علت خام سوزی مشعل گازی موتورخانه

علت خام سوزی مشعل کمبود اکسیژن و میزان سوخت زیاد است

در این مقاله قصد داریم به بررسی علت خام سوزی مشعل موتورخانه بپردازیم.

سه عامل اکسیژن، سوخت و جرقه سه عامل ایجاد کننده آتش هستد. زمانی که احتراق صورت می گیرد می بایست دو عامل اصلی اکسیژن و سوخت به میزان متناسبی با هم ترکیب شوند و در صورت نامتناسب بودن میزان هر یک از آن ها احتراق به درستی صورت نمی گیرد.

خام سوزی مشعل گازی چگونه است

خام سوزی زمانی رخ می دهد که میزان سوخت وارد شده به مشعل نسبت به اکسیژن وارد شده به آن بیشتر است و بنابراین مشعل موتورخانه دچار کمبود اکسیژن شده و مقداری از سوخت ها به صورت خام مانده و نمی سوزند. خام سوزی علاوه بر این که باعث اتلاف انرژی و سوخت می شود باعث می شود که بوی خام سوزی در موتورخانه ایجاد شود.

چگونه خامسوزی را تشخیص دهیم

راحت ترین روش پیدا کردن علت خامسوزی مشعل بوی بد آن است. اگر بوی گاز همراه با سوزش بینی همراه باشد به این معنی است که میزان اکسیژن مشعل متناسب با سوخت مشعل نیست. در حالتی که مشعل در حالت خام سوزی است شعله معمولا به صورت زرد رنگ است و به صورت پخش شده است و باعث دوده زدن می شود.

انواع شعله مشعل

انواع شعله

مطابق شکل بالا انواع شعله را مشاهده می کنید که وقتی شعله احیا است خام سوزی رخ می دهد. همچنین شعله اکسید هم برای مشعل مناسب نیست و برای تنظیم مشعل می بایست شعله خنثی باشد.

نحوه رفع خام سوزی مشعل چگونه است

همان گونه که مشخص است، برای این که بخواهیم خامسوزی مشعل از بین ببریم می بایست دو عامل اکسیژن و سوخت را با یکدیگر متناسب کنیم که دو راه پیش رو داریم:

  • میزان سوخت را کم کنیم: به وسیله شیر موجود روی مشعل میزان گاز ورودی به آن را کم کرده تا میزان سوخت کمتری وارد مشعل شود.
  • میزان اکسیژن مشعل را افرایش می دهیم: برای این کار می بایست میزان هوای ورودی را به کمک دمپر مشعل افزایش می دهیم. با توجه به این که دمپر برقی یا دستی باشد پره های آن را چرخانده تا هوای بیشتری وارد مشعل شود.
حتما بخوانید!
انواع دیگ موتورخانه

بنابراین پس از تنظیم این دو پارامتر می بایست ایجاد بوی خام سوزی قطع شود. طول شعله ایجاد شده مشعل می بایست با اندازه ¾ طول دیگ باشد و رنگ شعله به صورت زرد با رگه های آبی باشد. در این صورت می توانیم مطمئن باشیم که مشعل در حالت تنظیم است.

حالتی هم وجود دارد که عکس خام سوزی است. یعنی میزان سوخت پایین است. در این حالت سوزش چشم ها اتفاق می افتد و اصلاحا شعله اکسید است. شعله اکسید کوتاه و تیز است و آبی رنگ می باشد. برای رفع این مشکل می بایست عکس خام سوزی عمل کنیم. یعنی مقدار اکسیژن را کم کرده و شیر گاز شهری را باز کرده تا گاز بیشتری وارد مشعل شود.

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

برداشت از مطالب سایت تنها با ذکر منبع و لینک سایت مجاز می باشد

16 دیدگاه برای “علت خام سوزی مشعل گازی موتورخانه

  1. علی بدیعیان پور .کیش گفته:

    خیلی کامل ومفید بود واقعا سپاس تشکر دارم چون مشکل من ومجموعه باراهنمای های شما حال شد

  2. هادی یوسفی گشتاسب گفته:

    سلام.استفاده بردیم.فقط اگه اگزوز درست کار نشده باشه،و شما شعله رو کاملا استاندارد تنظیم کرده باشید،ممکنه باز سوزش بینی و چشم داشته باشیم

  3. جلیل گفته:

    سلام وقت بخیر عالی بود جسارتا راجع به مشعل گازوئیلی هم امکانش هست بگید دلیل خام سوزیش چیه ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *