هواساز چیست

دستگاه هواساز

یکی از مهمترین قسمت ها در تهویه مطبوع هواسازها هستند. هواساز ها با استفاده از گردش هوا و تغییر درجه حرارت در اتاق باعث کاهش یا افزایش دمای هوا می گردد. هواساز ها به طور مرکزی و با استفاده از کانال کشی انتخاب می گردند و  همراه با کویل آب گرم و سرد و یا کویل مبرد و با تجهیز شدن به فن های سانتی فیوژ باعث گردش هوا می شود. به طور کلی بعد از براورد بار ساختمان اولین تجهیزی که مورد انتخاب قرار می گردد، هواساز است. که مطابق با مصرف هواساز برای تامین بار ساختمان، چیلر و دیگر تجهیزات انتخاب می گردد.

شماتیک هوساز در بین تجهیزات موتورخانه

شماتیک هواساز و دیگر تجهیزات تهویه مطبوع

اجزای تشکیل دهنده هواساز ها

1 بدنه هواساز: بدنه هواساز ها به صورت استاندارد از دولایه همرا با عایق حرارتی پلی اورتان یا عایق صدا پشم سنگ ساخته شده است. اسکلت دستگاه ها معمولا از پروفیل آلومینیومی با استحکام مناسب ساخته می شود. این کار باعث می شود عملیات منتاژ و دمنتاژ هواساز به راحتی انجام گیرد. بهتر است جهت عدم تجمع آلودگی ها، گوشه ها و زوایای دستگاه به صورت گرد ساخته شود.

2 فن: دستگاه های هواساز قابل عرضه با انواع فن های forward   ،backward  و airfoil  می باشد. که در صورتی که فشار استاتیک کانال کشی، پایین باشد از بلورهای forward  استفاده می گردد. و در صورتی که فشار استاتیک مجموعه طراحی شده بالا باشد از بلورهای  backward  و airfoil  ساخته می شود.

کلیه فن ها به صورت استاتیکی و دینامیکی بالانس شده و جهت جلوگیری از انتقال لرزش، لاستیک های فنری زیر شاسی فن تعبیه شده است. کل مجموعه فن ها پولی ها و شفت  هواساز  پس از نصب مجددا باید  بالانس دینامیکی انجام گیرد.

شفت ها: این شفت ها از نوع توپر و جنس ck45  می باشد.

دریچه های ورود و خروج هوای هواساز

کویل ها: هواسازها با کویل های آبی سرمایی و آبی گرمایی و کویل های DX (انبساط مستقیم) و بخار مورد استفاده قرار می گیرد همچنین بسته به کاربرد هواساز می تواند از کویل گرمایی الکتریکی استفاده کرد. برای مناطقی که به گرمایش مرکزی دسترسی نداریم از این نوع کویل ها استفاده می کردد. کویل مسی از لوله های مسی با قطر  و  در کویل ها تعبیه می گردد. همچنین جهت افزایش انتقال حرارت از فین ها استفاده می گردد. فین ها از جنس آلومینیومی می باشد و با ضخامت 150 میکرون می باشد. بعضی از کاربرهای از جمله در مناطق مرطوب و با خورندگی زیاد از فین های مسی استفاده می گردد. کلیه کلکتورهای مسی از نوع فشار قوی می باشد و به وسیله جوشکاری به لوله ها متصل می گردد. کویل های الکتریکی از المان های گرمایی سرامیکی که در داخل لوله های مسی قرار می گیرد. تمام کویل های الکتریکی با جعبه ترمینال و  ترموستات جهت حفاظت دمایی و به صورت دو مرحله ای و سه مرحله ای مورد قرار می گیرد.

حتما بخوانید!
طراحی کویل هواساز

الکترو موتورها: تمامی الکتروموتورهای هواسازها با درجه حفاظت IP54 و کلاس حفاظت حرارتی F  می باشد. همچنین جهت کاربرهای خاص با کلاس عایق بالاتر و موتورهای ضد انفجار در صورت شرایط خاص مورد سفارش قرار می گیرد.

دمپرها: در هواسازها کلیه دمپرها با جنس آلومینیومی  با سطح مقطع AIRFOIL و کمترین میزان افت فشار و بهترین مقدار هوادهی طراحی می گردد. چرخ دنده ها و بوش ها جهت باز بسته شدن روان از جنس پلاستیک ساخته شده است.

دمپرهای نصب شده روی هواساز

دمپر هوساز

در هواسازها باید به صورت سکشن های جدا از هم حمل می شود و قسمت های فن سکشن و کویل و فیلتر به صورت جدا از کارخانه خارج شده بر روی فندانسیون  به هم اسمبل می گردد. جهت مونتاژ هواسازها باید آن ها بر روی فندانسیون قرار داده و مونتاژ انجام گردد. در ساخت فندانسیون برای هواساز باید فضای سرویس مناسب جهت عملیات تعمیر و نگهداری و در صورت نیاز تعویض کویل و فضای جوشکاری در نظر گرفته شود. در هواسازها سمت مقابل که لوله کشی انجام می گیرد و در سمت دیگر کویل خارج می گردد. داشتن فضای سرویس مناسب جهت هواساز ها بسیار مهم است، زیرا جهت گریس کاری یاتاقان ها و سرویس بلور باید فضای مناسب در نظر گرفته شود.

فضای سرویس اطراف هواساز

فضای سرویس مناسب

پس از قرار دادن هواساز بر روی فندانسیون باید جهت مونتاژ آن اقدام نمود. برای مونتاژ هواساز باید سکسن ها به صورت درست در کنار هم قرار داده و عملیات مونتاژ آن صورت گیرد  ابتدا باید به وسیله جک هر دو سکشن به هم چسبیده و به وسیله پیچ مهره به هم متصل گردد.

اتصال سکشن های هواساز به یکدیگر

اتصال سکشن های هواساز به وسیله پیچ

در هواسازها با توجه به مدل در تمام محیط آن فضا برای منتاژ آن  در نظر گرفته شده است. در شکل زیر نمونه از منتاژ کامل هواساز به یکدیگر نمایش داده شده است. همچنین جهت هوا بندی سکشن ها یک لایه نوار درز بندی بین سکشن ها قرار می گیرد. این نوار عایق در برابر نشتی جریان هوا از هواساز مراقبت می کند. جنس این نوار لاستیکی می باشد که بین سکشن ها و درب های هواساز قرار می گیرد.

نوار درز بند جهت آبندی

نوار درز بند جهت آبندی

مونتاژ کردن هواساز ها

چگونگی مونتاژ هواساز

در صورتی مونتاژ هواساز پیچ های به صورت داخلی به هم متصل شده باشند باید از داخل سکشن ها به یکدیگر متصل گردد.

نحوه اتصال بدنه هواساز و متصل کردن سکشن ها

نحوه اتصال بدنه هواساز

ارتفاع فندانسیون باید همواره در مناسب جهت تخلیه درین و آب تقطیر شده از هواساز باشد. در هواساز ها جهت تخلیه آب درین  همواره باید ارتفاع مناسب با فشار استاتیک فن در نظر گرفته شود. این ارتفاع بسته به میزان مثبت یا منفی بودن  فشار می تواند متفاوت باشد.

حتما بخوانید!
معرفی انواع فن صنعتی

لوله تراپ درین

نحوه اتصال لوپ تراپ درین

جهت طراحی لوله تراپ چیلر باید فشار استاتیک مطابق با آنچه که در مدار قرار گرفته است محاسبه گردد. لذا  باید جهت محاسبه آن باید کل فشار استاتیک هواساز محاسبه گردد به علاوه یک اینچ کرده مقدار ارتفاع آن را به دست آورد.

همان طور که می دانیم کویل های سرمایشی با تعریق و جمع شدن  آب حاصل از آن در هواساز در کف کویل جمع می گردد و از طریق لوله درین تخلیه می گردد.  در صورتی که این آب به صورت راکد در هواساز بماند باعث آسیب و پوسیدگی و رشد آلودگی  در آن می گردد. لذا جهت جمع آوری این آب باید کف هواساز شیب بندی شود و آب به صورت ثقلی به این نقطه منتقل می شود و تخلیه صورت گیرد. همچنین  در سرویس هواساز باید کویل هواساز به طور مرتب شسته شود که جهت آن نیز باید لوله تخلیه منظور گردد.

نحوه اتصال لوپ تراپ درین

لوله درین هواساز

هواسازهای DRAW-THRU و BLOW THRU

این دسته بندی در هواسازها با توجه به موقعیت قرار گیری کویل و فن هواساز نام گذاری می گردد. در حالت DRAW THRU  کویل سرمایش در حالت پایین دست فن و قبل از فن و در ورودی هوای فن قرار گیرد. در این حالت فن هواساز هوا را از طریق کویل میکشد و از طریق خروجی فن به سمت کانال خروجی سوق داده می شود.

در هواسازهای BLOW THRU بر عکس  DRAW THRU می باشد و موقعیت قرارگیری کویل خنک کننده در سمت خروجی فن قرار دارد. که هر کدام از آنها با توجه به کاربری مورد استفاده قرار می گیرد. این کاربردها  مثلا در حالت گرمایش برای اینکه گرمای کویل  به موتور منتقل نشود و باعث سوختن موتور هواساز نشود، بهتر است از حالت BLOW THRU   استفاده گردد. ولی باید این مورد نیز در نظر گرفته شود که هواساز ها در حالت DRAW THRU معمول تر و ارزان تر می باشد؛ زیرا در هواسازهای BLOW THRU باید در فضای بین کویل و فن یک دیفیوزر جهت پخش و تقسیم هر چه بهتر جریان هوا در نظر گرفته می شود. تا جریان بر روی کویل بهتر انجام گیرد.

انواع هواساز

انواع هواساز

کویل های هواساز

به طور کلی کویل حرارتی در هواسازها معمولا دارای کویل سرمایش و گرمایش می باشد یا به صورت ادغام با هم استفاده می گردد.

هواساز DRAW THRU و BLOW THRU

هواساز DRAW THRU و BLOW THRU

این کویل ها برای آب سرد چیلر و گرمای دیگ آب گرم و یا مبرد مایع هم برای کویل DX  که به صورت انبساط  قرار می گیرد. کویل ها را در ابعاد اندازه و تعداد ردیف و تعداد فین بر اینچ و تعداد مدار بندی آن مورد بحث قرار می گیرد و متمایز می گیرد.

حتما بخوانید!
انواع سیستم های تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان

چگونگی نصب کویل آبی

چگونگی نصب کویل آبی

کویل های مسی هواسازها از 2 تا 12 ردیف موجو می باشند. معمولا  در ردیف های 4، 6 و 8 بیشتر مورد درخواست و استفاده قرار می گیرد. آلومینیوم و مس هر دو فلزی هستند که در ساخت کویل های هواساز مورد استفاده قرار می گیرد.  لوله های مسی مورد استفاده  در کویل ها به وسیله اکسپند شدن  در داخل لوله ها در داخل فین های آلومینیومی باعث می شود که تیوب مسی از داخل فین ها را مهار کند.

اکسپند کردن لوله مسی

اکسپند کردن لوله مسی

اتصال هواساز به کانال خروجی

جهت اتصال کانال خروجی به هواساز برای جلوگیری از انتقال لرزش به سیستم کانال کشی و ایجاد آلودگی صوتی باید این اتصال به صورت غیر مستقیم و همراه با برزنت باشد.

بزرنت اتصال کانال های هواساز

برزنت در کانال خروجی

اتصال هواساز به کانال خروجی

اتصال هواساز به کانال خروجی

فیلتراسیون هواساز

یکی از مهمترین مزیت های هواساز نسبت به دیگر دستگاه های تهویه مطبوع کنترل کیفیت هوا می باشد. کیفیت هوا شاخص IAQ در استاندارها مطرح می شود با وجود هواساز می توان  آن را کنترل و آلودگی های موجود در آن را کاهش داد. لذا با توجه شرایط کاربری به انواع فیلترهای موجود پراخته و کاربرهای آن را می پردازیم

اولین فیلترهای موجود  که به عنوان پیش فیلتر نیز بیان می شود فیلتر های آلومینیومی میباشد این فیلترها  در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بعد از آن فیلتر نمدی مورد استفاده قرار می گیرد .

فیلتر کیسه ای که بسیار شبیه فیلتر جارو برقی می باشد. جزو فیلتر با درصد بالا  حساب می گردد این فیلتر که افت بالا معادل 1in wg دارند، جهت کاهش ذرات معلق بسیار کاربرد دارد. همیشه در فیلتراسیون وقتی از یک فیلتر با راندمان بالا استفاده می کنیم باید از فیلتر با راندمان پایین تر نیز استفاده کنیم.

فیلتر کیسه ای هواساز

فیلتر کیسه ای

فیلتر هپا : این فیلتر کاربرهای بسیار جهت اتاق عمل و  اتاق های تمیز دارد. جنس این فیلتر از از الیاف شیشه و به صورت فشرده می باشد. این فیلتر دارای افت بسیار بالا می باشد که حدود 2inwg می باشد.

فیلتر اولپا که همان فیلتر هپا با راندمان بالا می باشد.

فیلتر هپای هواساز

فیلتر هپا

از دیگر فیلترها که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد فیلتر زغالی یا کربن اکتیو می باشد این فیلتر خاصیت گرفتن بوی نامطبوع در آب یا هوا را بر عهده دارد. فیلترهای از قبیل UV الکترواستاتیک  و فیلتر روغنی نیز هر کدام بسته  کاربردهایشان مورد مصرف قرار می گیرد لازم به ذکر است این فیلتر عموما قابل شستشو نمیباشد و باید بعد از گرفته شدن تعویض گردد.

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

برداشت از مطالب سایت تنها با ذکر منبع و لینک سایت مجاز می باشد

2 دیدگاه برای “هواساز چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *