نحوه اسید شویی چیلر

اسید شویی چیلر از جمله اقدامات جهت سرویس چیلر و بهبود عملکرد و افزایش راندمان و انتقال حرارت در مبدل های حرارتی صورت می گیرد. در اینجا قصد داریم به صورت کامل نکات مربوط به اسید شویی و اقدامات لازم جهت این کار را شرح دهیم.

رسوب چیست

رسوب در انگلیسی Scale نامیده می شود که دارای  نمک­ های مانند کلسیم، سدیم و منیزیم می­ باشد. این نمک­ها با توجه به دما و شرایط آب شروع به رسوب گذاری کرده و این رسوب­ ها همانند یک عایق عمل می­ کند که مانع انتقال حرارت در چیلر می­ شود همچنین این عایق باعث کاهش سطح مقطع لوله­ ها می­ گردد. رسوب امری اجتناب ناپذیر در مبدل های چیلر می­ باشد که معمولا ضریب رسوب گذاری را در طراحی­ ها در نظر می­ گیرند در چیلر تراکمی و جذبی این رسوب گذاری در آب کندانس برج خنک کننده انجام می ­گیرد و این رسوب در لوله­ ها و مبدل­ های حرارتی انجام نشست می­ کند.

نحوه رسوب گذاری مبدل های حرارتی

در سرویس چیلر جذبی این رسوب در قسمت ابزوربر و کندانسور باقی می­ ماند وجود این رسوب در داخل لوله ­ها موجب کاهش انتقال حرارت و افزایش مقدار خوردگی می­ شود که از نشانه­ های آن کاهش مقدار جذب در ابزوربر افزایش سطح مبرد در اواپراتور  افزایش فشار و از وکیوم خارج شدن دستگاه و در نهایت کاهش ظرفیت چیلر می­ گردد بنابراین باید هر ساله جهت سرویس چیلر، لوله­ های ابزوربر و کندانسور بازدید گردد و در صورت نیاز اسید شویی گردد.

رسوب گذاری در چیلرها

در چیلرهای تراکمی آب خنک رسوب گذاری فقط به کندانسور محدود می­ گردد و وقتی رسوب اتفاق می­ افتد باعث افزایش فشار دیسشارژ که در نهایت باعث قطع عملکرد چیلر توسط کنترل کننده­ های پرشر می­ شود این افزایش فشار باعث کاهش ظرفیت دستگاه می­ شود و در نهایت موجب بالارفتن دمای دیسشارژ و سوختن الکتروموتور کمپرسور می­ گردد و شکستن سوپاپ­های کمپرسور می­ گردد.

اسیدشویی چیلر باعث از بین رفتن رسوب های مبدل حرارتی شده است

بنابراین باید هر ساله درب­های ابتدا و انتها کندانسور باز گردد و میزان رسوب در لوله­ ها مشاهده و برای راهکارهای مناسب و اسید شویی انجام پذیرد.

گاهی رسوباب به صورت گل ولای هستند که در سال­های اخیر به دلیل شرایط آب و هوایی و گرد و خاک هوا وارد مدار باز برج  خنک­ کننده می­ گردد و عملکرد دستگاه را مختل می­کند که این مواد باید با استفاده از برس سیمی مخصوص از مبدل زدوده شوند اما اگر رسوبات شامل کلسیم زنگ آهن و منیزیم یا سیلیسیم باشد که معمولا به رنگ سفید و خاکستری رنگ می­ باشد که باید با استفاده از  واکنش­های این رسوبات را از بین برد که به این فرایند به اصطلاح اسید شویی می­ گویند.

حتما بخوانید!
اصول کنترل رطوبت

رسوب های خاکستری و سفید رنگ که نیاز به اسیدشویی دارند

اسید دی اسکلر

رسوب زدا یا دی ­اسکلر (descaler) به محلول شیمیایی است که برای رسوب زدایی در انواع سطوح در تاسیسات سرمایشی و گرمایشی به کار می­رود این رسوب­ها که به صورت غیر قابل حل بر روی سطوح مبدل­ها و جداره لوله­ ها ته­ نشین شده و به مرور زمان لوله­ ها و مجاری عبور آب مسدود می­ گردد.

این رسوب­ها که معمولا شامل نمک­های کربنات کلسیم و منیزیم هستند که در فرایند اسید شویی چیلر به محلول قابل حل در آب  تبدیل می­ گردد و سطوح پاک می­ گردد رنگ این نمک­ها به رنگ خاکستری مایل به سفید است و کاملا نرم پودری شکل است و با برخورد به  اسید با سرعت تشکیل حباب می­ دهد.

رسوب گذاری داخل لوله ها که نیز به اسیدشویی دارند

نحوه اسیدشویی چیلر

در اسید شویی چیلر معمولا از اسید هیدروکلریک و یا اسیدسولفامیک استفاده می­ شود که معمولا غلظت متفاوت وجود دارد که بین 23% – 27% استفاده می­ گردد. اسید یک ماده بسیار خورنده فلزات رنگی از جمله مس است که در فرایند اسید شویی چیلر حتما باید از اسید با اینهبیتور مناسب جهت لوله­های مسی استفاده گردد. اینهبیتور( inhabitor ) یا ضدخورنده ماده است که به همرا اسید برای اسید شویی چیلر استفاده می­ کنیم می­رود تا خوردگی و انجام واکنش­های شمیایی با اسید و سوراخ شدن لوله مسی به وسیله اسید جلوگیری کند در صورتی که از اسید فاقد اینهبیتور برای اسید شویی استفاده کنیم رنگ لوله مسی ی به رنگ کات کبود در می یاید. این محلول ضد خورنده بسیار خورنده لوله­های فولادی کربن استیل می­ باشد برای همین در هنگام اسید شویی باید حتما شیرهای ورود خروج کندانسور بسته و جهت اطمینان از گپ کور کن در شیرها استفاده کرد تا به لوله­ ها مدار برج در هنگام اسید شویی چیلر آسیب نرسد.

اسید دی اسکلر یکی از رایج ترین مواد رسوب زدا برای اسیدشویی چیلر است

در بیشتر اسید شویی چیلر ها با استفاده از اسیدکلریک یا اسید سولفامیک به همرا ضدخورنده مناسب انجام می ­گردد اما در صورتی که رسوب از نوع موارد یاد که شامل کلیسم و منیزیم نباشد جهت اسید شویی باید از اسید دیگری استفاده کرد در غیر این صورت این رسوب­ها باقی می­ ماند. که این رسوب­ها با توجه به شرایط آب استفاده شده در  ته نشین می­ گردد جهت یک اسید شویی صحیح چیلر باید مقداری از رسوب­ها جهت آزمایش به آزمایشگاه فرستاده شود و با توجه به نتیجه جواب آن، نوع اسید،  مقدار دز آن توسط آزمایشگاه مشخص می­ گردد. مثلا  رسوب­های سیلیس­دار که در بعضی از مناطق کشور یافت می­ شوند که مشخصه آن خاکستری رنگ مایل به سفید است و مانند رسوبات کلسیمی و منیزمی به راحتی پودر نمی­شود این رسوب در اسید کلریک یا سولفامیک حل نمی گردد باید از اسید هیدروفلوریک استفاده کرد.

حتما بخوانید!
نحوه عملکرد چیلر جذبی

اسیدشویی چیلر 160 تن کریر

اسیدشویی چیلر 160 تن کریر

تهیه اسید، اسید شویی چیلر باید از شرکت­های معتبر صورت گیرد تا از کیفیت اسید و درصد غلظت آن و وجود اینهبیتور مناسب اطمینان حاصل گردد.

در اسید شویی ابتدا باید سر و ته کندانسور بازگردد و مقدار رسوب­گذاری بازرسی گردد در صورت انسداد لوله­ ها باید توسط یک میله مناسب که نوک آن از جنس فلز برنج باشد  رسوب­ها را از لوله­ ها خارج گردد و انسداد را برطرف کرد تا بتوان چیلر را اسید شویی کرد در صورتی که میله نامناسب و نوک تیز استفاده گردد این احتمال دارد به لوله ­ها آسیب برسد. بعد باز شدن لوله­ های کندانسور، ابتدا و انتها کندانسور بسته و اسید شویی چیلر را شروع کرده.

رسوب در سطح کندانسور

در اسید شویی چیلر ابتدا همان طور که گفته شد مدار آب برج­ خنک­ کننده را از کندانسور جدا کرد و به دلیل اینکه شیرها معمولا کامل آب­ بند نمی­ کنند بهتر است مدار آب برج را تخلیه گردد تا اسید وارد آن نشود سپس با استفاده از یک بشکه پلاستیکی و پمپ اسید شویی و شلنگ مناسب به ابتدا و انتها  کندانسور وصل کرده و با چرخش اسید در داخل کندانسور اسید شویی را انجام داده باید توجه داست که اتصالات استفاده شده در مدار اسید شویی باید از جنس تفلون باشد تا در هنگام اسید شویی خورده نشده و آسیب نبیند حتما در اسید شویی جریان اسید باید برخلاف جریان معمول آب کنداسور چیلر باشد.

پمپ اسیدشویی چیلر

اسیدشویی چیلر 60 تن کریر

اسیدشویی چیلر 60 تن کریر

موارد ایمنی اسید شویی کویل ها و چیلر

اسید در واکنش با رسوب تولید حباب و لرزش شدید در شلنگ و مدار می­ کند که باید از محکم بودن و سفت بودن اتصالات اطمینان داشت. در هنگام اسید شویی باید از ماسک و لباس و کفش مناسب استفاده کرد در صورت ریختن اسید بر چشم یا صورت حتما باید با آب زیاد شستشو یابد.

حتما بخوانید!
عیب‌یابی جامع چیلرهای تراکمی

تجهیزات ایمنی هنگام اسیدشویی

چون واکنش آب با اسید واکنش می­دهد حتما باید اسید را به آب اضافه گردد نه آب را به اسید. مقدار اسید جهت اسید شویی چیلر حجم کل مقدار کندانسور، و بشکه و شلنگ­های مدار اسید شویی تخمین و مقدار اسید مورد نیاز تعیین می­ گردد.

در هنگام اسید شویی مقدار زیادی کف تشکیل می ­گردد بعد از مدتی دیگر این کف مشاهده نمی­ گردد نبودن این کف به دو دلیل می­باشد اول اینکه در کندانسور رسوبی باقی نمانده است دوم اسید خنثی شده و خاصیت اسید شویی را از دست داده است که راه تست به این صورت است مقداری اسید جدید به محلول اسید شویی اضافه می­کنیم اگر اگر کف تشکیل شد پس کندانسور هنوز دارای رسوب است و باید اسید شویی چیلر را دوباره تکرار و ادامه بدهیم. اگر کف تشکیل نشد یعنی کندانسور کاملا تمیز شده است.

واکنش اسید با رسوبات داخل چیلر و کف کردن اسید

واکنش اسید با رسوبات داخل چیلر و کف کردن اسید

بعد از اسید شویی باید مدار توسط آب شستشو داده همانند اسید شویی آب را داخل سیستم به گردش در آورده تا بیشتر اثرات اسیدشویی از بین برود و در انتها نیز باید با استفاده از سود سوزآور مدار شستشو داده شود. سودسوز آور یک ماده قلیایی قوی است که جهت خنثی سازی اسید استفاده می­ گردد همچنین با توجه به خاصیت چربی بری آن آلودگی­ها و چربی موجود را که از طریق محیط هوا وارد مدار باز برج خنک کننده، باعث شستن و تمیز کردن کامل آن می ­گردد.

فرآیند رسوب زدایی چیلر

در اسید شویی چیلر حتما باید از پمپ مناسب استفاده کرد که تیغه­ های آن غیرفلزی باشد.

هیچ وقت اسید به سیستم لوله­ کشی فاضلاب وارد نکنید زیرا اسید بسیار خورنده است و باعث اسیب دیدن  آن می­شود حتما قبل از آن توسط مواد قلیایی خنثی کنید.

تحریریه تیم فنی مهندسی به فیکس

برداشت از مطالب سایت تنها با ذکر منبع و لینک سایت مجاز می باشد

9 دیدگاه برای “نحوه اسید شویی چیلر

  1. آیدین گفته:

    با سلام. مواد لیتیوم بروماید چیلر قبل از اسید شویی باید از چیلر خارج بشن؟

  2. مبین گفته:

    سلام، برای کندانسوری که لوله های آن از جنس مس است جه نوع اسید و با جه غلظتی مناسب است و اینهیبیتور برای جلوگیری از خورندگی مس، از جه ماده ای و با چه غلظتی باید استفاده کرد

  3. احمد گفته:

    سلام وقت بخیر برای اسید شویی سر سیلندر کمپرسور های امونیاکی میتوان از سیستم گردش اب ان با همان پمپ های اب استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *