موتورخانه کوچک

مشعل موتورخانه

در اینجا قصد داریم تا بررسی کنیم موتورخانه کوچک شامل چه اجزایی است و حداقل تجهیزات برای آن چیست.

توصیه می کنم اگر از عملکرد موتورخانه اطلاعی ندارید حتما مقاله طرز کار موتورخانه را مطالعه کنید چون در آنجا به صورت کامل سیکل موتورخانه و عملکرد تک تک اجزا شرح داده شده است.

موتورخانه کوچک چه تعریفی دارید

در ابتدا بایستی تعریف کنیم یک موتورخانه با ابعاد کوچک چه تعریفی دارد. کوچک و بزرگ بودن امری نسبی است و با توجه به نیاز کاربر متفاوت است اما به صورت کلی موتورخانه کوچک، موتورخانه ای است که برای گرم کردن تعداد محدودی رادیاتور و همچنین تامین آب گرم مصرفی می باشد که فضای ساختمان در حد چند طبقه و محدود و به نسبتا کوچک می باشد.

موتورخانه یا پکیج

به عنوان گروهی که خود اجرای موتورخانه را به صورت تخصصی انجام می دهد ما شخصا دوست داریم شما بیشتر موتورخانه بسازید تا از پکیج استفاده کنید!! اما در اینجا باید اشاره کنم، برای فضای کم استفاده از پکیج به صرفه تر است. در صورتی که شما تنها نیاز به استفاده محدود از موتورخانه را دارید و قصد تامین آب گرم مصرفی و همچنین گرمایش رادیاتور یا فن کویل را دارید، به هیچ عنوان منطقی نیست که هزینه های زیاد اجرای موتورخانه را متقبل شوید و استفاده از موتورخانه تنها برای فضاهای بزرگ و در ابعاد بزرگ منطقی است و برای ساختمان های زیر 10-12 واحد استفاده از موتورخانه توصیه نمی شود و بهترین گزینه برای شما پکیج است.

مزیت استفاده از پکیج به جای اجرای موتورخانه کوچک

  • پکیج هم هزینه اولیه کمتری دارد
  • فضای کمی اشغال می کند
  • مستقل برای هر واحدی است
  • لوله کشی کمتری دارد
حتما بخوانید!
روش عایق کاری لوله و کانال

اما خیلی از افراد به دلایل مختلفی نمی توانند از پکیج استفاده کنند و می بایست موتورخانه ای کوچک بسازند. پس فرض را قرار می دهیم که شما حتما نیاز به موتورخانه دارید و مقاله را ادامه می دهیم.

اجزای موتورخانه کوچک

یک موتورخانه کوچک حتما بایستی اجزای زیر را داشته باشد:

دیگ و مشعل

دیگ چدنی

دیگ و مشعل از اجزای جدایی ناپذیر موتورخانه هستند، وظیفه مشعل ایجاد شعله است و حرارت به داخل دیگ زده شده و آب داخل دیگ گرم شده و این آب گرم شده برای گرم کردن رادیاتورها به داخل واحد پمپ می شود و همچنین آب گرم به داخل منبع کویل دار یا دوجداره رفته و آب مصرفی را نیز گرم می کند.

منبع انبساط

علت سرد بودن منبع انبساط
منبع انبساط باز

منبع انبساط بسته

جز جدایی ناپذیر دیگر موتورخانه منبع انبساط است. وظیفه اصلی منبع انبساط تامین فشار سیستم است. منبع انبساط به دو صورت می باشد:

منبع انبساط بسته: در داخل موتورخانه قرار دارد و تحت فشار می باشد.

منبع انبساط باز: معمولا در پشت بام نصب می شود و تحت فشار نیست و با هوای بیرون در تماس است.

منبع کویل دار یا دوجداره

 

اگر نیاز به آب گرم مصرفی برای شست و شو و استحمام دارید، حتما بایستی از منبع کویل دار یا دوجداره استفاده کنید. آب گرم از دیگ وارد منبع کویل دار یا دوجداره شده و پس از رد شدن از آن باعث گرم شدن آب مصرفی می شود.(به این نوع مبدل، اصولا مبدل حرارتی آب به آب گفته می شود. یعنی دو جریان مختلف آب بدون تماس با هم با یکدیگر انتقال حرارت دارند.)

حتما بخوانید!
علت سرد بودن آب منبع انبساط

رادیاتور یا فن کویل

رادیاتور ها
رادیاتور
فن کوئل های زمینی
فن کوئل های زمینی

اگر برای واحدها نیاز به گرمایش دارید، نیاز به رادیاتور یا فن کویل هم دارید تا از برای گرم کردن واحد ها استفاده کنید.

پمپ

پمپ های سانتریفیوژ
پمپ موتورخانه

قطعا برای گردش آب در ساختمان نیاز به پمپ دارید. دو پمپ برای رادیاتور، حداقل یک پمپ برای منبع کویل دار و یک پمپ هم برای برگشت آب مصرفی.

تابلو برق

همچنین برای کنترل برقی تجهیزات نیاز به یک تابلو برق دارید و با توجه به تجهیزات داخل موتورخانه، اجزای تابلو برق موتورخانه شما تعیین می شود.

لوله و اتصالات و شیر فلکه و گیج ها و ترموستات …

قطعا در هر تجهیز تاسیساتی، مقدار زیادی لوله و اتصالات مختلف، شیر فلکه و تجهیزات سنجش دما و فشار مورد استفاده قرار می گیرد.

نتیجه گیری

تجهیزات استفاده شده در موتورخانه متناسب با نوع نیاز کاربر متفاوت است و مورد هر شخص باید به صورت مستقل بیان شود. در صورت هر گونه سوال در بخش نظرات آن را ارسال کنید تا پاسخ داده شود همچنین اگر قصد اجرای موتورخانه و یا مشاوره اجرا را دارید می توانید با شماره های داخل سایت تماس حاصل نمایید.

تحریریه تیم فنی مهندسی به فیکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *