تمیز کردن لوله های چیلر جذبی

شستشوی لوله های چیلر جذبی

این مقاله به بررسی شستشوی لوله های چیلر جذبی و نحوه تمیز کردن لوله های چیلر جذبی پرداخته است. در ادامه تمامی مراحل به صورت کامل شرح داده شده است.

نگهداری و تمیز کردن لوله های داخل پوسته

در تعمیر چیلر جذبی اگر آب حامل مقداری رسوبات و املاح باشد، این رسوبات سطوح مبدل های حرارتی موجب کاهش بازده دستگاه می شود. در مورد خود دستگاه چيلر جذبی، مایع برگشتی از ژنراتور باید به طور عمده آزمایش شود تا PH آن 7 و یا بیشتر باشد. در هیچ حالتی نباید PH از 6 كمتر شود. میزان دی اکسیدکربن نیز باید اندازه گیری شود. میزان دی اکسید کربن آزاد در محیط نباید بیش از PPM 5 باشد. اندازه گیری دی اکسیدکربن به وسیله دستگاه انجام می گیرد.

در هنگامی که ظرفیت لوله ها کاهش می یابد، باید لوله ها بازدید شوند. گرفتگی و انسداد لوله ها به طور عمده در اثر ته نشین شدن دو نوع ماده است:

1 – گرد و غبار و با مواد زائدی که از قسمت های دیگر به داخل لوله حمل می شود. این مواد به طور کلی روی تمام سطح لوله رسوب نمی کنند، بلکه در ته لوله ته نشین می شوند. هنگامی که مقدار آن ها زیاد شود، میزان آبی که از لوله عبور می کند زیاد می شود. این نوع گرفتگی لوله ها قابل تشخیص است و به وسیله برس کشیدن (برس مخصوص از جنس برنز ریز و سبک) در سطح داخلی لوله می توان آن را برطرف نمود.

۲ – رسوباتی که از یک لایه سخت از نمک های معدنی ایجاد می شوند. این رسوبات از طریق آب وارد لوله ها می شود  و در سطح داخلی آن ها رسوب می کند. این پوسته به طور معمول قابل تشخیص و مشاهده نیست اما انتقال حرارت را کاهش می دهد. تجربه نشان می دهد که این پوسته ها تشکیل شده از کربنات کلسیم، سولفات کلسیم و سیلیکات ها هستند.

حتما بخوانید!
خواص لیتیوم بروماید و اجتناب از مشکلات ناشی از لیتیوم بروماید در چیلرهای جذبی

هنگامی که لوله ها خیس هستند، مشاهده و شناسایی این رسوبات مشکل است. بنابراین بهتر است قبل از تمیزکاری، لوله ها را کاملا خالی و خشک کرد و سپس پوسته ها را آزمانه کرد. تشخیص رسوب در لوله های اواپراتور از اختلاف دمای بین آب سرد شده خروجی و مایع مبرد امکان پذیر است. همچنین اختلاف دمای بین آب خروجی از کندانسور و مایع مبرد خروجی از کندانسور نیز در تشخیص رسوب در لوله های کندانسور کمک می کند. افزایش یک از این اختلافات دمایی نسبت به حالت اولیه نشان دهنده ایجاد رسوب در لوله ها است.

شستشوی لوله های چیلر جذبی به وسیله اسید

هنگامی که لوله ها با املاح سختی پوشیده شده باشد، باید به وسیله اسید پاک شوند. قبل از پاکسازی با اسید، باید لوله ها به وسیله برس پاک شوند. برای این منظور از پمپ گریز از مرکز با قدرت 25/0 اسب بخار با دبی ۳۰ گالن در دقیقه و هد ۱۰ فوت جهت پاک کردن لوله ها با اسید استفاده می شود. روی لوله هواگیری در بالای حلزونی پمپ مذکور باید شیر نصب شود.

قبل از پاک کردن لوله هایی که باید تمیز شوند، باید آنها را از مدار آب سیستم جدا کرد که برای این منظور باید فلنج ها باز گردند و با ورق فلزی و یا واشر مسدود شوند. نحوه اتصالات لوله ها و پمپ در  نشان داده شده است. اسید شویی چیلر باید به مدت 4 الى 6 ساعت ادامه یابد و پس از این مدت لوله ها مجددا از نظر میزان رسوبات موجود در آن بررسی شوند.

حتما بخوانید!
رطوبت و آلودگی های سیکل تبرید چیلر و روشهای رفع آن

هنگام کار با اسید حتما از عینک محافظ، دستکش و پیش بند لاستیکی استفاده شود و اسید مناسب و میزان غلظت آن نیز با توجه به توصیه کارخانه سازنده چیلر انتخاب شود.

فرآیند تمیز کردن لوله ها

جهت شستشوی لوله های چیلر جذبی در فرآیند نگهداری موارد زیر رعایت شود:

  1. بررسی رسوبات و میزان تراکم آن ها و نمونه برداری
  2. انتخاب روش و حلال مناسب برای رسوب زدایی با انجام تست های مربوط
  3. کردن وسایل و فضا جهت انجام عملیات مطابق دستورالعمل استفاده از هر دو روش شیمیایی و مکانیکی توصیه می شود.

    فرایند تمیز کردن شیمیایی

  1. عملیات تمیز کردن شیمیایی
  2. برآورد میزان قلیای مورد نیاز برای خنثی کردن محلول اسیدی
  3. عملیات خنثی کردن محلول به مدت 30-60 دقیقه به گونه ای که در هنگام خارج کردن PH محلول بین 6-8 باشد.
  4. شستشو با آب در مدار A , B و اندازه گیری PH محلوں تا زمانی که کاملا شفاف شود. این کار بین 3-5 مرتبه تکرار می گردد.
  5. تمیز کردن مدار آب برج خنک کن با جریان مداوم آب حداقل برای 2 ساعت در مدار B
  6. پر کردن آب در مدار برج خنک کن که برای جلوگیری از خوردگی PH بین 8-9 داشته باشد و برای جلوگیری از یخ زدگی از محلول ضد یخ ضدخوردگی استفاده شود.

تعیین حلال مناسب برای تمیزکردن شیمیایی

با انجام آزمون حل شوندگی با نمونه رسوبات و در حلال های مختلف بهترین نمونه انتخاب می شود.. نمونه خوردگی را در حلال موردنظر قرارداده و با توجه به میزان حباب تولید شده مناسب بودن حلال با رسوب تعیین می شود.

برای انجام این کار مراجه به متخصصین اکیدا توصیه می شود.

انواع رسوب ها

تشکیل انواع رسوب و گل و لای در چیلرهای جذبی بسته به شرایط کارکرد و جنس دستگاه محتمل است که در جدول زیر  شایع ترین انواع آن آورده شده است.

حتما بخوانید!
عیب یابی چیلر جذبی

جدول 1 – انواع رسوب و روش تشخیص و برطرف کردن آن

نوع رسوبرنگ و مشخصهتمیز کننده مناسبروش خنثی سازیملاحظات
زنگ آهنقرمز مایل به قهوه ای / خیلی سختاسیدهیدروکلریدسود سوزآور
نمک های منگنز و کلسیمخاکستری مایل به سفید/ نرم است و با فشار دست پودر می شوداسید سولفامیکسود سوزآوربه علت اثرات زیست محیطی اسید سولفامیک حتمما باید قبل ار خروج خنثی رود
رسوب های سیلیکاتیخاکستری مایل به سفید/ سخت است و با فاش ردست پودر نمی شود/حل نمی شوداسیدهای هیدروفلوریک / نمک های آلیآب آهک پس از خارج کردن محلولاز حلال حاوی آمونیاک پرهیز شود چون با مس واکنش می دهد
گل و لایسبز/ خاکستری/ سیاه/ قهوه ای / زرد/ بسیار نرم و لزجاسیدهای آلی/ پراکسیدهای هیدروژنشستشو با آباز پراکسیدها وقتی آب اسیدی است استفاده نشود و به فاضلاب تخلیه نگردد.
مخلوط زنگ آهن و گلقهوه ای/ زرد/ نرم و لزجپراکسیدهای هیدروژن/ اسید هیدروکلریکشستشو با آب/ سود سوزآور وقتی از اسید استفاده شدهرعایت موارد فوق
مخلوط آهن و سیلیکاتقهوه ای / زرد/ تا حدودی نرماسیدهای هیدروکلریک+ اسیدهای هیدروفلوریکآب آهک پس از خارج کردن محلولرعایت موارد فوق
مخلوط سیلیکات و منگنزخاکستری مایل سفید/ بسیار سختاسیدهای هیدروکلریک+ اسیدهای هیدروفلوریک/ اسیدهای سولفامیک+ اسیدهای هیدروفلوریکآب آهک پس از خارج کردم محلولرعایت مورد فوق
مخلوط آهن و سیلسکات و منگنزقرمز مایل به قهوه ای/ بسیار سختاسیدهای هیدروکلرید+ اسیدهای هیدروفلوریکآب آهک پس از خارج کردن محلولرعایت موارد فوق

 

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

برداشت از مطالب سایت تنها با ذکر منبع و لینک سایت مجاز می باشد

9 دیدگاه برای “تمیز کردن لوله های چیلر جذبی

  1. مصطفی از ارومیه گفته:

    از اینکه بدون هیچ چشم داشتی مقالات بسیار مفید ساده قابل فهم و کاملی ارائه میکنید از شما سپاسگزار هستم امیدوارم در کارتان روز به روز موفق باشین

  2. یونس.ج گفته:

    باسلام توضیحات خیلی خوب و عالی نوشتین خسته نباشین. فقط لطفا یه سوال ; برا تهیه هرکدوم از این اسیدها کجا ها بیشتر باید دنبالشون بگردیم؟ممنون و سپاسگزارم

  3. بهمن مختاری گفته:

    با سلام و وقت بخیر
    مطالب بسیار مفید و راهبردی در سایت شما وجود دارد که قابل مقایسه با هیچکدام از سایتهای مشابه نیست . این امر نشان دهنده تخصص بالا و نظر بلند مدیران شرکت است .
    آرزوی موفقیت و توفیق روزافزون برای گروه شما دارم

    • تحریریه به فیکس گفته:

      سلام
      بسیار ممنون از نظرتون. لطف دارید
      بله مطالب ایجاد شده در سایت توسط کارشناسان و متخصصان این مجموعه ایجاد شده است و همگی بر اساس تجربیات و مطالعات تیم به فیکس نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *