نحوه رفع نشتی چیلر و سیستم های برودتی

نحوه اتصال لوله دیسشارژ به کندانسور در لوله کشی مسی

در سیستم های تبرید بعد از تعمیرات، لوله کشی و جوش کاری و اطمینان از سلامت اتصالات همیشه باید تست نشت یابی و تست ازت را انجام دهیم. روشهای تست نشتی در سیکل چیلر های تراکمی به دو حالت تست فشار و تست وکیوم انجام می شوند. در سیستم های تبرید به کاربردن و تست هر دو روش می تواند مفید باشد. در روش فشار مثبت، با تزریق سیالاتی از جمله مبرد، ازت و … به داخل سیکل تبرید، وجود نشتی چیلر را چک می کنیم. اما در روش وکیوم با کاهش فشار سیکل تبرید به اندازه خلا و بررسی سیکل آن در صورت افزایش فشار داخل به اندازه فشار اتمسفر نشان از وجود نشتی دارد. اگر در یک سیستم سرمایش و تهویه مطبوع مشکوک به نشتی باشد، در ابتدا باید کلیه نقاط مشترک بررسی گردد ممکن است مکان در سیستم های تبرید مختلف متفاوت باشد، ولی تجربه نشان داده برخی نقاط ضروری و حساس را باید همیشه در نظر گرفت از جمله اتصالات مکانیکی و شیرآلات را باید در نظر گرفت.

نشت یابی مبرد ها

برای نشت یابی مبرد ابتدا باید با دسته بندی انواع مبردها آشنا شویم و متناسب با مبرد سیستم برودتی روش نشت یابی انتخاب گردد.

دسته اول مبرد ها CFC ها می باشد این دسته اولین دسته از مبرد ها می باشد که شامل اتم کلر می باشد و مبرد های R-11 و R-12 از جمله آن ها می باشد. بعد از آن HCFC با مبرد R-22 مورد استفاده قرار گرفتند. بعد آسیب این دسته از مبرد به لایه اوزون و ممنوعیت استفاده از آن ها HFC ها که فاقد اتم کلر می باشد و از جمله آن ها می توان به مبرد R-134a اشاره کرد. در آخر هم مبرد های آلی که محصول مشتقات نفتی می باشد با دسته HC معرفی می گردند.

حتما بخوانید!
بررسی عملکرد شیر انبساط و نحوه تنظیم آن

R12 – R502 – R11…

Chlorofluorocarbon

CFC

R22 – R409A – R411B

Hydrochlorofluorocarbon

HCFC

R134a-R404A- R407C-R410A

Hydrofluorocarbon

HFC

R600a-r290…

Hydrocarbon

HC

انواع روش های نشت یابی چیلر و سیستم های برودتی

اولین روش در تست ازت یا نشت یابی به وسیله فشار مثبت نیتروژن و کف صابون می باشد. استفاده از از راه حل آزمایش حبابی جزو ساده ترین و حساس ترین روش برای آزمایش نشتی چیلر در سیستم های سرمایش و تهویه مطبوع است. اگر سیکل دارای فشار باشد می توان از مبرد جهت تست نشتی استفاده کرد. در صورتی که فشار پایین تر باشد بهتر است گاز ریکاوری گردد و ازت شارژ گردد. در نشتی های ریز بهتر است با گذر زمان میزان نشتی مشخص گردد.

این یک نشت یاب ارزان قیمت است سریع می باشد که فقط جهت مبرد های های کلرین می توان استفاده کرد. شناسانگر هالید به این صورت عمل می کند که هوا بر عنصر مسی که با سوخت هیدروکربنی گرم شده باشد دمیده می شود. اگر مبرد های هالوژن دار وجود داشته باشد، رنگ شعله آبی بع سبز تغییر می کند. شعله هالید اعمال شده به روی مبرد می توان باعث ایجاد شرایط خطرناکی شوند. با تجزیه مبرد، گازهای سمی ایجاد می شود که به شدت بر سلامت اثر می گذارد.

شناساگر هالید برای رفع نشتی چیلر

شناساگر هالید

رنگ دانه های تشخیص نشتی فرابنفش

در این روش یک رنگ دانه رنگی یا فلورسنت به سیستم تزرییق می شود که با روغن در کل مدار به چرخش در می آید. نقاط نشتی با انتشار مبرد در حال خروج مشخص می گردد. در این روش می تون یک لامپ فرابنفش استفاده نمود.

نشت یاب فرابنفش

نشت یاب فرابنفش

نشت یاب های الکترونیکی

استفاده از نشت یاب های گازی الکترونیکی یا ابزارهایی مبتنی بر فناوری TCD معمولا سریع ترین روش برای یافتن نشتی های نامشخص می باشد. حساسیت این ابزارها تا به اندازه 3 گرم در سال می باشد.

حتما بخوانید!
مصرف برق چیلرهای تراکمی هوا خنک و آب خنک

در جدول زیر با توجه به روش های نشت یابی و مبرد ها دسته بندی آن را مشخص کردیم.

HC

HFC

HCFC

سیال داخل سیستم

نامشخص

صحیح

صحیح

مبرد

نشت یاب الکترونیکی

نامشخص

صحیح

صحیح

مبرد

نشت یاب مادون قرمز

صحیح

صحیح

صحیح

مبرد/ازت

نشت یاب مافوق صوت

غلط

غلط

صحیح

مبرد

نشت یاب هالیدی

صحیح

صحیح

صحیح

مبرد

نشت یاب فلورسنتی

صحیح

صحیح

صحیح

مبرد/ازت

کف صابون

با توجه به انواع روش های نشت یابی، در کشور ما با توجه به نوع مبرد و دقت وسایل از دو روش تست ازت و نشت یابی الکترونیکی استفاده می شود که در مورد نکات مربوط به آن، به طور مفصل بحث می کنیم.

تست ازت

طریقه اتصال کپسول ازت برای نشتی یابی چیلر

تست ازت برای سیستم های تهویه مطبوع بین 15 تا 18 بار است. در سیستم های چیلر این فشار تا psi 200 مورد نظر است.

نکته: با توجه به اینکه قسمت ساکشن کمپرسور و اواپراتور دارای محدودیت فشار میباشد نباید در قسمت فشار پایین فشار از این مقدار بالاتر نرود.

شیر های کمپرسور حتما باید بسته باشد در صورتی که روغن کمپرسور مصنوعی باشد باید هوای داخل سیستم را ابتدا با ازت خالی کرد بعد اقدام به شارژ ازت و تست آن انجام داد.

قبل از شارژ ازت حتما سیلندر ازت را توسط شعله آتش چک کرده لازم به ذکر است گاز اکسیژن آتش را زیاد کرده و ازت آتش را خاموش میکند.

مشاهده نشتی در لوله

به هیچ عنوان از اکسیژن به عنوان تست دستگاه استفاده نگردد

در صورتی که از دو مدار موازی در سیستم استفاده میشود، تست ازت باید در یک مدار 200 PSI در مدار دیگر PSI 170 باشد. فشار گذاری توسط گیج علامت زده میشود، حداقل باید 24 ساعت زیر تست بماند و در صورت عدم تغییر فشار راه اندازی انجام گردد.

حتما بخوانید!
نصب و لوله کشی چیلر جذبی

در ویدیوی زیر می توانید نشتی یابی با ازت را مشاهده کنید:

یکی از روش های تست مخلوط کرد مبرد و گاز ازت می باشد که در ابتدا مبرد به داخل سیکل تبرید چیلر هدایت کرده و پس از جدا کردن سیلندر مخزن آن مخزن ازت به داخل شارژ می کنیم.

طریقه اتصال کپسول ازت برای تشخیص نشتی چیلر

یکی از علایم نشتی چیلر در سیستم روغن زدگی از دستگاه میباشد که حتما باید توسط کارشناس چک گردد.

روغن زدگی در چیلر 

استفاده از نشت یاب الکترونیکی

نشتی یابی الکترونیکی برای تشخیص نشتی چیلر

این دستگاه شامل سنسور هست که به یکی از اجزای مبرد HFC, HFCF حساس هست که به وسیله پمپ مکنده به سنسور فرستاده میشود.

این نشت یاب دارای المنتی در نوک میله آزمایش خود است که در صورت وجود مبرد یک پالس الکتریکی ایجاد می کند. سیگنال الکتریکی در دستگاه به سیگنال صوتی یا بصری تبدیل می شود. نشت یاب الکترونیکی مبرد چیلر، بعد از یافتن  ناحیه ای که در آن نشت تشخیص داده میشود.

برای تشخیص نشتی سر حسگر را آرام در امتداد لوله با سرعت حداکثر 1 سانتی متر بر ثانیه حرکت دهید.

وقتی نشت یاب نشتی تشخیص داده شده توصیه میشود به مدت چند ثانیه دور نگه دارید سپس دوباره بررسی کنید که آیا این دستگاه نشتی چیلر را در همان نقطه نشان میدهد.

مکان مورد استفاده از نشت یاب باید دارای تهویه مناسب باشد در غیر این صورت ممکن است دستگاه دچار خطا میگردد و سایر مبرد های موجود در هوا را دریافت کند.

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

برداشت از مطالب سایت تنها با ذکر منبع و لینک سایت مجاز می باشد

2 دیدگاه برای “نحوه رفع نشتی چیلر و سیستم های برودتی

  1. بیات گفته:

    با سلام ممنون از ارائه مطالب دقیق و مفید تون
    در صورت امکان دوره عملی برگذار میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *