نحوه عملکرد هواساز چند منطقه ای

کاربرد هواساز

در هواساز چند منطقه ای به طور همزمان توسط کویل سرمایی و کویل گرمایی هوای سرد و هوای گرم با دمای ثابت تولید می شود و توسط دمپرهایی، با نسبت های مختلف در جعبه های اختلاط که هر یک توسط سیستم کانال کشی به یک فضا متصل است، با هم مخلوط شده و به فضای مربوطه منتقل می گردد. کنترل دمای هر فضا توسط حسگری که در فضای مربوطه نصب گردیده کنترل می گردد. حسگر با باز و بسته کردن دمپرهای هوای سرد و گرم دمای هوای مخلوط را تنظیم کرده و باعث کنترل دمای فضا می گردد.

هواساز چند منطقه ای

توزیع هوا با هواساز

کاربرد هواساز چند منطقه ای

همانگونه که در شکل نشان داده شده است هواسازچند منطقه ای شامل کویل های سرمایی و گرمایی می باشد که در کاربردهای چند اطاقه که مولفه های بار تابعی از زمان بوده و به طور مستقل از یکدیگر تغییر می کند. کاربرد دستگاه چند منطقه ای که دارای یک فن می باشد قادر است کنترل هوادهی و دمای هر منطقه را انجام دهد. کاربرد این سیستم در مواقعی مطلوب است که یک یا چند شرط زیر وجود داشته باشد:

۱- کنترل مجزای ساختمان و فضاهایی که دارای چند ناحیه می باشند (مانند مدارس، دفاتر اداری سازمان ها و بیمارستان ها)

۲- ساختمان ها و فضاهای دارای نواحی مختلف که در هر ناحیه با توجه به مشخصه های بار داخلی، لازم است تحت شرایط خاص نگهداری شود مانند ساختمان بزرگی که بخشی از آن به بانک اختصاص داده شده است و یا استودیوهای رادیو و تلویزیون که دارای بخش های داخلی با مشخصه های بار حرارتی و برودتی متفاوتی می باشند.

3- فضاها و ساختمان هایی متشکل از نواحی بزرگ داخلی و بخش های نسبتاً کوچک خارجی.

و بالاخره از این دستگاه به ویژه در مواردی که حرارت محسوس زیاد و هوای تازه حداقل باشد استفاده مطلوبی می توان کرد. در دستگاه چند منطقه ای برای کنترل رطوبت میتوان یک کویل پیش سرمایی را در کانالی که حداقل هوای تازه را تامین می کند تعبیه کرد. دستگاه های هواساز چند منطقه ای برای ساختمان هایی مناسب است که مقدار بار محسوس آنها زیاد و احتياجات تجديد هوای آنها محدود باشد.

حتما بخوانید!
تهویه مطبوع در صنعت نساجی

محل اجزای هواساز

ویژگی های دستگاه های چند منطقه ای

دستگاه های هواساز چند منطقه ای دارای مشخصات زیر می باشند:

1- کنترل خاص درجه حرارت هر منطقه به طور جداگانه: در این نوع دستگاه هر ناحیه به عنوان یک فضای واحد در نظر گرفته می شود و هوای مورد نیاز آن با درجه حرارت مشخص به درون ناحیه تغذیه می شود.

2- استفاده از کمترین تجهیزات به منظور ناحیه بندی تاسیسات ساختمان: دستگاه های چند منطقه ای را به سادگی می توان با امکاناب موجود، در محل نصب دستگاه بصورت جدا حمل و مونتاژ نمود و سپس کانال کشی هر منطقه را بصورت جداگانه اجرا کرد.

٣- تغییر فصلی سیستم بدون توقف دستگاه: در دستگاه های هوادهنده یک منطقه ای تغییر سیستم از تابستانی به زمستانی و بالعکس با توقف کامل دستگاه امکان پذیر است در حالیکه دستگاه هوادهنده چند منطقه ای با تنظیم یکبار ترموستات درون فضای تهویه شده می توان بدون توقف کنترل نمود.

۴- سهولت در انتقال و توزیع هوا: هوادهنده های چند منطقه ای نیاز به کانال های توزیع و پخش هوا مجهز به دمپرهای قابل کنترل در خروجی دستگاه دارد. بدین ترتیب متوازن کردن سیستم نیز به سادگی امکان پذیر است.

۵- مرکزیت سیستم تهویه مطبوع و تبرید: تامین انرژی برق و آب همچنین تخلیه آب سیستم فقط در محل نصب دستگاه انجام می پذیرد.

6– امکان ارائه خدمات سرویس و نگهداری فقط در یک مکان: یکی از مزیت های نصب اینگونه دستگاه ها در تاسیسات مرکزی، ارائه خدمات تعمیر هواساز و نگهداری در محل نصب دستگاه می باشد و به ارائه خدمات در داخل فضای تهویه شده نیازی نیست. (مانند بیمارستان ها که تردد در اطاق عمل و جراحی باید حداقل باشد.)

حتما بخوانید!
اصول کنترل رطوبت

7- کاهش هزینه های مصرف و انرژی: هنگامیکه درجه حرارت هوای تازه به حد کافی کاهش یابد آنقدر که بتواند بار سرمایش را تامین کند می توان دستگاه های برودتی را خاموش نمود تا مصرف انرژی برق کاهش یابد و این از ویژگی های این نوع سیستم می باشد.

8- استفاده وسیع از انواع فیلترها: در دستگاه های هوادهنده چند منطقه ای عمل تصفیه و پاکسازی هوا با امکانات از  پیش آماده شده بخوبی امکال پذیر خواهد بود. بنابراین با توجه به احتیاجات محلی و بازده مورد نیاز می توان روش های مختلفی برای فیلتراسیون هوا انتخاب و بکار برد.

9- کار بی سروصدا و آرام: و بالاخره با انتخاب محل صحیح و مناسب نصب دستگاه به فضاهایی که باید تهویه شوند می توان سروصدا را در سیستم به حداقل رساند.

سیستم هوا رسانی با حجم متغیر هوا VAV (Variable Air Volume)

در سیستم حجم متغیر دستگاه هواساز به طور هم زمان توسط کویل سرمایی و کویل گرمایی هوای سرد و هوای گرم را تولید کرده و توسط دو سیستم کانال کشی توزیع می کند. هوای سرد و گرم توسط دو کانال به جعبه هایی به نام Terminal Box منتقل می گردد. کانال هوای سرد و گرم ورودی به Terminal Box مجهز به دمپر می باشد. کنترل دمای اتاق توسط حسگری که در اتاق نصب شده و به دمپرهای نصب شده بر روی کانال سرد و گرم فرمان می دهد انجام می شود. در نتیجه هوای سرد و گرم با نسبت های مختلف با هم مخلوط شده و به اتاق وارد شده و دمای اتاق را تنظیم می کند. دیاگرام کنترلی سیستم هوارسانی VAV در شکل نشان داده شده است.

علاوه بر دستگاه های هواساز فن کویل ها نیز بار حرارتی و برودتی را تأمین می کند. فن کویل ها بر دو نوع اند: فن کویل های دو لوله ای و فن کویل های چهار لوله ای. فن کویل های دو لوله ای دارای یک کویل است که در زمستان در آن آب گرم و در تابستان آب سرد جریان دارد و به ترتیب هوای گرم و هوای سرد تولید می کند. با توجه به اینکه در تابستان امکان دقیق دما و رطوبت نسبی هوای خروجی از فن کویل امکان پذیر نیست برای کنترل دقیق از فن کویل های چهار لوله ای دارای دو کویل می باشد که در یکی آب سرد و در یکی آب گرم جریان دارد. کویل سرد بار برودتی فضا را تأمین می کند و کویل گرم دما باعث کنترل رطوبت محیط می شوند.

حتما بخوانید!
علت سرد بودن آب منبع انبساط

بخش مهم دیگر دستگاه های هوارسانی، دستگاه هواده (فن) آن است که وظیفه ایجاد جریان هوا و تأمین فشار لازم جهت تأمین افت فشار سیستم توزیع هوا را به عهده دارد. در دستگاه های هوا رسان معمولا از هواده های سانتریفوژ استفاده می گردد.

هواساز حجم متغیر

هواسازهای VAV

توصیه های ضروری برای تکنسین های راه انداز و نگهدار هنگام راه اندازی و تعمیرات:

1- راه اندازی صحیح و اصولی اولین و مهمترین گام در دوام و کارایی و افزایش عمر مفید دستگاه است.

2- هنگام انجام عملیات راه اندازی و تعمیرات از وسایل ایمنی نظیر عینک، کفش، دستکش و کلاه ایمنی استفاده شود.

3- از کپسول اطفاء حریق با کنترل و اطمینان از صحت عملکرد آن استفاده شود.

3- علایم هشدار دهنده نظير خطر، دست نزنید، کلید را روشن نکنید، شیر را باز نکنید بر روی نقاط حساس نصب شود.

5- از نصب مجدد حفاظ ها در محل خطرناک نظیر کوپلینگ پمپ ها تمامی گردنده ها نظیر پولی فلکه هوا دهنده، برج خنک کننده و نظایر آنها اطمینان حاصل کنید.

6- هنگام راه اندازی از عملکرد مدار فرمان و مدار قدرت دستگاه اطمینان حاصل گردد.

7- برای اینکه دستگاه عملکرد مطلوبی داشته باشد مجموعه ای از عوامل نظیر طراحی، انتخاب دستگاه، نحوه نصب و ظرفیت سایر دستگاه ها مانند پمپ، چیلر و سیستم لوله کشی بایستی درست و مناسب انتخاب شده باشند.

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

2 دیدگاه برای “نحوه عملکرد هواساز چند منطقه ای

  1. اسدالهی گفته:

    سلام و وقت بخیر. دستگاه های هواساز چند مطقه ای رو برای ساختمان های مسکونی استفاده نمی کنند؟ اگر برای تنظیم رطوبت به دستگاه هواساز نیاز داشته باشیم، هواساز تاپ تهویه چند منطقه ای باید انتخاب کنیم؟

    • تحریریه به فیکس گفته:

      سلام وقت بخیر
      به صورت کلی هواساز ها برای ساختمان ها مسکونی مناسب نیستند چرا که امکان تنظیم دما در زون های مختلف وجود ندارد و بهتر است برای تهویه ساختمان مسکونی از فن کویل و رادیاتور و کولر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *