اجزای هواساز و عملکرد آنها

در این مقاله به بررسی اجزای هواساز پرداخته و عملکرد و کاربرد تمام این قطعات را بررسی می کنیم. شناخت قطعات و اجزای این دستگاه در تعمیر هواساز بسیار موثر است.

اصلی ترین اجرای هواساز

یک هوادهنده چند منطقه ای را که از قسمت های زیر تشکیل شده است نشان می دهد که به شرح هر یک از این اجزا خواهیم پرداخت.

  • جعبه مخلوط کننده (شامل دمپرهای هوای تازه، هوای برگشت و فیلترها)
  • اطاق بادبزن
  • اطاق کویل ها (کویل گرمایی و کویل سرمایی)
  • دمپرهای خروجی دستگاه (دریچه هایی که توسط کانال به قسمتهای مختلف ساختمان متصل می شوند.)

دیاگرام اجزای هواساز

هواساز چند منطقه ای می تواند دارای تجهیزات اختیاری زیر باشد:

کویل گرمایی پیش گرمکن-کویل رطوبت زدایی (کویل DX)- انواع رطوبت زن و انواع فیلترها جهت مصارف و کاربردهای خاص

اجزای هواساز

اجزای هواساز

جعبه مخلوط کننده (MIXING BOX)

جعبه مخلوط کننده بطور معمول اولین بخشی از اجزای هواساز است که هوا از آن عبور می کند همانگونه که در شکل زیر نشان داده شده است این محفظه از انتها به کانال هوای تازه و از محفظه دیگری که در بالای آن است به کانال برگشت ارتباط پیدا می کند به طوری که هوای این دو کانال با هم در محفظه مخلوط شده و از روی فیلترهای قابل شستشو عبور داده شده و تصفیه می گردد. جعبه مخلوط کننده هوای همراه با دمپرهایی که در روی مدخل هوای برگشت و هوای تازه تعبیه شده است به صورت یکپارچه در کارخانه ساخته و بر روی دستگاه مونتاژ می شود.

جعبه مخلوط کننده هواساز

جعبه مخلوط کننده هواساز

اطاق بادبزن (FAN SECTION)

در این قسمت از اجزای هواساز با توجه به ظرفیت دستگاه یک یا دو بادبزن از نوع سانتریفوژ یا ایرفویل نصب می شوند. بادبزن ها توسط الکتروموتور به حرکت درآمده و هوا را از سمت جعبه مخلوط کننده مکیده و به سمت اطاق کویل ها می دمد. بادبزن های سانتریفوژ به دلیل صدای کم و بازده مناسب در فشارهای بالا در بیشتر دستگاه های تهویه مطبوع به کار برده می شوند.

حتما بخوانید!
نحوه وکیوم چیلر تراکمی

اطاق کویل ها (OIL SECTION)

همانطوریکه در شکل زیر نشان داده است، اطاق کویل ها به دو بخش تقسیم شده است بطوریکه کویل گرمایی در قسمت بالا و کویل سرمایی در قسمت جلوی محفظه دستگاه نصب می شود.

کویل گرمایی: سیال ناقل حرارت (بخار یا آبگرم) بداخل کویل گرمایی دستگاه ارسال شده و هوای عبوری از این کویل هواساز که توسط بادبزن تولید می شود، گرم شده و از طریق کانال به ساختمان هدایت می گردد.

کویل سرمایی: آب سرد چیلر بداخل کویل سرمایی ارسال شده و هوای عبوری از روی کویل که توسط بادبزن دستگاه تولید می شود سرد گردیده و توسط سیستم کانال کشی به قسمت های مختلف ساختمان هدایت می شود.

کویل هواساز
کویل هواساز

دمپرهای خروجی دستگاه (DAMPER SECTION)

بخش خروجی هوای دستگاه هوادهنده چند منطقه ای به دو قسمت گرم (HOT DECK) و سرد (COLD DECK) تقسیم شده است و هر یک از نواحی توسط دمپرهایی تیغه ای که می توانند وضعیت مخالف یکدیگر را دارا باشند دبی هوا را کنترل می کنند. بدین ترتیب که در صورت نیاز به سرمایش دمپر قسمت گرم بسته و دمپر قسمت سرد باز و در صورت نیاز به گرمایش بالعکس عمل می کند. لازم به ذکر می باشد که درجه حرارت مورد نیاز هر منطقه با مخلوط کردن هوای گرم و سرد به شرح فوق قابل تنظیم می باشد.

دمپر هواساز

دمپر هواساز

فیلتر های هواساز

هدف از کاربرد سیستم های تهویه مطبوع، ایجاد آسایش جهت ساکنین محل های مسکونی، مکان های عمومی پزشکی کارخانجات و ساختمان های اداری می باشد. از دستگاه های هواساز در مکان های فوق بویژه در بیمارستان ها و مراکز پزشکی با توجه به اهمیت مسئله پاکیزگی هوا از آلاینده ها استفاده می شود. آلاینده های موجود در هوا انواع گوناگونی دارد که باید به طرق مختلف بوسیله استفاده از فیلتر، آنها را قبل از ورود به محل های مورد تهویه از هوا جدا و در زمان مشخص از سیستم تخلیه نمود. فیلترهای تصفیه هوا در انواع مختلف تولید می شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارا می باشند. این انواع به شرح زیر می باشد:

حتما بخوانید!
طراحی شبکه لوله کشی ساختمان
فیلتر هواساز
فیلتر هواساز

1- پیش فیلترها

این نوع فیلتر که در بیشتر هواساز ها مورد مصرف قرار می گیرند، عموماً فلزی بوده و به نام فیلترهای قابل شستشو نیز نامیده می شوند. فیلترهای مذکور دارای قاب و توری هایی از جنس آلومینیوم بوده که بصورت ورقه هایی بر روی یکدیگر قرار می گیرند و به اشکال مختلف از نظر قرار گرفتن و وضعیت نصب در جعبه مخلوط کننده تعبیه می شوند. استفاده از این فیلتر در سیستم های هوادهنده باعث افزایش عمر سایر فیلترهای می گردد.

2- فیلترهای کیسه ای

فیلتر های کیسه ای بصورت تک کیسه با عمق های مختلف و راندمان متغیر، برای ذراتی تا اندازه 3/0 میکرون مورد استفاده قرار می گیرند. بطور معمول قال دور این فیلترها از جنس گالوانیزه یا آلومینیوم می باشد. جنس فیلتر یا بستر آن برای راندمان های تا ۴۰ درصد از الیاف مصنوعی و برای راندمان های تا ۹۵ درصد از جنس فایبرگلاس می باشد بطور معمول محل استقرار فیلترهای کیسه ای در فضای بین جعبه مخلوط کننده و کویل های سرمایی و گرمایی پیش بینی می شود.

3- فیلتر های هپا (فیلترهای با راندمان بالا)

فیلترهای هپا لانه زنبوری کاربرد وسیعی دارند و برای ذرات بالغ بر 3/0 میکرون طراحی و تولید می شوند. قالب این نوع فیلترها از جنس چوبی یا ورق گالوانیزه ساخته می شود که در هر یک سمت فیلتر توسط لاستیک مخصوص آب بندی شده بطوریکه هوا از اطراف آن عبور نکند. کاربرد آنها در هوادهنده های اطاق های عمل بیمارستل ها، اطاق های تمیز و بطور کلی در اماکنی است که نیاز مبرم به هوای پاک با خلوص بالا وجود دارد. در ضمن این فیلترها ضد باکتری نیز می باشند.

حتما بخوانید!
هواساز چیست

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

2 دیدگاه برای “اجزای هواساز و عملکرد آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *