روغن کاری و کنترل فشار روغنکاری کمپرسور چیلر

کمپرسور چیلر

در تمام مکانیزم های حرکتی ، روغنکاری یکی از مهمترین فاکتورهای سلامت و نگهداری از محصول در گردش می باشد. کمپرسور چیلر  نیز با توجه به شرایط و سازو کار آن از این قضیه مستثنی نبوده و روغن کاری مناسب تضمین سلامت کاری و طول عمر آن می باشد. در چیلر های که از کمپرسورهای سیلندر پیستونی استفاده گردید است، روغنکاری آن به وسیله پاشش و یا در کمپرسورهای که به وسیله پمچ روغن مجزا که با انتهای میل لنگ کوپل شده است، انجام می گیرد.

نحوه چرخش روغن در کمپرسور چیلر

در کمپرسورهای سیلندر پیستونی روغن کاری به وسیله اویل پمپ انجام می گیرد. اویل پمپ در انتهای میل لنگ قرار گرفته است و که با چرخش آن، اویل پمپ نیز به چرخش در می آید و روغن را به حرکت در می آورد.

باز کردن کمپرسور برای روغن کاری و شارژ روغن چیلر

اویل پمپ باعث به چرخش در آوردن روغن در روزنه داخل میل لنگ می گردد و موجب روغن کاری پیستون وگژن پین و همچنین در انتها باعث روان کاری یاتاقان ثابت می گردد. شناخت این قطعات در تعمیر چیلر بسیار موثر است.

روغن کاری کمپرسور سیلندر پیستونی چیلر

روغن کاری کمپرسور کریر

همان طور که در شکل بالا مشاهده می کنید مسیر زرد رنگ، مسیر روغن کاری در کمپرسورهای سیلندر پیستونی می باشد که با یاتاقان ها و همچنین از طریق پاشش روغن باعث روغن کاری پیستون ها و گژن پین می گردد.

جهت اطمینان از روغن کاری مناسب کمپرسور چیلر تراکمی باید کنترل کننده های آن را در مدار آن قرار داد.

مقدار روغن باید توسط سایدگلاس چک گردد میزان روغن باید حداقل تا 1/3 در سایدگلاس باشد.

حتما بخوانید!
چیلر صنعتی چیست

مشاهده ساید گلس برای بررسی میزان روغن چیلر

کلیدهای اختلاف فشار روغن

کنترل کننده فشار روغن در کمپرسورهایی به کار میرود که دارای پمپ روغن مجزا که با میل لنگ کمپرسور کوپل میگردد و با دوران میل لنگ کار میکند که موجب روغنکاری بهتر سطوح و قطعات متحرک داخل کمپرسور میگردد.

این کلید مدار کنترل را زمانی قطع میکند که اختلاف فشار بین خروجی پمپ روغن و محفظه کارتر میل لنگ کم شود. اگر کلید فشار روغن قطع شود، عیب آن را پیدا کرد و به طور دستی دوباره تنظیم گردد. کلید فشار روغن الکترومکانیکی  دارای انواع مختلف مانند آلکو – رانکو – دانفوس و پن می باشد.

زمانی که سطح روغن ار کمترین حد مجاز پایین تر رود کمپرسور بعد از 120 ثانیه خاموش میگردد.

اتصال کنترل کننده روغن

اختلاف فشار طبیعی روغن حدود 1-4 بار بالاتر از فشار محفظه کارتر میباشد. یکی از فشار سنج ها به کارتل یا شیر مکش و دیگری به خروجی پمپ متصل میگردد در صورتی که این اختلاف فشار به کمتر از  0.63 بار برسد کلید فشار روغن قطع میگردد.

ساختمان این کلید به شرح زیر است:

  1. هیتر
  2. کلید تاخیری
  3. بیمتال
  4. کلید کنترل فشار

نقشه برق کنترل کننده روغن

نقشه برق کنترل کننده روغن

این کنترل جهت ایمنی موتور از لحاظ روغنکاری مورد استفاده قرار می گیرد و چنانچه فشار روغن موتور در حد خطر ناکی پایین بیاید به طور اتوماتیک مدار برق قطع می گردد. بعضی کنترل ها قابل تنظیم وبعضی دیگر فقط برای فشار معینی طراحی گردیده است. شماتیک بالا یک کنترل روغن را نشان می دهد.

1.   دو عدد فانوسه قابل ارتجاع که به قسمت های رانش و مکش پمپ روغن وصل می گردد و دو میله که فشار های این قسمتها را از طریق فانوسه منتقل می کند.

حتما بخوانید!
علت یخ زدن اکسپنشن ولو و عیب یابی اکسپنشن ولو

2.   بی متال (دو فلز غیر هم جنس که در اثر انبساط حرارتی تغییر شکل می دهد)

3.   هیتر یا گرم کننده

4.   سوییچ تایمر قطع و وصل

5.   مقاومت الکتریکی

6.   دکمه ای است که در مواقع آزمایش یا فشار دادن آن جریان برق وصل می گردد.

7.   سوییچ قطع وصل در اثر اختلاف فشار

طرز کار کلید کنترل روغن

در کنترل فشار روغن محل اتصال دو لوله مویین به حرف های HI  های پرشر و LO لو پرشر نشان داده شده است که به قسمت HI به فشار بالای روغن و LO به قسمت مکش وصل می شود.

و روش کنترل به بدین شکل انجام می گیرد. فاز ابتدا از نقطه L  وارد و در صورت بسته بودن سوییچ تایمر از نقطه M بر می گردد.

روغن کاری کمپرسور چیلر

روغن کاری کمپرسور

روغن کاری کمپرسور و گژن پین

روغن کاری پیستون ها و گژن پین

روش کنترل بدین شکل است  که فاز مدار فرمان چیلر از نقطه L وارد و در صورت بسته بودن سوییچ تایمر از M برمیگردد و مدار برق چیلر را ادامه می دهد. حال در موقع راه اندازی چنانچه ظرف مدت حدود 2 دقیقه   اختلاف فشار قسمت های رانش روغن و مکش به حد نرمال نرسد و میله جبجا نشده باشد برق از هیتر می گذرد وهیتر شروع به گرم شدن می کند. در نتیجه بی متال ها حرکت کرده و سوییچ تایمر قطع می گردد و جریان برق نمی تواند از نقطه M بگذرد و در نتیجه کمپرسور خاموش می گردد.

حال چنانچه میله بعد از دو دقیقه به حد نرمال برسد، اختلاف فشار میله را جابجا کرده و سوییچ قطع می گردد و فاز به هیتر نمی رسد. در این شرایط  فاز اصلی مدار فرمان می تواند از نقطه برگردد و مدار کنترل را ادامه دهد. باید یادآور شد که فاز هیتر توسط یک منبع جداگانه تامین شود که میتواند با برق های 220 ولت یا 110 ولت کار کند.

حتما بخوانید!
تفاوت چیلر جذبی تک اثره با دواثره

جهت تنظیم و نصب به نکات زیر توجه کنید.

  1. به کاتالوگ سازنده توجه کنید و شرایط فشار خواسته شده را فراهم کنید.
  2. وقتی کمپرسور در حال کارکردن است فشار روغن و فشار کارتر را اندازه بگیرید.
  3. تفاضل فشار روغن و فشار کارتر نشان دهنده فشار روغن در یاتاقانها می باشد.
  4. عقربه تنظیم را روی فشار 0.5 تا 0.4 بار میزان کنید و فشار روغن با توجه به نوع کمپرسور ( در کمپرسورهای کریر تا 15 پوند و کمپرسورهای کوپلند 30 پوند بشتر از فشار ساکشن می باشد)
اویل پرشر سویچ
اویل پرشر سویچ

جهت کنترل فشار روغن، کمپرسور را خاموش کنید سر سیم ها را داخل کنترل فشار روغن بهم وصل کنید. چیلر را راه اندازی کنید. زمان شروع تا خاموش شدن آن باید بین 90 تا 120 ثانیه باشد. بعد از اینکه کمپرسور خاموش گردید کلید اصلی را قطع و سیم اتصال دهنده را بردارید. بعد دکمه روی کنترل فشار روغن را فشار دهید تا به حالت اولیه برگردد.

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

برداشت از مطالب سایت تنها با ذکر منبع و لینک سایت مجاز می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *