مقایسه چیلر و وی آر اف

مقایسه چیلر و وی آر اف

در این مقاله سعی داریم به مقایسه چیلر و وی آر اف بپردازیم. ما در اینجا مزایا و معایب, هزینه های نگهداری و تعمیرات, هزینه های اولیه, مصرف انرژی و دیگر المان های تاثیر گذار در انتخاب یک سیستم را مورد بررسی قرار خواهیم داد. لازم به ذکر است ساختمان اصلی چیلر و VRF با یکدیگر متفاوت است و از یک نوع نیستند از این رو به جهت ساختاری اصلا قابل مقایسه نیستند به عنوان مثال میتوان چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک را بصورت مستقیم با یکدیگر مقایسه نمود ولی جهت استفاده در تهویه مطبوع و فراهم کردن آسایش یک محیط میتوان دو سیستم را با یکدیگر مقایسه کرد برای ساده تر شدن مطالب در اینجا ما مینی چیلر و VRF را مقایسه خواهیم کرد لازم میدانیم در ابتدا اشاره کلی به ساختمان اصلی چیلر و ادوات دیگر جهت استفاده از چیلر و ساختمان اصلی VRF بپردازیم تا اگر عده ای از دوستان آشنایی کافی با سیستم ها ندارند مطلب برایشان ملموس تر شود.

آشنایی با چیلرهای تراکمی و نحوه کارکرد

چیلرهای تراکمی به دو دسته آب خنک و هوا خنک تقسیم میشوند و چون مبحث ما مینی چیلر میباشد و مینی چیلرها بصورت هواخنک ساخته میشوند لذا فقط به بررسی چیلر هوا خنک میپردازیم که در آنها کمپرسور, کندانسور, شیر انبساط یا اکسپنشن و اواپراتور جزء ادوات اصلی میباشد مبرد در کمپرسور متراکم میشود در کندانسور به کمک فن با تغییر فاز از حالت گاز به مایع تبدیل میشود پس از عبور از اکسپنشن بصورت مخلوطی از گاز و مایع در فشار و دمای پایین وارد اواپراتور میشود و با جذب حرارت آب موجب خنک شدن آب میشود این آب در داخل چیلر تا دمای هفت درجه سانتیگراد سرد شده و توسط پمپ به سمت  یونیت های داخلی یا همان فن کویل میرود در داخل یونیت داخلی با عبور هوا توسط فن از روی کویل هوا خنک میشود آب نیز حرارت محیط را جذب کرده و وارد مبدل میشود تا سیکل تکرار شود. برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله چیلر تراکمی را مطالعه کنید.

اجزای داخلی یک مینی چیلر و لوازم جانبی جهت بهره برداری از آن

  1. کمپرسور اسکرال
  2. اواپراتور صفحه ای
  3. کندانسور
  4. فن اکسیال
  5. اکسپنشن یا لوله مویین
  6. پمپ آب
  7. لوله کشی مسیر آب بین چیلر و یونیت های داخلی
  8. فن کویل
  9. ترموستات
  10. مانومتر، ترمومتر، شیرفشارشکن در مسیر اب پرکن شهری ، ایرونت ، شیرهای دستی و … این ادوات جهت کنترل و بازدید چرخش اب در چیلر میباشد.

سیستم چیلر تراکمی

در تصویر زیر میتوانید نمونه یک لوله کشی و محل  نصب ترمومتر، مانومتر ، ایرونت و صافی نصب شده را مشاهده نمایید این لوله ها تا محل نصب فن کویل ادامه دارند طبیعی است که برای جلوگیری از هدر رفت سرما باید لوله ها عایق شوند

حتما بخوانید!
تعیین فشار ساکشن و دیسشارژ چیلر تراکمی و عیب یابی آن

آشنایی با نحوه کارکرد وی آر اف و ادوات لازم جهت بهره برداری

در مقاله سیستم وی آر اف به صورت کامل در مورد وی ار وی صحبت کردیم در اینجا بیشتر در مورد ادوات و لوازم مورد نیاز جهت بهره برداری صحبت خواهیم کرد.

اجزای داخلی و ادوات لازم جهت بهره برداری از یک دستگاه وی ار اف

  1. کمپرسور
  2. کندانسور
  3. فن اکسیال
  4. اکسپنششن
  5. یونیت داخلی
  6. ریموت مرکزی
  7. لوله مسی جهت انتقال مبرد به یونیت داخلی

همانگونه که در تصویر مشاهده میکنید لوله ای که شیلنگ قرمز به شیر سرویس آن متصل است مربوط به خط مایع مبرد و لوله ای که شیلنگ آبی به شیر سرویس آن متصل است مربوط به خط گاز مبرد میباشد لوله های مسی کار شده از پایین شیر سرویس ها در محل پروژه اجرا شده و تا محل نصب یونیت های داخلی ادامه دارند. اینجا نیز لوله ها جهت جلوگیری از هدر رفت انرژی باید عایق شوند.

مقایسه چیلر و VRF به لحاظ کارکرد و تأمین آسایش در سرمایش و گرمایش

به دلیل محدودیت دما در مبدل چیلر یعنی همان اواپراتور صفحه ای نمیتوان با چیلر گرمایش کافی را داشت لذا در صورت استفاده از مینی چیلر نیاز به تامین گرمایش از محل دیگری میباشد که معمولا از پکیج است لذا در شروع فصل سرما چیلر خاموش میشود شیرهای ورودی و خروجی بسته میشود و آب گرم از پکیج وارد فن کویل شده و گرما را تأمین می کند.

در صورت استفاده از سیستم VRF شما با انتخاب مد گرمایش به راحتی میتوانید از گرمای مطبوع دستگاه استفاده نمایید و نیازی به دستگاه جانبی دیگری نمیباشد.

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که در فصل سرما ناگهان بر اثر تغییر دمای هوا احساس گرما کنید اگر از برای تهویه مطبوع محل خود از چیلر استفاده کرده باشید روشن کردن سیستم سرمایش کار زمان بر و پرهزینه خواهد بود ولی در سیستم وی ار وی فقط با تغییر مد میتوان سرمایش را داشت بالعکس در شروع فصل گرما نیز گاهی پیش میاد که شما نیاز به گرما خواهید داشت و چون تغییر فصل از پکیج به چیلر انجام شده است استفاده مجدد از پکیج هزینه بر خواهد بود و در ضمن نیاز به مراجعه تکنسین مربوطه خواهد بود.

اگر قبلا از فن کویل و مینی چیلر همراه با پکیج یا موتور خانه مرکزی برای تهویه مکان خود استفاده کرده باشید بی شک این موضوع را تجربه کرده اید که در روزهای نه چندان سرد زمستان حتی با وجود خاموش کردن فن کویل اتاق خود باز هم گرمای بسیار زیادی را حس میکنید به خاطر مشکلات بسیار زیاد استفاده از شیرهای بای پس در مدلهای موجود در بازار که باعث عدم کارکرد صحیح میشود و در مدلهای دقیق بسیار گران قیمت میباشد که سازندگان استفاده نمیکنند لذا فن کویل را بدون شیر سه راهی نصب میکنند ازین رو شما حتی با خاموش کردن فن کویل باز هم اب گرم درون کویل میرود و باعث گرم تر شدن محیط میشود.

حتما بخوانید!
نحوه رفع نشتی چیلر و سیستم های برودتی

در سیستم VRF به محض رسیدن دمای محیط به دمای دلخواه شما سیستم اقدام به بستن شیر یونیت داخلی مربوطه نموده و اجازه عبور به مبرد نمیدهد که هم در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد کرد هم کنترل بهتری بر روی دمای آسایش محیط خواهد داشت.

مقایسه چیلر و وی آر اف به لحاظ محل نصب و میزان فضایی که اشغال میکند و میزان مصرف انرژی

در مقایسه چیلر و وی آر اف مینی چیلر اینورتر و VRF هر دو به لحاظ ابعاد و اندازه و فضایی که اشغال میکنند تقریبا برابر هستند دو متر مربع با احتساب فضای باز اطراف انها نیاز به فضا خواهد بود به لحاظ صدای تولیدی در حین کار صدای وی ار وی کمتر از مینی چیلر اینورتر میباشد هر دو دستگاه را میتوان در تراس ساختمان و یا در پشت بام نصب نمود. برای یونیت های داخلی نیز ابعاد و اندازه ها مشابه یکدیگر هستند صدای یونیت داخلی وی ار وی به دلیل فن اینورتر بسیار کمتر از فن کویل میباشد.

وی ار وی به دلیل استفاده از تکنولوژی VRT، اینورتر بودن تمام فن ها و کمپرسورها، نداشتن پمپ سیرکولاسیون، بسته بودن شیر برقی یونیت های داخلی در صورت عدم استفاده یا رسیدن به دمای دلخواه، در حالت فول لود حدود 15 الی 20 درصد مصرف انرژی کمتری خواهد داشت.

مقایسه چیلر و VRF به لحاظ هزینه اولیه نصب و راه اندازی 

قیمت وی ار اف و یونیت های داخلی آن به دلیل نوآوری و تکنولوژی بالا به نسبت مینی چیلر و فن کویل حدود سه برابر میباشد به دلیل نوسان بیش از حد قیمتها از اعلام قیمت خودداری میشود. برای نصب و راه اندازی مینی چیلر نیاز به اتصالات فلزی و لوله کشی پنچ لایه یا پلاستیکی میباشد برای راه اندازی وی ار اف باید لوله کشی مسی به همراه اتصالات خاص خود از شرکت سازنده تهیه شود هزینه این آیتم نیز به راحتی قابل محاسبه میباشد.

مقایسه چیلر و وی آر اف به لحاظ کاربری و نگهداری

به دلیل یکپارچه بودن سیستم وی ار اف به محض بروز هر گونه خطایی در سیستم چه در یونیت خارجی چه در یونیت های داخلی، ارور روی صفحه نمایشگر یا همان کنترلر نمایش داده میشود و کاربر میتواند با تماس تلفنی با نگهدار یا تکنسین برای تعمیر VRF مربوطه اقدام به رفع مشکل نماید ولی در صورت استفاده از مینی چیلر شما یک کنترلر برای مینی چیلر خواهید داشت که معمولا در داخل چیلر قرار میگیرد و به داخل واحد منتقل نمیشود یعنی در صورت بروز خظا در سیستم شما متوجه خاموشی دستگاه نخواهید شد تا زمانی که هوای گرم را داخل واحد حس کنید و به محل نصب مینی چیلر در بام یا تراس بروید و ارور را روی کنترلر مشاهده نمایید در مورد یونیت های داخلی به غیر از مدل کاستی که در پروژه های مسکونی کمتر استفاده میشود شما فقط روشن یا خاموش بودن دستگاه را از روی صدا یا باد دستگاه متوجه میشوید و فقط یک دمای دلخواه میتوانید روی ترموستات خود تنظیم کنید.

حتما بخوانید!
چیلر صنعتی چیست

کنترلر مینی چیلر

نمونه ای از کنترلر یک مینی چیلر اینورتر

 در صورت استفاده از سیستم VRV شما میتوانید تمامی پارامترها و وضعیت کارکرد دستگاه را با استفاده از کنترلر نصب شده در داخل واحد مشاهده نمایید و میتوانید زمان خاموش و روشن شدن دستگاه، دمای دلخواه در ساعات مختلف شبانه روز و دیگر محدویت ها و اپشن ها را تنظیم نمایید.

کنترلر دستگاه وی آر اف

نمونه ای از کنترلر یک VRF

برای نگهداری وی ار وی بصورت دوره ای باید فینهای کندانسور با آب شستشو شود و فیلتر یونیت های داخلی تمیز شود و کارکرد ادوات داخلی دستگاه توسط تکنسین مربوطه بازدید شود.

برای نگهداری یک مینی چیلر باید کندانسور شستشو داده شود صافی آب موجود در سر راه لوله ورودی مرتب تمیز شود چون رسوب و کثیفی ها باعث کاهش گردش آب در سیستم و بروز مشکلات دیگر میشود پمپ آب سیرکولاسیون چیلر مرتب چک شود یونیت های داخلی و کل لوله کشی و چیلر هواگیری شود چون وجود هوا در سیستم باعث کاهش گردش آب در سیستم و بروز مشکلات دیگر میشود فیلتر فن کویل ها تمیز شود در پایان فصل تابستان و زمانی که کارفرما دیگر نیازی به استفاده از مین چیلر ندارد شیرهای ورود و خروج مینی چیلر بسته شود آب داخل دستگاه خالی شود و داخل اواپراتور دستگاه ضد یخ تزریق شود توجه کنید که وجود آب در داخل اواپراتور صفحه ای باعث یخ زدگی و بروز مشکلات جدی برای سیستم خواهد شد و در نهایت باید کارکرد ادوات داخلی چیلر توسط تکنسین مربوطه به صورت دوره ای بازدید شود.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی بر این بود دو سیستم را ازاوایای مختلف مورد ارزیابی قرار دهیم توصیه میشود حتما جهت انتخاب سیستم مورد نظر خود با یک طراح و مشاوره با سابقه مشورت کنید زیرا طراحی دقیق برای پروژه شما با اعلام کاربری و محل پروژه و معماری ساختمان میسر خواهد بود. در تعداد زیادی از مشتریان که از گرمایش VRV استفاده میکردند راضی بودند و عده کمی نیز گرمایش از کف را بعنوان سیستم گرمایش و VRF را بعنوان سیستم سرمایش می پسندیدند.

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

برداشت از مطالب سایت تنها با ذکر منبع و لینک سایت مجاز می باشد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *