علت سوختن کمپرسور چیلر

علت سوختن کمپرسور

در این مقاله میخواهیم یکی از مهمترین مشکلات موجود در تعمیر چیلرهای تراکمی و علت سوختگی کمپرسور چیلر را بررسی کنیم. این مقاله خلاصه از تجربیات برترین تکنیسن ها و تعمیرکاران چیلر و کمپرسورهای برودتی  کشور میباشد و همچنین مطابق با استاندارد شرکت معظم carrier تنظیم گردیده است. جهت بررسی دقیق تر علت سوختن کمپرسور و خرابی های ناشی از آن باید به موارد مورد بررسی را تفکیک کرده و شرح آن را توضیح دهیم. این مقاله به 8 قسمت تقسیم میگردد. اولین مبحث بررسی سیکل تبرید چیلر، دوم مشکلات و ایرادات رایج در سیکل تبرید چیلر، سوم مبحث مبرد و روغن تبریدی شرح داده میشود و چهارم آلودگی سیکل، مشکلات الکتریکی و برقی و در اخر مشکلات گرم شدن بیش از حد در نتیجه گیری روش های جلوگیری از خرابی و سوختن کمپرسور را در تعمیر چیلر تراکمی بررسی میکنیم.

این اطلاعات منجر به تحلیل دقیق در باب مشکلات سیکل تبرید میگردد. مطالبق بررسی سیکل تبرید سوختن یک کمپرسور به پنج دلیل عدم نصب صحیح، برگشت مایع به کمپرسور چیلر، مشکلات روغن کاری کمپرسور و آلودگی سیکل و مشکلات برقی نشات میگیرد.

ممکن علت خرابی کمپرسور چیلر از دلایل زیادی نشات گرفته باشد و تصمیم در مورد آن ممکن است گیج کننده باشد. اما با بررسی اوصول اولیه سیکل تبرید و بررسی دقیق آن میتوان عیب یابی دقیق تری از علت سوختن کمپرسور انجام داد.

بررسی سیکل تبرید چیلر تراکمی

سیکل تبرید تراکمی

برای دانستن اینکه علت سوختن کمپرسور چیلر چیست، یک تعمیرکار باید ابتدا از سیکل تبرید چیلر تراکمی را تجزیه و تحلیل کند. در سیکل تبرید ابتدا در خروجی کمپرسور گاز داغ وارد کندانسور میگردد. در کندانسور گاز تغییر فاز میدهد و از حالت گاز به مایع تبدیل میگردد و در انتهای کار با دمای حدود چهار درجه سانتی گراد سابکول میگردد. این گرمای داخل مبرد از طریق کندانسور به وسیله آب یا هوا دفع میگردد. در ادامه مبرد به صورت مایع وارد اکسپنشن ولو میگردد و سپس با کاهش فشار وارد اواپراتور میگردد. در اواپراتور چیلر تراکمی مبرد با جذب گرما، تبخیر میگردد و در حالت سوپرهیت  وارد کمپرسور میگردد. در سیکل تبرید چیلر تراکمی باید همواره از ورود مایع مبرد به کمپرسور جلوگیری گردد. این سیکل همشه در حال تکرار میگردد.

جهت کارکرد صحیح هر سیکل تبرید چیلر تراکمی مبرد در گردش باید گرمای جسم سرد را گرفته و به جسم گرم انتقال دهد. جهت این انجام این کار باید شارژ مبرد به صورت صحیح انجام گرفته باشد. همچنین باید شارژ روغن که همیشه مقدار ثابتی روغن به از کمپرسور خارج و دوباره به کمپرسور باز میگردد. زمانی تمام این موارد به دور از آلودگی و رطوبت در کنار هم کارمیکنند، چیلر بدون مشکل کار میکنند

عیب یابی دقیق سیکل تبرید چیلر تراکمی

در عیب یابی سیکل تبرید همیشه باید علت سوختن کمپرسور چیلر را پیش بینی نموده و مشکل را برطرف کنیم. به عنوان مثال اگر در کمپرسور چیلر تراکمی دچار ایراد برقی بشویم. باید علت را از چه بدانیم. ایراد برقی عموما از مشکلات دیگری نشات میگیرد. تشخیص تا  آنجا که جلو میرود باید بررسی گردد. مثلا وقتی در کمپرسور چیلر که سیم پیچ آن سوخته است، پس از بررسی دلیل  سوختگی افتادگی روتور گزارش شده است. پس از بررسی آن علت در آسیب به میل لنگ و بوش یاتاقان ثابت میباشد. دلیل این امر عدم روغن کاری صحیح آن میباشد. که از دلایل می توان به برگشت مایع در هنگام خاموش بودن سکیل تبردد چیلر و ترکیب مبرد و روغن در هنگام استارت مجدد و یا عدم تنظیم صحیح شیر انبساط دانست.

حتما بخوانید!
خواص لیتیوم بروماید و اجتناب از مشکلات ناشی از لیتیوم بروماید در چیلرهای جذبی
افتادگی روتور در کمپرسور چیلر
افتادگی روتور در کمپرسور چیلر تراکمی

پس همان گونه که عنوان شد علت خرابی کمپرسور برقی نبوده است. اگر در این مورد شما فقط به تعویض کمپرسور و یا سیم پیچی مجدد  آن کفایت کنید و مشکلات دیگر را رفع نکنید این روند معیوب دوباره تکرار میگردد. لذا قبل تعمیر کمپرسور باید مشکلات سیکل تبرید پیدا و جهت رفع آن اقدامات لازم را  انجام نمود.

مشکلات و ایرادات رایج در سیکل تبرید

در کمپرسورهای تبرید که بر مبنای تراکم بخار مبرد طراحی شده است. در بعضی از مواقع کمپرسور تحت تراکم مبرد مایع قرار میگیرد، این در حالیکه است که به این جهت طراحی و ساخته نشده اند. این برگشت مایع می تواند علت سوختن کمپرسور چیلر باشد. سیکل تبرید چیلر تراکمی باید مبرد به صورت بخار وارد کمپرسور گردد ولی در صورت بروز مشکلاتی در سیکل تبرید این برگشت مایع به صورت ضربه ای وارد کمپرسور میگردد. شاید بتوان خسارات برگشت مایع به کمپرسور را با برخورد پرنده به موتور هواپیما را مقایسه کرد.

در صورتی که مبرد به صورت ضربه ای به کمپرسور وارد شود فشار هیدرولیک تولید شده بالغ بر 1000psi بالا میرود و به سوپاپ ها میل لنگ و شاتون آسیب شدید وارد میکند. اما در مجموع باعث داغ شدن و جوش زدن یاتاقان ثابت کمپرسور میگردد.

برگشت مایع در ابتدا باعث آسیب و خرابی کمپرسور میگردد اما ایراد معمولا از دیگر قسمت سیکل تبرید چیلر میباشد. در این مرحله مجبور به بازنمودن کمپرسور میباشیم. قبل تعویض یا تعمیر کمرسور حتما باید علت برگشت مایع را بررسی و خطای آن را رفع کنیم. از مهمترین دلایل برگشت مایع به کمپرسور چک کردن سایز اکسپنشن و سالم بودن آن میباشد. در سیکل تبرید چیلر وظیفه اکسپنشن ولو وظیفه تنظیم سوپرهیت مبرد ورودی به کمپرسو را برعهده دارد و در صورتی عدم عملکرد صحیح باعث برگشت مایع به کمپرسور چبلر میگردد.

از دیگر علام برگشت ضربه ای مایع به کمپرسور چیلر تراکمی شارژ گاز بیش از اندازه میباشد که باید مطابق مقدار ظرفیت چیلر و کاتالوگ دستگاه شارژ گردد. همچنین در صورتی که خط ساکشن کمپرسور از محل سردتر یا به صورت دفنی عبور کرده باشد، این امکان وجود دارد که در حالت خاموشی چیلر تراکمی، مبرد دوباره تقطیر گردد و پس از استارت مجدد باعث پدیده برگشت مایع ضربه ای انجام میگردد.

خرابی کمپرسور بر اثر برگشت مایع
خرابی کمپرسور چیلر تراکمی بر اثر برگشت مایع

یکی دیگر از مشکلات رایج در سیکل تبرید چیلر تراکمی برگشت مایع به صورت تدریجی و مداوم در هنگام کار عملکرد سیستم میباشد. برخلاف برگشت مایع ضربه ای، برگشت تدریجی ضربات کمتری به کمپرسور چیلر وارد میکند. در این حالت مبرد با خاصیت شستشوی روغن از سطح میل لنگ و پیستون ها باعث کاهش خاصیت روغن کاری در کمپرسور چیلر میگردد. که میتوان به شیار بروی پیستون و فرسوده شدن آن ها موجب گردد. دلایل مختفی باعث برگشت مایع به کمپرسور میگردد باید آن در کارکرد سیستم بررسی کرد. این ایراد معمولا با سفید شدن و برفک زدن کمپرسور معلوم میگردد. جهت بررسی دقیق تر این موضوع و روش جلوگیری و رفع آن پیشنهاد میگردد مقاله علت یخ زدن کمپرسور چیلر تراکمی یا سردخانه مطالعه فرمایید.

علت سفید شدن کمپرسور

اولین دلایل برگشت تدریجی مایع میتواند با دلایل برگشت سیلابی و ضربه ای یکسان باشد. عدم سایز صحیح اکسپنشن و عدم تنظیم صحیح محل بالب اکسپنشن ولو  و عدم تنظیم پیچ تنظیم سوپرهیت شیر انبساط میتوند دلایل اولیه این امر باشد که جهت اطلاعات بیشتر به مقاله شیر انبساط و نحوه تنظیم آن مراجعه فرمایید.

حتما بخوانید!
مشخصات فنی روفتاپ پکیج

اما از دیگر دلایل رایج در برگشت مایع به کمپرسور کاهش جریان سیال خنک شونده از سطح اواپراتور چیلر میباشد. از جمله این ایرادات میتوان به خرابی الکتروموتور ، پارگی و آسیب تسمه، کثیفی و گرفتگی فیلتر و یا کویل میباشد. همچنین در سیستم های روفتاب پکیج اشتباه در محاسبات کانال کشی نیز میتواند باعث بروز این موارد گردد. در چیلر های تراکمی نیز عدم سرویس الکتروموتور پمپ آب چیلد و عدم تنظیم فشار کندانسور در چیلرهای تراکمی هواخنک نیز یکی از عوامل دخیل در این خرابی میباشند. که در مقاله کنترل ظرفیت فشار کنداسور میتوانید به تفضیل بررسی نمایید.

مبرد و روغن در سیکل تبرید چیلر

در سیکل تبرید چیلر تراکمی روغن و مبرد با باهم سازگار بوده و قابل ترکیب شدن باشند. لذا همیشه روغن و مبرد دارای قالبیت امتزاج با یکدیگر میباشند. روغن در کارتر کمپرسور باید در سطح مناسب و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن از ورود مبرد به کمپرسور باشد. زمانی کمپرسور خاموش میگردد، بخارات مبرد در اواپراتور تمایل دارند از محیط گرم به محیط سردتر مهاجرت کنند حال اگر دمای کمپرسور به اندازه کافی خنک تر باشند، بخارات مبرد در کاتر کمپرسور تقطیر شده و روغن ترکیب میگردد. به این خاصیت در سیالات مهاجرت مبرد نامیده میشود.

برگشت مایع به کمپرسور باعث سوختگی آن می شود
پدیده کف کردن روغن به دلیل برگشت مایع

مبرد با مخلوط شدن در روغن باعث افزایش سطح روغن میگردد. در کمپرسورهای چیلر های تراکمی همیشه مقداری مبرد به همراه با روغن در چیلر های تراکمی وجود دارند. با توجه به اینکه مبرد نسبت به روغن سنگین تر است و همیشه در کارتر کمپرسور زیر روغن و در نزدیکی ورودی اویل پمپ قرار میگیرد. این اتفاق باعث آسیب رسیدن به کمپرسور در هنگام استارت میگردد. زمانی کمپرسور استارت میکند، مخلوط شدن مبرد خاصیت روغن کاری کمپرسور را به شدت کاهش میدهد و یاتاقان های کمپرسور آسیب می بیندد و می تواند علت سوختن کمپرسور چیلر باشد.

در زمان استارت کمپرسور فشار در محفظه کمپرسور کاهش میبابد و مبرد محفوظ مانده در روغن به سرعت تبخیر میگردد و  مخلوط به کف تبدیل می شود و روانکاری تمام قطعات متحرک تحت تاثیر میگذارد. آنجا که فوم تمایل به عبور از مجراهای روغن دارد. همیشه در هنگام راه اندازی کف وجود دارد اما جوشش شدید و از دست دادن قابل اندازه گیری روغن طبیعی نیست. زمانی پدیده فوم و جوشش بسیار بد باشد باعث آسیب شدید به محفظه سیلندر میگردد. برای جلوگیری از ترکیب بیش از اندازه روغن و مبرد در کمپرسورها، بیشتر کمپرسور به هیتر مجهز شده اند. هیتر کاتر کمپرسور در زمان خاموشی چیلر در مدار قرار میگیرد و با بالا نگه داشتن دمای روغن باعث عدم امتزاج روغن و مبرد میگردد. تولید کننده گان چیلر معمولا پیشنهاد میدهند که هیتر کارتر باید 24 ساعت قبل از راه اندازی در مدار قرار گیرد.

کف کردن روغن و مبرد
کف کردن شدید روغن و مبرد که باعث آسیب شدید به کمپرسور میگردد

همچنین یکی از دلایل مهاجرت مبرد در زمان خاموشی کمپرسور چیلر، در صورتی که کمپرسور پایین تر از اواپراتور قرار گرفته باشد مبرد به وسیله نیروی وزن به سمت کمپرسور سراریز میگردد که باید به وسیله شیر برقی مسیر مسدود گردد. یکی از روش های موثر در جلوگیری از ترکیب مبرد و روغن استفاده از روش پمپ دان و یا پمپ اوت در جهت خاموش شدن سیکل تبرید میباشد. جهت بررسی دقیق تر پمپ دان کردن چیلر به مقاله پمپ دان چیلر تراکمی مراجعه فرمایید.

آلودگی در سیکل تبرید چیلر

شاتون کمپرسور

ورود آلودگی به سیکل تبرید می تواند علت سوختن کمپرسور چیلر باشد و بعث لزوم تعمیر اساسی چیلر میگردد. این آلودگی از قبیل تکه های پلیسه باعث انسداد مسیر های روغن کاری فیلتر ها و عدم روغنکاری صحیح کمپرسور میگردد. تولید کننده گان معتبر تهویه مطبوع تمام تلاش خود را انجام دهند که این آلودگی در حین ساخت وارد چیلر نگردد. معمولا ورود آلودگی در هنگام نصب و به وسیله نصاب های فاقد تجربه رخ میدهد. در تعمیر چیلر تراکمی به هیچ عنوان کمپرسور را بدون رفع آلودگی تعویض نکنید و حتما باید سیکل تبرید شستشو و وکیوم یابد. منشا بیشتر آلودگی در سیکل تبرید چیلر هوا و رطوبت میباشد. رطوبت دشمن سیکل تبرید میباشد و با ورود آن به سیکل تبرید چیلر باعث تولید اسید و از بین رفتن کمپرسور میگردد. جهت چگونگی تولید اسید در چیلرهای تراکمی و روش های زدودن به مقاله آلودگی های سیکل تبرید و روش های از بین بردن آن مراجعه نمایید.

حتما بخوانید!
بررسی جامع چیلر تراکمی اسکرال

یکی از آلودگی های مهم در سیکل تبرید چیلر، هوا میباشد. هوا یک گاز غیر قابل تقطیر میباشدکه میتواند در قسمت بالای کندانسور جمع گردد و باعث عدم کارایی آن گردد. در این حالت دما و فشار دیسشارژ افزایش پیدا میکند و باعث مخلوط روغن و مبرد تولید اسید کرده و پدیده copper plating  میگردد.

پدیده copper palating
پدیده copper plating

همچینن کربنیزه شدن صفحه سوپاپ نیز یکی از دلایل بالا بودن دمای دیسشارژ و آلودگی سیکل تبرید میباشد.

بالا رفتن دمای دیسشارژ کمپرسور
بالا رفتن بیش از اندازه دمای دیسشارژ کمپرسور

مشکلات برقی سیکل تبرید چیلر

سوختگی نقطه ای کمپرسور

تقریبا تمام علت های خرابی و سوختن کمپرسور باعث ایراد برقی و سوختن الکترو موتور کمپرسور میگردد. اما در این مرحله به بررسی عواملی به علت برقی باعث آسیب به کمپرسور چیلر میگردد.

ولتاژ غیر عادی

ولتاژ غیرعادی اولین مشکل از برقی در خرابی کمپرسور میباشد. تغذیه چیلر تراکمی به وسیله برق سه فاز تغذیه میگردد. جهت اندازه گیری ولتاژ غیر عادی دو به دو ولتاژ فاز ها گرفته و در صورت که نوسان ولتاژ بیشتر از 2 در صد باشد باعث افزایش دمای سیم پیچ و آسیب به کمپرسور میگردد.

ولتاژ غیر عادی کمپرسور

جریان غیر بالانس

ولتاژ غیر عادی باعث ایجاد جریان غیرعادی می شود، ولی جریان غیر عادی همیشه باعث ولتاژ غیر عادی نمی شود.

حال به بررسی شرایط یک الکتروموتور سه فاز می پردازیم در صورت شل شدن یکی از پایه های ترمینال و یا وجود دوده و یا کثیف شدن ترمینال ها مشکلاتی را بوجود خواهند آورد. ماکزیمم آمپر نا مجاز به مقدار 10 درصد میباشد.

جریان غیر بالانس کمپرسور

افزایش دمای سیم پیچ

یکی از بزرگترین دشمن های سیم پیچ کمپرسور، گرمای بیش از اندازه میباشد. از جمله ایراداتی که باعث ایجاد آن میگردد روشن و خاموش شدن سریع، خرابی ترموستات، شارژ گاز کم و خرابی شیر انبساط باعث بروز آن میباشد.

سوختگی کمپرسور

روش های جلوگیری و پیشگیری از سوختن کمپرسور

در این مقاله به بررسی علت سوختن کمپرسور چیلر پرداخته و بیشتر علت های خرابی آن را بررسی نموده ایم. همان طور که عنوان شد سوختن و خرابی کمپرسور به دلیل ایرادات در سیکل تبرید چیلر میباشد و عموما به خود کمپرسور مربوط نمی گردد. لذا تکنیسن ها ومهندسین باتجربه پس از خرابی کمپرسور چیلر ابتدا به فکر رفع ایرادات عنوان شده برایند و سپس اقدام به تعویض کمپرسور بپردازند. که به دو راه میتوان انجام گرفت. اول بازبینی دقیق سیستم تبرید و دوم بازبینی و بازنمودن کمپرسور چیلر تراکمی و بازبینی قطعات آسیب دیده و عیب یابی و تعمیر چیلر تراکمی میباشد.

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *