تا  میتوان با محلول آب و صابون محل جوش ها و سایر نقاط مشکوک به نشت را، کنترل کرد. برای یافتن نشتی های داخلی که ناشی از فاصله لوله های کویل ژنراتور و کندانسور و ابزوربر چیلر جذبی باشد، باید مقدار افت فشار را کنترل نمود. راه دیگر استفاده از آشکار ساز ماده مبرد مثلا   R22 به همراه نیتروژن خشک به داخل چیلر شارژ شود. و با نشت یاب مبرد نشتی پیدا گردد. با توجه داشت در صورت استفاده از چنین روشی برای سرویس چیلر  و یافتن عیوب احتمالی، باید پیش از آغاز هر گونه عملیات  اجرایی نظیر جوشکاری، مبرد به کمک گاز ازت تخلیه گردد. زیرا امکان وجود انفجار و یا خطرات جانی وجود دارد. پس از رفع نشتی  چیلر جذبی، باید با فشار ازت به مدت حداقل 24 ساعت زیر تست ازت قرار گیرد و در صورت ثابت ماندن فشار داخلی چیلر جذبی، می توان به رفع نشتی چیلر جذبی و سرویس چیلر جذبی اعتماد کرد.

چیلر جذبی

تست خلا چیلر جذبی

در سرویس چیلر جذبی، پس ازت تست ازت ابتدا باید محفظه داخلی چیلر از ازت خالی گردد. و سپس به صورت پیوسته عمل تخلیه ادامه پیدا کند. نظر به اینکه ظرفیت پمپ های نصب شده بر روی چیلر جذبی کوچک می باشد، بهتر است در ابتدای راه اندازی چیلر جذبی از پمپ قوی تری استفاده گردد. در چیلر جذبی ابتدا باید به وسیله پمپ وکیوم قوی تا مقدار -750mmgh وکیوم صورت پذیرد بعد با استفاده از پمپ وکیوم چیلر جذبی، عمل پرچ ادامه یابد. در پمپ وکیوم چیلر جذبی حتما باید از وجود روغن در، پمپ وکیوم اطمینان حاصل نمود و جهت حرکت آن صحیح باشد. مدت زمان وکیوم در چیلر جذبی به استانداد کاتالوگ چیلر جذبی 16DJ کریر برای ظرفیت های مختلف به شرح جدول زیر می باشد.

مدت زمان وکیوم در چیلرهای جذبی

مدت زمان وکیوم چیلر جذبی

پمپ وکیوم چیلر جذبی کیتورامی

پمپ وکیوم چیلر جذبی کیتورامی

حال جهت سرویس چیلر جذبی در هنگام وکیوم کردن باید وضعیت آن را تست کرد که آیا وکیوم چیلر جذبی به صورت واقعی می باشد یا نشتی در چیلر جذبی مشهود می باشد. جهت این آزمایش، باید تست حباب را انجام داد. جهت این تست به وسیله پمپ وکیوم ابتدا چیلر جذبی را وکیوم کرده و مقدار آن را به 0.5kpa می رسانیم.  و بعد خروجی پمپ وکیوم را مطابق شکل زیر در آب قرار داده و مقدار حباب خروجی از آن باید اندازه گیری کنیم.

مقدار حباب مجاز

جدول کریر جهت مقدار حباب مجاز

مطابق با کاتالوگ کریر حداکثر مقدار حباب در 10 دقیقه به شرح جدول می باشد. در صورتی که مقدار حباب بیشتر از مقدار مورد نظر باشد. بنابراین چیلر دچار نشتی شده است.

تست حباب در چیلر جذبی

تست حباب چیلر جذبی

چرا ما در سرویس چیلر جذبی برتر هستیم

همان طور که عنوان شد سرویس چیلر جذبی یک کار بسیار دقیق، فنی و با اطلاعات بالا می باشد. که متخصصین ما با تجربه فراوان و مهارت کافی سرویش چیلر شما با دقت عالی و کیفیت بالا به انجام می رسانند.

شارژ لیتیوم بروماید و مبرد

محلول لیتیوم بروماید و آب سمی نیست و قابلیت انفجار ندارند، اما تماس آن با پوست و چشم می تواند منجر به حساسیت شود. بنابراین به هنگام کار با آن باید مراقبت های لازم را به عمل آورد و در صورت تماس لیتیوم بروماید باید فورا محل آن را با شست. نمک لیتیوم بروماید در مجاورت با هوا بر روی فلزات تاثیر خوردگی دارد. بنابراین ظرف های حمل لیتیوم بروماید از نوع پلاستیکی یا پلیمری است. ابزار آلات مورد استفاده نیز باید حدالامکان از نوع غیر فلزی باشد. در غیر این صورت باید رویه ابزار را با لایه ظریفی از روغن پوشانده شود.

لیتیم برماید

به هنگام شارژ باید از نظافت محل، شیلنگ شارژ و ظرف محتوی لیتیوم بروماید که می تواند یک بشکه پلیمری باشد اطمینان حاصل کرد. هیچ جسم خارجی نباید به هنگام شارژ لیتیوم بروماید و سرویس چیلر جذبی به دستگاه شارژ شود.

پیش از شارژ باید عملیات خارج سازی  خارج سازی نیتروژن و خلا انجام شده باشد. با ایجاد خلا عملیات شارژ بدون نیاز به هیچ گونه تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی صورت خواهد گرفت؛ کافی است یک شیلنگ پلیمری به قطر 15 میلی متر که یک سر آن به شیر سرویس دستگاه متصل است و سر دیگر آن در بشکه حاوی محلول قرار دارد. عملیات شارژ را مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده مقدار معین شده را شارژ می کنید. برای شارژ محلول و سرویس چیلر جذبی از شیر سرویس خط محلول استفاده می کنید. باید مراقب بود به هنگام شارژ هوا وارد محلول نگردد. به بدین منظور باید شلنگ ابتدا پر گردد و سپس شیر دیافراگمی باز گردد.

شارژ محلول لیتیم برماید

شارژ محلول لیتیوم بروماید در چیلر جذبی

محلول لیتیوم بروماید باری شارژ 55 درصد در نظر گرفته می شود تا تزریق راحت تر و روان تر صورت گیرد. لوله متصل به شلنگ  که در داخل ظرف محلول قرار می گیرد، باید نسبت به کف ظرف فاصله داشته باشد تا از ورود رسوبات احتمالی به داخل چیلر جذبی جلوگیری شود.  هنوز محتویات ظرف به انتها نرسیده است، باید ظرف را مجدد پر کرده تا وقفه ای در عملیات شارژ به وجود نیاید. این کار تا شارژ کامل این کار تا شارژکامل ادامه می یابد.

مقدار شارژ اولیه می تواند 10 درصد کمتر یا بیشتر  از مقدار تعیین شده باشد، اما پس از راه اندازی اولیه و ظرفیت سنجی چیلر در بار کامل، مقادیر کمبود یا اضافه باید مطابق خروجی دستگاه و دما های ذکر شده اصلاح شده است. برای کاهش مقدار شارژ شده می توان از شیر سرویس سمت دهش پمپ محلول چیلر جذبی اتفاده کرد و به کمک فشار مثبت که توسط این پمپ ها ایجاد می شود، بدون ورود هوا به سیستم مقادیر اضافی را خارج نمود.

مبرد یا آب مقطر می تواند کم و بیش مانند لیتیوم بروماید به سیستم تزریق می شود. برای شارژ مبرد  معمولا از شیر سرویس خط پمپ مبرد استفاده می گردد مقدار مبرد نیز می باید بنا به ظرفیت و نوع چیلر، مطابق با مقدار تعیین شده توسط کارخانه سازنده صورت پذیرد. زیاد بودن مقدار لیتیوم بروماید یا کم بودن مقدار آن میتواند خطر کریستال چیلر جذبی را ایجاد کند.

شارژ چیلر جذبی

به طور تقریبی شارژ لیتیوم بروماید 55 درصد به چیلر جذبی به ازای هر تن تبرید 4 لیتر و شارژ آب مقطر برای چیلر جذبی به ازای هر تن تبرید 1 لیتر می باشد.

شارژ افزودنی ها

در سرویس چیلر جذبی به غیر از محلول لیتیوم بروماید و ب به عنوان مواد جاذب و مبرد، برخی مواد دیگر نیز به سیستم افزوده می شود که نقش آن ها افزایش بازدهی سیکل سرمایش جذبی و جلوگیری از اثرات خورنده لیتیوم بروماید است.

این مواد نسبت به حجم اولیه محلول لیتیوم بروماید و آب، مقدار کمتری را شامل می شوند و معمولا در زمان سرویس چیلر جذبی به همراه محلول و اب به سیستم تزریق می شوند. مقدار این مواد نیز باید مطابق با دستور العمل کارخانجات سازنده صورت پذیرد.

اینهبیتورها: یا خنثی کننده هایی مانند لیتیوم کرومات از جمله افزودنی های هستند که به مقدار کم تقریبا به ازای هر 480 لیتر محلول 55 درصد، نیم لیتر مورد نیاز است به چیلر جذبی تزریق می گردد. تا از اسیدی شدن لیتیوم بروماید جلوگیری نموده و مانع از خوردگی گردد. به طور معمول محلول لیتیوم بروماید قابل شارژ حاوی مقادیر کمی اینهبیتور می باشد. با وجود بازدرنده ای مانند لیتیوم بروماید کرومات ضمن ایجاد تعادل در میزان قلیاییت سیستم، هم چون روکشی محافظ که بر روی لوله های مسی  و جدارهای فلزی کشیده می شود. کاهش یا افزایش PH میتواند اثرات مخربی بر روی ساختار چیلر داشته باش. بنابراین در استفاده از بازدارنده ها باید جانب احتیاط را رعایت نمود و مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده عمل نمود.

الکل اکتیل

الکل اکتیل

از جمله افزودنی های دیگر است که به منظور افزایش بازده مورد استفاده قرار می گیرد. اضافه نمودن الکل اکتیل مانع از کف کردن محلول لیتیوم بروماید در خلا ابزوربر می شود. بنابراین با مرطوب نگه داشتن لایه سطحی محلول و ممانعت از کف کردن، موجب افزایش قدرت جذب می گردد. گاهی اوقات افزایش دمای آب سرد و کاهش ظرفیت سرمایی چیلر، مربوط به کاهش مقدار الکل اکتیل می باشد، که در این صورت برای سرویس چیلر جذبی باید به چیلر جذبی اضافه گردد. مقدار الکل اکتیل نیز به نسبت حجم محلول و مبرد کم است. این مقدار تقریبا به ازای  هر 480 لیتر، 2 لیتر اضافه می گردد.

در کاتالوگ چیلر جذبی کریر مقادیر شارژ لیتیوم بروماید، مبرد و اینهبیتور و الکل اکتیل بسته به ظرفیت آمده است.

مقادیر شارژ چیلر جذبی

مقادیر شارژ در چیلر جذبی کریر

مجموعه به فیکس سرویس چیلر جذبی را مطابق با اخرین علوم روز، کاملا علمی و دقیق انجام می دهد. سرویس چیلر جذبی باید هر ساله به طور صحیح و اوصولی انجام گیرد. چیلر همواره در وضیعت سالم و بهترین بازدهی کار بکند.

یکی مهمترین اجزای مکانیکی چیلر جذبی، پمپ های آن می باشد. سرویس هر ساله پمپ ها باعث سلامت در کارکرد آن می باشد. ولتاژ، آمپر و صدای مجاز پمپ ها هر ساله باید چک گردد و در صورت ایراد باید پمپ بازگردد و جهت تعمیر و سرویس به تعمیرگاه فرستاده شود.

پمپ چیلر جذبی

پمپ های چیلر جذبی

لول کنترل چیلر جذبی

لول کنترل چیلر جذبی

یکی از اجزای چیلر جذبی که باید هر ساله سلامت آن در سرویس چیلر جذبی چک گردد، لول کنترل مبرد چیلر جذبی می باشد. این لول کنترل در صورتی که سطح مبرد در اواپراتور چیلر جذبی بالا برود، فرمان باز شدن شیر سایکل گارد را می دهد تا بروز کریستال چیلر جذبی و آسیب دیدن پمپ سلوشن جلوگیری گردد.

لول کنترل آسیب دیده چیلر جذبی که نیاز به سرویس دارد

لوله کنترل آسیب دیده چیلر جذبی

یکی از ارکان اصلی سرویس چیلر جذبی بازنمودن درب واتر باکس چیلر جذبی و بازدید از شرایط لوله های ابزوربر و کندانسور می باشد.

درب واترباکس چیلر جذبی

در صورت گرفتگی این لوله ها باید رسوبات زدوده گردد.

واترباکس چیلر جذبی

واترباکس چیلر جذبی

بازنمودن درب واترباکس چیلر جذبی

باز نمودن درب واترباکس چیلر جذبی

اسید شویی چیلر جذبی

یکی از عیوب رایج در چیلرهای جذبی، رسوب گرفتگی لوله ها در سمت آب است. بیشترین مقدار رسوب گذاری در مدار آب برج خنک کننده و در لوله های ابزوربر و کندانسور صورت می گیرد.

وجود رسوب در داخل لوله ها موجب کاهش انتقال حرارت و تشدید خوردگی می شود. نشانه هایی مانند کاهش میزان تقطیر در کندانسور، افزایش دمای مبرد خروجی از کندانسور ، کاهش اختلاف دمای آب رفت و برگشت برج خنک کننده نسبت به حالت معمول و در نهایت کاهش ظرفیت چیلر می گردد. بنابراین در سرویس چیلر جذبی هر ساله باید ابزوربر و کندانسور مورد بازدید قرار گیرد و در صورت وجود رسوب، به کمک مواد شمیایی، رسوب زدایی شوند.

گاهی رسوب تشکیل شده بر روی سطوح داخلی لوله ها هم چون گل و لای هستند. در این صورت می توان لوله ها را به کمک برس های مخصوص نظافت نمود و به هنگام این عمل باید مراقب بود بر روی تیوب ها خراش ایجاد نگردد. اما اگر رسوبات تشکیل شده از نوع کلیسیمی، زنگ آهن و منگنز باشد. در این صورت علاوه بر رسوب زدایی مکانیکی به رسوب زدایی شیمیایی نیز متوسل شد که به این عمل اصطلاحا اسید شویی  می گویند.

اسیدشویی چیلر جذبی ساری پویا و سرویس چیلر جذبی

اسید شویی چیلر جذبی ساری پویا

حتما پس از اسید شویی لوله ها را به مدت 30 دقیق با خنثی کننده، شستشو داده تا از تاثیرات مخرب آن بر روی لوله های مسی بکاهد.

همان طور که عنوان شده سرویس چیلر جذبی یک کار کاملا تخصصی، دقیق و علمی می باشد که کارشناسان به فیکس با تجربه بالا و آگاهی کامل سرویس چیلر جذبی شما را به بهترین وجه انجام می دهد.