علت سرد نکردن چیلر و بررسی جامع آلارم های چیلر تراکمی

بررسی علت سرد نکردن چیلر و عیب یابی چیلر

چیلر به جهت تامین سرمایش برای تهویه مطبوع یا صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. این سرمایش به صورت ایجاد آب سرد و انتقال به آن به وسیله پمپ های سیرکولاسیون صورت می پذیرد. چیلر تراکمی شامل 4 جز به نام های اواپراتور کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط میباشد. در چیلرها نیز با استفاده از کمپرسور فشار مبرد را به اندازه دمای کندانس بالا میبرد، کندانسور گاز فوق داغ به مایع اشباع تبدیل میگردد و در شیر انبساط به فشار را پایین آورده و بنابراین دما نیز به نیز متناسب با فشار افت می کند. با ورود مبرد به اواپراتور چیلر در انجا با توجه به فشار اواپراتور و دمای اب، مبرد به صورت بخار فوق گرم تبخیر شده و دوباره وارد کمپرسور می گردد. چیلرهای تراکمی به دو دسته هوا خنک و آب خنک تقسیم میشوند می شوند. چیلرهای تراکمی هواخنک، به چیلرهای اطلاق می شوند که کندانسور آن کویل هایی هوایی به همراه فین و به وسیله فن هوا از روی کویل گردش میکند. چیلر های آب خنک که دارای کندانسور شل و تیوپ باید به همراه برج خنک کننده در مدار قرار میگیرند. حال در صورتی که چیلر سرمایش مورد نیاز را تامین نکند علت را باید در آلارم ها و از مدار خارج شدن کمپرسور چیلر دانست. اگر چیلر دچار ایراداتی شود در اصطلاح دچار ارور شده است که در این مقاله به بررسی کامل و دقیق آن میپردازیم.

آلارم های چیلر تراکمی

  • آلارم آنتی فریز Anti Freeze Alarm :

بررسی چیلر

هنگامی که دمای آب در خروجی اواپراتور که توسط یک پراب دمای NTC به نام EOWT: (Evaporator Outlet Water Temperature) خوانده می­شود به دمای ست پویت هشدار یخ زدگی برسد، آنگاه کنترلر از کارکرد سیکل تبرید خود داری خواهد کرد، بطوری که کمپرسور ها و فن ها خاموش شده، سیکل به حالت توقف رفته تا زمانی که دمای آب خروجی از دمای SPT (Set point )+Diff بالاتر برود.

در صورتی دبی آب چیلد واتر کاهش بیابد و یا پمپ های چیلر دچار ایراد گردد این آلارم ایجاد میگردد. همچنین در صورت گرفتگی صافی های پمپ ها یا صافی ورودی به چیلر باعث کاهش دبی چیلر میگردد.

در این آلارم رفتن دستگاه به حالت آماده به کار و سپس روشن شدن دستگاه، پس از ریست کردن دستگاه به صورت دستی صورت خواهد پذیرفت. این آلارم در تمامی حالات دستگاه، چه در زمان آماده به کار و چه در زمان کارکرد دستگاه فعال می­باشد.

ارور آنتی فریز

  •  آلارم پرشر سوئیچ فشار بالا High Pressure Switch Alarm:

این آلارم، فشار بالای خط دیسشارژ ناشی از سوییچ حفاظتی فشار بالای خط دیسشارژ می باشد. این سوییچ از نظر تقدم بعد از سنسور فشار، در صورتی که سنسور به هر دلیلی عمل نکند وارد مدار شده و از آسیب رسیدن به کمپرسور و خط جلوگیری خواهد کرد. این آلارم در چیلرهای تراکمی آب خنک عموما به دلیل گرفتگی و عدم اسید شویی چیلر و در چیلرهای کندانسور هوایی به دلیل کثیفی کویل های کندانسور یا خرابی فن های آن پدید میاید.

حتما بخوانید!
نصب و لوله کشی چیلر جذبی

سوییچ­های خط فشار بالا، به طور Normal Close بوده و در صورت بالا رفتن فشار تا حد SPT، تیغه باز شده و مانع از رسیدن سیگنال کنترلی به پورت مربوطه می­شود. پس از آن که سیکل خاموش شد، تا پایین آمدن فشار تا حد SPT+DIFF، سوییچ در وضعیت open خواهد ماند و اجازه روشن شدن مجدد دستگاه داده نخواهد شد.

ریست شدن سیکل پس از رخداد این آلارم به صورت دستی می­باشد. قطعه که این آلارم سنجش میکند عموما kp5 دانفوس میباشد.

پرشر سویچ

  • آلارم پرشر سوئیچ فشار پایین Low Pressure Switch Alarm:

ماهیت این سوییچ نیز مانند سوییچ High Pressure بوده با این تفاوت که SPT آن کمتر از 2 بار می باشد. با رسیدن فشار به نقطه SPT ، سیکل مربوطه خاموش شده و با بال آمدن فشار به مقدار SPT+Diff ، سوییچ به حالت NC برگشته و چنانچه ریست شدن آلارم مربوطه به صورت اتوماتیک باشد دستگاه شروع به کار خواهد کرد. این آلارم عموما دلیل نشتی گاز در سیکل تبرید چیلر میباشد. در صورت که نشتی گاز ادامه پیدا کند و رفع نگردد باعث تخلیه گاز و عدم روشن شدن چیلر میگردد. این ارور در چیلر نیز میتواند به علت گرفتگی خط مایع، یخ زدگی شیر انبساط و عدم عملکرد صحیح شیر انبساط و یا شیر برقی حاصل میگردد. همچنین در صورت کاهش دبی آب نیز و در صورت عدم عملکرد آلارم آنتی فریز نیز لوپرشر عمل میکند.

آلارم های مربوط به فشار، بدون در نظر گرفتن مرحله و حالت کار دستگاه به صورت دائمی فعال هستند. جهت اندازی این لوپرشر از قطعه kp1 دانفوس استفاده میکینم.

سوئیچ فشار پایین

  • Probe Error:

در دستگاه های تولید شده با سیستم کنترلی PLC، سنسورهایی جهت کنترل پروسه تولید برودت تعبیه شده است. چنانچه این ادوات در محدوده مشخصه کار نکند دستگاه وارد محدوده ریسک شده و به علت ارسال سیگنالهای خطا میتواند به چیلر آسیب جدی وارد آورد. این آلارم ها درصورتی که ارتباط سنسور با کنترلر قطع شود ویا اینکه سنسور معیوب باشد رخ خواهد داد.

سنسور ها محدوده عملکرد دارند که در این آلارم ها برای آنها تعریف شده است. اگر مقدار قراعت شده از این رنج­ها خارج شود آلارم فعال شده و باعث غیر فعال شدن سیکل مربوط می­شود.

حتما بخوانید!
روش های شستشو و زدودن آلودگی از سیکل تبرید و چیلرهای تراکمی پس از سوختن کمپرسور

سنسور پی ال سی

محدوده عملکرد مجاز سنسور ها به شرح زیر می­باشد:

  • رنج سنسور های دمایی مورد استفاده از گروه NTC که جهت قرائت:
  1. Evaporator Outlet Water Temperature
  2. Evaporator Inlet Water Temperature
  3. Suction Line Temperature
  4. Condenser Outlet Water Temperature
  5. Condenser Inlet Water Temperature

می­باشد در محدوده -55 الی 95 درجه سانتی گراد است.

  • رنج سنسور های دمایی مورد استفاده از گروه NTC که جهت قرائت Compressor Outlet (Discharge Line) می­باشد در محدوده 0 الی 150 درجه سانتی گراد است.

همچنین سنسور های فشار در چیلر های تراکمی به دو دسته سنسورهای جریانی و سنسورهای ولتاژی تقسیم میگردند. این سنسورها در صورت خرابی و یا قطعی باعث ارور در چیلرهای دارای plc میگردد.

آلارم ارور پی ال سی چیلر

فالت پی ال سی

  • آلارم فلوسوئیچ اواپراتور Evaporator Flow Switch Alarm:

این آلارم بدون توجه به وضعیت کمپرسورها و در هنگامی که پمپ اواپراتور روشن است، فعال می­شود. این آلارم یکی از مهمترین آلارم ­های دستگاه می باشد. در هنگام روشن شدن پمپ آب چیلد، فلوسوییچ بوسیله جریان آب تحریک شده و در کنتاکت خود تغیر وضعیت داده و به حالت Close می­رود. چنانچه در جریان گردش آب چیلد خللی وارد شود و کنتاکت آن به حالت Open برود، بعد از گذشت 10 ثانیه آلارم فعال شده و با خاموش کردن کلی دستگاه مانع از تولید برودت می­شود که در نهایت باعث جلوگیری از یخ زدگی و آسیب دیدن لوله های اواپراتور می­گردد. این آلارم بسیار مهم میباشد و باید عملکرد صحیح فلوسوییچ آن هر سال قبل از راه اندازی چیلر چک گردد. در صورت عدم عملکرد صحیح فلوسوییچ باعث بروز اسیب های شدید به چیلر میگردد.

سیستم چیلر

ریست کردن آلارم صرفاً به صورت دستی می­باشد و پس از رفع مشکل بوجود آمده به صورت دستی از طریق نمایشگر چیلر انجام خواهد شد.

  • عملکرد آلارم oil:

در کمپرسورهای سیلندر پیستونی روغن کاری به وسیله اویل پمپ انجام می گیرد. اویل پمپ در انتهای میل لنگ قرار گرفته است و که با چرخش آن، اویل پمپ نیز به چرخش در می آید و روغن را به حرکت در می آورد کنترل کننده فشار روغن در کمپرسورهایی به کار میرود که دارای پمپ روغن مجزا که با میل لنگ کمپرسور کوپل میگردد و موجب روغنکاری کمپرسور میگردد. این کلید مدار کنترل را زمانی قطع میکند که اختلاف فشار بین خروجی پمپ روغن و محفظه کارتر میل لنگ کم شود. اگر کلید فشار روغن قطع شود، عیب آن را پیدا کرد و به طور دستی دوباره تنظیم گردد.

حتما بخوانید!
معرفی انواع چیلر تراکمی و بررسی اجزای آن
خرابی اویل پرشر چیلر
اویل پرشر سوییچ در کمپرسور سیلندر پیستونی

 در کمپرسورهای اسکرو روغن کاری به وسیله فشار دیسشارژ کمپرسور عمل میکند و جهت سنجش روغن از قطعه ای به نام OLCD1 استفاده میگردد. در صورتی که سایت گلس به مدت 5 ثانیه از روغن خالی شود دستگاه OLCD1 آن را حس کرده و سیگنال به کنترلر ارسال می شود. کنترلر در صورتی که این وضعیت به مدت 50 ثانیه پایدار باشد، چیلر را به وضعیت خاموش برده و از روشن شدن مجدد دستگاه جلوگیری خواهد کرد.

کمپرسور اسکرو چیلر
OLCD1 در کمپرسور اسکرو

ریست کردن این آلارم از طریق خاموش کردن منبع تغذیه دستگاه کنترلر صورت می­پذیرد.

  • رله حفاظتی SEE1 در کمپرسور بیتزر و INT69 در کمپرسور هنبل:

کمپرسور اسکرو

این رله ­ها از ادوات حفاظتی بسیار مهم در چیلر های کمپرسور اسکرو جهت حفاظت از کمپرسور در شرایط غیر نرمال می­باشد. این دستگاه حفاظتی، دمای گاز خروجی از کمپرسور و جهت گردش موتور الکتریکی کمپرسور و همچنین شرایط خطای فاز را مانیتور کرده و در رخداد شرایط نامطلوب باعث قطع مدار فرمان می­شود.

  • مانیتورینگ دما:

چنانچه دمای گاز خروجی و دمای روغن از مقادیر از پیش تعیین شده افزایش یابد رله فوراً باعث قطع مدار خواهد شد.

  • جهت گردش موتور:

 SEE1 جهت گردش موتور را در 5 ثانیه اول راه اندازی مورد بررسی قراردهده و در صورتی که در جهت مخالف باشد، فوراً باعث قطع مدار خواهد شد.

  • خطای فاز:

SEE1 در 5 ثانیه اول راه اندازی در صورت مشاهده خطای فاز ، مدار فرمان را قطع کرده و پس از 6 دقیقه مجدداً به حالت عادی باز خواهد گشت. در صورتی که این خطا 3 بار در 18 دقیقه و یا 10 بار در 24 ساعت اتفاق بیفتد، رله لاک آوت کرده و اجازه وصل مجدد را نخواهد داد.

قطعه SEE-1
قطعه SEE-1
  • خطای الکتریکی کمپرسور Compressor Electrical Fault:

خطاهایی الکتریکی که در حوزه کمپرسور اتفاق می­افتد به شرح زیر می­باشد:

این خطا­ ها­ توسط سیرکت بریکر تشخیص و در صورت وقوع باعث قطع مدار تغذیه پارت مربوطه

می­گردد. در صورتی که قسمت الکترو موتور کمپرسور چیلر دچار گردد این ارور وارد میشود این ارور میتوان از سوختن سیم پیچ، گیرپاچ کردن مکانیکی کمپرسور پدیدار گردد. لذا در صورت مشاهده خطای کلید اورلود کمپرسور حتما باید سیم پیچ کمپرسور توسط تکنیسن ماهر بررسی گردد.

سوختگی الکتروموتور ناشی از حرارت
سیم پیچ آسیب دیده کمپرسور
  • آلارم فن کندانسور Condenser fan Alarm:

در چیلرتراکمی هواخنک چنانچه خطای Overload ویا Short Circuit در هر کدام از فن­ها اتفاق بیفتد، کنترلر خطای بوجود آمده را دریافت کرده و ضمن قطع سیگنال خروجی، آلارم مربوطه بر روی صفحات مربوط به آلارم ظاهر می­شود.

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *