علت گرم نشدن آب مصرفی موتورخانه چیست

علت گرم نشدن آب گرم موتورخانه چیست

علت گرم نشدن آب مصرفی موتورخانه می تواند عوامل بسیار زیادی داشته باشد. در ادامه به بررسی مهمترین عواملی که می تواند منجر به سرد شدن آب گرم مصرفی موتورخانه شود، می پردازیم و نحوه رفع هر مشکل را بررسی می کنیم.

شناخت عملکرد موتورخانه در عیب یابی و تعمیر موتورخانه نقش اساسی دارد. در صورتی که با نحوه عملکرد موتورخانه آشنایی ندارید توصیه می کنم ابتدا مقاله طرز کار موتورخانه را مطالعه کرده و سپس این مقاله را بخوانید اما اگر با سیستم موتورخانه آشنایی کلی دارید، می توانید ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

پمپ سیرکوله آب گرم مصرفی خاموش یا خراب شده است

پمپ سیرکوله آب گرم مصرفی وظیفه دارد آب گرم را از داخل دیگ یا بویلر موتورخانه به داخل منابع آب گرم ( منبع کویل دار یا منبع دو جداره) به جریان در آورد. در صورتی که پمپ سیرکوله آب مصرفی خاموش شود، آب گرم نمی شود.

نحوه رفع مشکل: پمپ سیرکوله آب گرم مصرفی را در موتورخانه پیدا کنید و از روشن بودن آن اطمینان حاصل کنید. در صورت خاموش بودن، آن را روشن کرده و در صورتی که بوی سوختگی دارد و یا خراب شده است می بایست آن را تعمیر کنید.

همچنین از باز بودن شیرهای قبل و بعد پمپ اطمینان حاصل نمایید.(توصیه می شود در صورتی که نسبت به سیستم موتورخانه آشنایی ندارید، هیچ کدام از شیر ها را باز یا بسته نکنید)

منبع شما رسوب گرفته است

رسوب یکی از عواملی است که باعث گرم نشدن آب مصرفی ساختمان می شود.

نکته: در صورتی که مشکل سیستم شما رسوب باشد، آب به صورت ناگهانی سرد نمی شود، بلکه به مرور زمان متوجه می شوید که سیستم همانند گذشته آب را گرم نمی کند و آب ولرم است. بنا براین اگر آب به صورت ناگهانی کاملا سرد شود، مشکل از رسوب نیست.

حتما بخوانید!
نحوه سرویس و نگهداری دیگ بخار

در سیستم هایی که از منابع کویل دار استفاده می کنند احتمال رسوب گرفتگی بیشتر است و می بایست به نسبت رسوب آب منطقه و میزان مصرف هر چند سال یکبار کویل ها اسیدشویی شوند. منابع دوجداره نسبت به منابع کویلی دیرتر دچار رسوب گرفتگی می شوند اما می بایست از نظر میزان رسوب گرفتگی مورد بررسی قرار گیرند.

همچنین اگر از مبدل های صفحه برای سیستم آب گرم استفاده می کنید می بایست حتما حواستان به رسوب گرفتگی آن باشد.

نحوه رفع مشکل: برای رفع این مشکل می بایست سیستم منبع را اسیدشویی کنید. اگر تجربه کافی در این زمینه را ندارید، ممکن است به تجهیزات آسیب برسانید؛ بنابراین توصیه می کنیم که اسیدشویی توسط افراد متخصص انجام شود. همچنین می توانید با شماره های داخل سایت تماس حاصل نمایید.

مشعل خاموش است

طبق تجربه این مورد بالاترین احتمال را دارد. در صورتی که مشعل موتورخانه خاموش شود آب مصرفی سرد شده و در فصل زمستان رادیاتور یا فن کویل ها نیز سرد می شوند.

نحوه رفع مشکل: مشعل موتورخانه را بررسی کرده و از روشن بودن آن اطمینان حاصل نمایید. به لوله های ورودی و خروجی دیگ دست بزنید؛ در صورتی که این لوله ها داغ نباشند به این معنی است که مشعل شما خاموش است.
مشعل را روشن کنید. ممکن است مشعل ریست کرده باشد. دکمه ای روی رله مشعل وجود دارد آن را فشار داده تا مجددا مشعل راه اندازی شود. اگر باز هم مشعل خاموش بود، تابلو برق موتورخانه را چک کرده و از روشن بودن فیوز آن اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که نتوانستید مشعل را روشن کنید یا دائما مشعل ریست می کند، با افراد متخصص خرابی را در میان بگذارید.

حتما بخوانید!
روش عایق کاری لوله و کانال

سیستم هوا گرفته است

در صورتی که سیستم شما هوا گرفته باشد، باعث می شود در روند عملکرد موتورخانه شما خلل وارد شود.

برای تشخیص هواگرفتگی سیستم می بایست لوله های رفت و برگشت منبع کویل دار یا دوجداره را بررسی کنید و از داغ بودن این لوله ها اطمینان حاصل نمایید. مسیر لوله را دنبال کرده و هر کجا از لوله ها داغ نبود، سیستم از آن قسمت هوا گرفته است.

نحوه رفع مشکل: ابتدا از هوا گرفتن سیستم اطمینان حاصل نمایید و محل وجود هوا را پیدا کنید. حال کافیست هوای شیر های هواگیری موجود در سیستم را باز کنید تا آب سیستم به همراه هوای آن قسمت از سیستم خارج شود. این پروسه باید تا زمانی ادامه یابد که هوا کاملا از سیستم خارج شود.

شیر های ورود و خروج منبع را چک کنید

ممکن است که شیر های ورود و خروج منبع بسته باشد. این مورد احتمال ضعیفی دارد و فقط در صورتی این اتفاق می افتد که فردی سهوا یا عمدا سیستم را دست کاری کرده باشد.

نکته: اکیدا توصیه می کنیم اگر تجربه کافی ندارید، شیر ها را باز یا بسته نکنید و در صورتی که این کار را کردید، به خاطر داشته باشید که سیستم را به حالت قبل برگردانید.

نحوه رفع مشکل: در صورتی که از آشنایی خود با موتورخانه اطمینان دارید، شیر های رفت و برگشت منبع کویل دار یا منبع دوجداره را چک کنید تا حتما باز باشد.

نتیجه گیری

به دلیل گستردگی سیستم موتورخانه، گرم نشدن آب گرم مصرفی می تواند علل ریز و درشت دیگری داشته باشد که می بایست موتورخانه از نزدیک بررسی شود.

حتما بخوانید!
سیستم حرارت مرکزی ( موتورخانه )

امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشید مشکل موتورخانه را حل کنید اما در صورتی که نتوانستید مشکل را حل کنید توصیه می کنیم یکبار دیگر مقاله را مطالعه کرده و موارد را بررسی کنید.

در آخر اگر قادر به رفع مشکل سیستم موتورخانه نبودید می توانید با شماره های داخل سایت تماس حاصل نمایید.

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

برداشت از مطالب سایت تنها با ذکر منبع و لینک سایت مجاز می باشد

5 دیدگاه برای “علت گرم نشدن آب مصرفی موتورخانه چیست

  1. ارشیا گفته:

    سلام من موتور خانه مرکزی دارم سال ۸۳ تاسیس شده اب گرم نداریم ولی اب رادیاتور گرم هست وقتی اب رادیات ها رو میبندم اب دوجداره گرم میشه هوا گیری هم شده مشکل چی هست

    • تحریریه به فیکس گفته:

      سلام
      این موارد تک عاملی نیستند و باید از نزدیک بازدید بشوند تا بشه نظر قطعی داد.
      اما به طور کلی به نظر میاد منبع دوجداره رسوب گرفته و راندمان سیستم موتورخانه پایین اومده و دیگ ها توانایی گرم کردن همزمان رادیاتور و منبع را ندارند.
      موفق باشید

  2. یو پی اس گفته:

    سلام مطلب بسیار کاربردی ای در مورد موتور خانه بود در این روزها که قطعی برق زیاد هست خصوصا برای ساختمانهایی که تعداد زیادی واحد دارند باید فکری برای برق اضطراری موتور خانه هم کرد

  3. امین گفته:

    سلام دریک ساختمان ۳۶ واحدی قسمت شمالی ساختمان ابگرم ندارد چندین متخصص اوردیم مگویند از موتورخانه نیست علت چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *