نحوه وکیوم چیلر تراکمی

وکیوم کردن چیلر تراکمی

هدف از این دستورالعمل چگونگی تخلیه مدار تبرید انواع چیلرهای آبی و هوائی از هوا و رطوبت( وکیوم چیلر ) می باشد که بوسیله پمپ تخلیه (وکیوم پمپ) انجام می شود. تخلیه سیستم از هوا و رطوبت قبل از عملیات شارژ گاز یکی از مهمترین مراحل راه اندازی می باشد. در صورتیکه عمل تخلیه و هواگیری با کیفیت مطلوب انجام نشود عملکرد سیستم سرد کننده رضایت بخش نخواهد بود و قسمت های مختلف دستگاه به دلیل وجود رطوبت و هوا در سیستم آسیب خواهند دید.

دشمن سيستم تبريد رطوبت است

چرا با كمپرسور وكيوم نمي شود؟

كمپرسور براي تراكم ساخته شده است. اگر با كمپرسور عمل وكيوم چیلر انجام شود كمپرسور شديدا گرم مي شود.و باعث داغ شدن سیم پیچ و در نهایت سوختن کمپرسور میشود.

چرا وكيوم كردن به منظور تخليه رطوبت ، زمان طولاني نياز دارد؟

با کاهش فشار (واکیوم کردن) حجم مخصوص آب افزایش میابد و باعث میشود در نتیجه در اثر تبخیر  مثلا یک قطره آب حجمی به اندازه بسیار بالایی از بخار آب تشکیل میشود احتیاج به زمان زیادی برای وکیوم چیلر است.

شرح عملیات وکیوم چیلر

برای انجام عمل تخلیه یک سیستم سرد کننده تهویه مطبوع مانند چیلر اّبی یا هوائی باید از یک دستگاه وکیوم پمپ دو مرحله ای با ظرفیت مناسب که قادر باشد مدار سیستم سرد کننده را تا 7/29 اینچ ستون جیوه (برای سطح دریا) از هوا تخلیه کند استفاده کنید.

پمپ وکیوم چیلر تراکمی و کولر گازی

رطوبت سیستم همیشه وارد روغن وکیوم پمپ میشود که باعث آسیب رسیدن به واکیوم پمپ میشود.

گاز بالاست

در ابتداي عمل وكيوم شير Gas Ballast كه باز باشد، هواي خارج وارد مرحله دوم شده و تقطير رطوبت را كم مي كند. بعد از مدتي كه هوا از خروجي وكيوم پمپ بيرون نيامد، شير را ببنديد تا عمل واكيوم ادامه يابد.

وکیوم چیلر

برای انجام عمل شارژ گاز به گیج مانیفولد احتیاج است. ابتدا شلنگ های گیج مانیفولد را مطابق شکل زیر به قسمت مکش پمپ تخلیه (وکیوم پمپ)، شیر مکش کمپرسور، شیر شارژ گاز در مدار مایع دستگاه متصل کنید.

شماتیک وکیوم چیلر و سیستم تبرید

  • کلیه شیرهای مسیر مدار رانش، مایع و مکش را در وضعیت باز قرار دهید (شیر برقی مدار مایع را به برق وصل کنید).
  • شیرهای گیج مانیفولد را کاملا باز کنید.
  • شیر روی واکیوم پمپ را باز نموده و آنرا روشن کنید پس از چند دقیقه عقربه گیج مانیفولد (گیج آبی رنگ) به آرامی بر خلاف عقربه های ساعت حرکت خواهد نمود که حاکی از تخلیه هوای داخل سیستم و کاهش فشار در آن می باشد .
  • بعد از مدت 30 تا 120 دقیقه (این زمان بستگی به قدرت پمپ تخلیه و حجم داخلی سیستم دارد) عقربه گیج مانیفولد به حوالی 28 اینچ ستون جیوه خواهد رسید.
  • شیرهای روی گیج مانیفولد را بسته و پمپ تخلیه را خاموش کنید. چند دقیقه صبر کرده و اگر هیچگونه تغییری در حرکت عقربه گیج مانیفولد مشاهده نکردید سیستم بدون نشت (سوراخ) می باشد. در غیر اینصورت (یعنی حرکت عقربه گیج مانیفولد) بطور حتم مدار سیستم دارای نشتی بوده و باید اقدام به پیدا کردن محل سوراخ کنید.

بررسی نشتی و فشار وکیوم

  • اگر در مدت کوتاهی فشار سیستم بالا اومده و به فشار محیط رسد یعنی در سیستم نشتی وجود دارد.

اگر بعد مدت زمانی فشار سیستم بالا اومده و به فشار بخار آب در دمای محیط برسد یعنی در سیستم رطوبت وجود دارد.

در صورتی که سیستم بدون نشتی و عاری از رطوبت باشد فشار وکیوم کمی بالا اومده و دیگر تغییر نمیکند.

  • پس از گرفتن نشت سیستم، مجددا” پمپ وکیوم چیلر را روشن کنید شیرهای روی گیج مانیفولد را باز نمائید و بگذارید پمپ حداقل 2 ساعت کار کند وقتی عقربه گیج مانیفولد به 29 اینچ ستون جیوه رسید می توان فرض کرد میزان خلاء سیستم کافی بوده و مرحله اول واکیوم انجام شده است.
  • در صورتی با توجه به نمودار وجود رطوبت در سیستم را اثبات کرد ابتدا باید با گاز خشک ازت سیستم چندین مرتبه شستشو داده و بعد از آن مراحل وکیوم دوباره تکرار کرده تا عدم وجود رطوبت محرز گردد
  • تخلیه کامل سیستم از هوا و رطوبت زمانی به خوبی صورت خواهد گرفت که مدار تا 7/29 اینچ ستون جیوه وکیوم شود. در مرحله دوم پمپ تخلیه را به کار انداخته و آنقدر صبر کنید تا عقربه گیج مانیفولد به 7/29 اینچ ستون جیوه برسد. این میزان خلاء در سیستم رضایت بخش بوده و حاکی از آن است که تخلیه کامل صورت گرفته است.
  • در پایان مرحله دوم تخلیه در حالیکه پمپ وکیوم چیلر در حال کار می باشد شیرهای روی گیج مانیفولد را بسته و پس از خاموش نمودن پمپ تخلیه سیستم را برای شارژ گاز مبرد آماده کنید.
توجه: همیشه قبل از استفاده از پمپ تخلیه (وکیوم پمپ) مقدار روغن و کیفیت آنرا بازدید کنید. به طور معمول هر پنج بار تخلیه با پمپ های وکیوم نیاز به تعویض روغن آنها خواهد داشت.

به هیچ عنوان از روغن های کمپرسور برای شارژ روغن وکیوم استفاده نکنید.

درصورت وکیوم سیستمی که آلوده به رطوبت است حتما در صورت تغییر رنگ روغن وکیوم باید آن را تعویض نمود.

توجه: قبل از استفاده از فشارسنج به کار رفته در اندازه گیری مقدار وکیوم باید از کالیبره بودن آن اطمینان حاصل کنید.

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

برداشت از مطالب سایت تنها با ذکر منبع و لینک سایت مجاز می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *