علت سرد بودن آب منبع انبساط

علت سرد بودن منبع انبساط

در این مقاله قصد داریم علت سرد بودن آب منبع انبساط را بررسی کنیم و برای رفع مشکل آن راه حل هایی را ارائه دهیم.

پیشنهاد می کنیم اگر در زمینه شناخت موتورخانه و نحوه عملکرد آن آشنایی کافی ندارید ابتدا مقاله طرز کار موتورخانه را مطالعه بفرمایید. وقتی شما عملکرد موتورخانه بشناسید، عیب یابی و تعمیر موتورخانه برای شما آسان تر می شود.

در ادامه علت هایی که ممکن است آب منبع انبساط سرد باشد را بررسی می کنیم:

سیستم نشتی دارد

نشتی آب یک از موارد علت سرد بودن منبع انبساط است. اگر سیستم موتورخانه نشتی داشته باشد، دائما از قسمتی از لوله کشی سیستم، آب خارج می شود و به همین دلیل شیر شناور منبع انبساط دائما آب را به سیستم اضافه می کند؛ بنابراین آب داخل منبع انبساط فرصتی برای گرم شدن پیدا نمی کند و سرد می ماند.

برای تشخیص اینکه متوجه شوید سیستم نشتی دارد، کافی است منبع انبساط سیستم (معمولا روی پشت بام است) را چند نوبت در زمان های متفاوت، بررسی کنید. اگر شناوری دائما در حال اضافه کردن آب با شدت زیاد می باشد به این معنی است که سیستم شما نشتی دارد.

نکته: البته این مسئله را در نظر داشته باشید که در صورتی شیر شناور مقداری کم آب به سیستم اضافه می کند امری طبیعی است. چرا که معمولا به دلیل تبخیر آب داخل منبع انبساط و همچنین نشتی های کوچک در پمپ ها و دیگر بخش های سیستم موتورخانه، ممکن است سطح آب اندکی پایین بیاید و مجددا توسط شیر فلوتر پر می شود.

حتما بخوانید!
آموزش تبدیل موتورخانه به پکیج

نحوه رفع مشکل: برای رفع این مشکل کافی است که محل نشتی سیستم را پیدا کرده و مشکل نشتی آن را رفع کنید.

منبع انبساط عایق مناسبی ندارد

یکی از موارد علت سرد بودن منبع انبساط نامناسب بودن عایق آن است. منابع انبساط باز تنها قسمتی از سیستم موتورخانه هستند که به صورت کامل با هوای بیرون تبادل حرارتی دارند. به همین دلیل می بایست در عایق کاری منابع انبساط دقت لازم را داشته باشید. چرا که در صورت عدم رعایت عایق کاری مناسب، انرژی بسیار زیادی را هدر می دهد و این هدرر رفت و اصراف انرژی از لحاظ اخلاقی و مالی نادرست است.

در صورتی که منبع انبساط عایق مناسبی نداشته باشد، در روزهای سرد سال، آب آن سرد می شود.

نحوه رفع مشکل: مجددا منبع انبساط را عایق کنید و یا از منابع انبساط عایق دار استفاده کنید.

پمپ های سیرکوله خاموش هستند

یکی از دیگر از موارد علت سرد بودن آب منبع انبساط در صورتی که پمپ های سیرکولاسیون خاموش شوند، آب به درستی در داخل سیستم موتورخانه به گردش در نمی آید؛ بنابراین آب منبع انبساط سرد می شود.

نحوه رفع مشکل: پمپ های سیرکوله موتورخانه را بررسی کرده و در صورت خاموش بودن، آن ها را روشن کنید و در صورت خراب بودن، بایستی به تعمیر کار سپرده شود.

شیرهای منبع انبساط بسته است

به صورت استاندارد، در روی خط های رفت و برگشت منبع انبساط نباید شیر نصب شود و وجود شیر روی خطوط رفت و برگشت کاملا اشتباه است. اما متاسفانه در برخی موتورخانه ها دیده می شود، مجری موتورخانه، روی این خطوط شیر نصب کرده است.

حتما بخوانید!
انتخاب چیلر و نحوه چیدمان آن ها

نحوه رفع مشکل: شیرها را باز کنید و ترجیحا اقدامی انجام دهید که شیر به صورت دائمی باز بماند و به هیچ عنوان این شیر ها را نبندید؛ چرا که در صورت بستن امکان آسیب رسیدن به شیر وجود دارد.

نتیجه گیری

منبع انبساط باز تجهیز بسیار مهم و تاثیرگذاری در سیستم موتورخانه است. به خصوص در زمانی که قصد عیب یابی و تشخیص مشکل سیستم را داریم، بررسی کردن منبع انبساط کمک بسیار زیادی به ما می کند. توصیه می شود هر چند وقت یکبار منبع انبساط را چک کرده و عملکرد آن را بررسی کنید.

امیدواریم که با خواندن این مقاله توانسته باشید مشکل خود را حل کنید. در صورتی که نتوانستید علت سرد بودن آب منبع انبساط را پیدا کنید، می توانید با شماره های تماس در داخل سایت تماس حاصل نمایید.

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

برداشت از مطالب سایت تنها با ذکر منبع و لینک سایت مجاز می باشد

8 دیدگاه برای “علت سرد بودن آب منبع انبساط

  1. مهدی مهدوی ممتاز گفته:

    به نظر من یکی دیگرازدلایلی که موجب سردبودن اب منبع انبساط میشود گرفتکی به علت رسوب زیاددرمسیررفت وبرگشت به منبع انبساط وگرفتگی لوله شده است که مانع چرخیدن اب وسرد شدن ان میشود

  2. مجید گفته:

    با سلام و خسته نباشید.
    دلیل سرد بودن آب مصرفی و در عین حال گرم بودن شوفاژها چی چیزی میتونه باشه؟

    • تحریریه به فیکس گفته:

      سلام وقت بخیر

      دلایل متعدد میتونه باشه اما هوا گرفتن لوله های آب سیستم به منبع کویلی یا دوجداره یکی از دلایل هست. همچنین بسته بودن شیرهای ورودی و خروجی آب سیستم به منبع کویلی یا دو جداره را هم چک کنید.
      در کل مسیر لوله کشی آب گرم سیستم از دیگ ها به سمت منابع آب گرم را بررسی کنید و ببینید از کدام قسمت آب گرم سیستم وارد منابع کویلی یا دوجداره نشده است و آب در آن گردش دارد یا خیر.
      موفق باشید

  3. حامد گفته:

    سلام خسته نباشید
    رادیاتورهای ما یک سوم قسمت پایینشون اصلا داغ نمیشه و منبع انبساط هم همیشه آبش سرده.و آب مصرفی هم سریع سرد میشه.یعنی دو نفر حمام کنن آب سرد میشه.نشتی آب چک شده نشتی نداره.و اینکه رادیاتورها هواگیری هم شدن.عمر موتورخانه هم 30 سال هست.ممکن رسوب بگیره لوله هارو.برای رسوب گیری چیکار باید کرد.
    با تشکر

    • تحریریه به فیکس گفته:

      سلام وقت شما بخیر
      سیستم شما دچار فرسودگی شده و راندمان سیستم شما به شدت پایین اومده
      برای رفع مشکل باید سیستم شما از نزدیک بازدید شود.
      اما به صورت کلی برای احیای سیستم شما یا بایستی تجهیزات موتورخانه مجددا خریداری شوند و یا اینکه برای واحد خود پکیج خریداری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *