سرویس و نگهداری برج خنک کننده

برج خنک کننده یکی از ارکان بسیار مهم در سیستم های خنک کننده و تهویه مطبوع میباشد. برج خنک کننده در صنایع و تهویه مطبوع نیروگاه ها کاربرد فراوان دارد. برج خنک کننده در صنایع پتروشیمی جهت خنک کاری محصولات و فرایندهای نفت گاز بسیار کاربرد دارد. لذا استفاده از  انواع برج های خنک کننده فقط مربوط به چیلرها و تهویه مطبوع نمیباشد. لذا اهمیت سرویس و نگهداری صحیح از برج های خنک کننده باعث افزای عمر برج خنک کننده و بهره بری بهتر از آن میگردد.

عمر برج خنک کننده

اختصاص دادن چند ساعت در ماه برای بازرسی، نگهداری و تمیز کردن برج خنک کننده بسیار سودمند خواهد بود. طول عمر برج خنک کننده بسته به مواد تشکل دهنده، موقیعت نصب و آب و هوا و شرایط شهر یا کشوری که در آن نصب شده است متفاوت است.

معمولا برج ها از موادی مانند چوب، بتون فولاد ضد زنگ و فایبر گلاس میسازند. اگر این دستگاه ها به درستی مراقبت و نگهداری شوند، انتظار میرودکه 20 تا 30 سال دوام داشته باشند. دستگاه ارزان تر که از ورق های گالوانیزه ساخته میشود 8 تا 20 سال کار خواهند کرد. البته طول عمر برج به شرایط اب و هوایی، تعداد ساعت کار در سال و نوع پاکسازی نیز بستگی دارد.

نگهداری برج خنک کننده

انواع برج خنک کننده چیلر از لحاظ جنس مصرفی

در بررسی سرویس و نگهداری برج خنک کننده جنس برج خنک کننده بسیار حایز اهمیت میباشد. لذا ابتدا باید بررسی انواع برج های خنک کننده از لحاظ و ساختار انجام بدهیم. عمر و مقاومت برج خنک کننده در برابر خوردگی بستگی زیادی به جنس برج خنک کننده دارد. در گستره صنعتی چهار ماده در ساخت سازه های خارجی برج ها به کار میرود. فولاد گالوانیزه، فایبر گلاس، فولاد ضد زنگ و چوب. این مواد در کارخانه روی هم بسته و آماده میشود و به صورت آماده برای نصب به محل پروژه حمل میگردد و برخی مواد که دستگاه بیش از حد بزرگ است قطعات مختلف در کارخانه ساخته شده و به محل کار حمل و در آنجا سر هم میشوند. در برج های یکپارچه که دارای ظرفیت 10 تا 1000 تن تبرید هستند، فولاد ماده ای است که میتوان برای ساخت این برج ها استفاده کرد.

برج خنک کن

استقامت و استحکام فولاد باعث میشود که اقتصادی تر باشد. در بیشتر موارد و در شرایط عادی سیرکوله آب سازه، سخت افزار، سقف و دیواره ها و تشتک های کف از جنس فولادگالوانیزه نورد شده میسازند. در صورتی که برج بیش از حد با آب سرو کار داشته باشد و رطوبت زیاد باشد، باید علاوه بر گالوانیزه کردن بسیاری از قطعات به وسیله یک لایه محافظ دیگر پوشاند. با اضافه کردن این لایه محافظ میزان خوردگی کاهش میابد اما در عوض نیاز به نگهداری دستگاه بیشتر میشود. پوشش های محافظ همواره در معرض کنده شدن و نازک شدن هستند که در این صورت فلز بدون روکش در معرض برخورد با آب و خوردگی قرار خواهد داشت. برای دست یافتن به حفاظت طولانی مدت برج خنک کننده چیلر باید مراحل بیشتری اضافه گردد. ساختن برج از فولاد ضد زنگ در برج های خنک کننده بسیار مناسب است اما در استفاده از فولاد ضد زنگ باعث افزایش چشم گیر هزینه ها میشود.

حتما بخوانید!
بررسی جامع چیلر تراکمی اسکرال

ماده بعدی که وارد بازار گردید، فایبرگلاس بود بود. قابلیت قالب ریزی شدن و ساختن پیچیده با اندازه های مختلف مزیت ممتاز این ماده است. از این ماده برای ساختن پره های فن، تیغه های کرکره ای و بدنه برج استفاده میگردد. استفاده از این ماده برای این ماده است. از این ماده برای ساخت اسکلت و سازه های برج نیز استفاده میگردد. وزن سبک اجزای ساخته از این ماده این امکان را فراهم میکند که بتوانیم برج های خنک کننده را در مکان هایی که به تمرکز بار حساس هستند نیز نصب کنیم. فایبر گلاس نسبت به شرایط نامناسب آب حساس نیست، زیرا این ماده به صورت ذاتی در برابر سایش، خوردگی و تهاجمات میکروبیولوژی مقاوم است. برج های فایبر گلاس نسبت به برج های استاندارد ساخته شده از فولاد گالوانیزه بسیار گرانتر هستند، اما طول عمر زیاد و وزن کم آن ها مزایای است در برج های دیگر وجود ندارد.

در تاسیسات بزرگ تر استفاده از چوب به عنوان ماده اساسی ساختمان سال ها رواج داشت. این ماده همیشه دسترس بود. قیمت نسبتا کمی داشته و تحت شرایط آب و هوایی و نوع آب دوام خوبی دارد. چنین ساه هایی به صورت ساخته شده برای نصب در محل حمل میشوند. در برج های خنک کننده چوبی از چوب های صنوبر و سرخ دار از نوع چوب ها استفاده می شود. صرف نظر از نوع چوب، سازه های چوبی برای داشتن طول عمر بیشتر آماده شوند و از آن ها در برابر حملات قارچ ها و باکتری ها محافظت شود. برای حفاظت چوب های به کار رفته در برج های خنک کننده مواد شیمیایی خاصی با فشار به داخل این چوب ها تزریق میشود که به آنها اشباع کردن چوب میگویند. اگرچه برج های چوبی بسیار گران هستند اما طول عمر زیادی دارند و همچنین تعمیر کردن آن بسیار آسان است.

روش های نگهداری برج خنک کننده

آغاز کردن بازرسی در از آبان ماه به نگهدار این امکان را میدهد که در صورت نیاز به تعمیر، این کار را در اوایل زمستان یا قبل از آن انجام میدهند. اگر بازرسی در حالی انجام می شود که فن روشن است و اب نیز جریان دارد، هنگام باز کردن دریچه های مخصوص بازرسی و هنگام راه رفتن بر روی قسمت بالایی دستگاه هوشیار باشید و احتیاط کنید. همواره باید قبل از هر اقدامی برق موتور فن را قطع کنید. تمام کلید های برق باید خاموش شده و روی آنها برچسب یا علامتی نصب شود تا افراد به اشتباه دیگر کلید ها را روشن نکنند.

حتما بخوانید!
چیلر آب خنک چیست

شستشوی برج خنک کننده

بازرسی برج خنک کننده

 در اطراف برج خنک کننده در حال کار قدم زده و به صورت چشمی اجزای آن را بازرسی کنید. به دنبال نشانه های نشت، ترک خوردگی و شکستگی باشید. به اتصال انتهای صفحات توجه کنید و بررسی کنید این اتصالات محکم بوده و به درستی به اسکلت و سازه اصلی متصل شده اند. سطوح خارجی برج های چوبی را برای یافتن نشانه های پوسیدگی یا جدا شدن لایه های چوب (لایه لایه شدن چوب) مورد بازرسی قرار دهید. هنگام بازرسی برج های فولادی به نشانه های خوردگی و وجود حفره یا سوراخ در برج توجه کنید. اگر پوسته برج از فایبرگلاس ساخته شده است، برج را برای یافتن شکستگی، ترک یا جدا شدن الیاف مورد بازرسی قرار گیرد.

اگر به محل های پوسیده برخورد کردید، با استفاده از چاقو یا یخ شکن به دقت محل مورد کاووش قرار دهید تا به عمق حفره یا محل پوسیدگی پی ببرید. به ویژه محل های اطراف پیچ ها و جاهایی که در آنها چوب با فولاد یا چدن تماس دارد امتحان کنید. برای بررسی قسمت های داخلی برج قبل از هر کاری باید واسطه های انتقال حرارت را از درون دستگاه خارج ساخت. معمولا مسلط ترین نقطه ی سازه برای بازدید برج، سطح بالایی محفظه فن است.

در برج های چوبی به دنبال یافتن نقاط پوکی در آلوارها، تورق چوب های چند لایه یا سوراخ های ایجاد شده توسط پوسیدگی باشید. می توان روی برج به آهستگی بالا و پایین پرید و از این طریق اطلاعات بیشتری به دست آورد. اگر در حین برش ها چوب های زیر پای شما حالت فنری از خود نشان دهند، این میتواند علامتی مبنی بر پوکی و نرمی چوب ها باشد. به خاطر داشته باشید که این حالت ممکن است مربوط به خود نشان دهند، این میتواند علامتی مبنی بر پوکی و نرمی چوب ها باشد. به خاطر داشته باشد که این حالت ممکن است مربوط به خود سقف برج نباشد بلکه ممکن است ناشی از ساپورت های زیرین دستگاه باشد. برای دسترسی به این ساپورت ها از کف یا انتهای برج وارد شوید.

سیستم توزیع آب برج خنک کننده

شستشوی برج چیلر

باید آب به طور یکسان و یکنواخت بر روی واسطه های انتقال حرارت توزیع میشود. از بالای برج شروع بازرسی کنید و ابتدا سیستم توزیع آب گرم یا تشتک های آب بررسی نمایید. هر تشتک دارای تعدادی نازل است. در طرح های جریان متقاطع، این نازل ها سوراخ های پلاستیکی با ساقه نسبتا طولانی که آب را به سمت پایین هدایت میکند. از بالای تشتک میتوان تمام این نازل ها را به صورت سوراخ خای پلاستیکی مشاهد کرد. با دقت خاک و رسوباتی را که ممکن است دهانه نازل ها مسدود کرده باشند تمیز کنید.

حتما بخوانید!
مقایسه چیلر و وی آر اف

طول دوره های بازرسی برج خنک کننده

بازبینی دوره ای برج خنک کن

روزانه: نگاه کنید، به صدا ها گوش کنید و در اطراف دستگاه قدم بزنید و بازری کنید. با صدا، ظاهر و سطح ارتعاشات برج آشنایی کامل پیدا کنید.

هفتگی : به موتور، شفت انتقال قدرت، جعبه دنده ف تسمه ها و فن نگاه کنید. فن را خاموش کنید و در صورتی که فن دارای سیستم انتقال حرمکت میباشد.

ماهانه: میزان انباشته شدن لایه و رسوب روی چاهک یا تشتک را بررسی کنید، شیر شناور بررسی کنید، محفظه سیستم توزیع در بالای برج و نازل ها بررسی کنید و کریس خور کاهنده دور را بررسی کنید.

شش ماهه: گریس کاهنده دور را تعویض کنید. شرایط تسمه بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را بررسی کنید. موتور فن را بررسی کنید در صورت لزوم بیرینگ موتور تعویض کنید. تمام پیچ های موجود در اجزای مکانیکی را از نظر محکم بودن بررسی کنید. سازه برج و پکینگ های برج خنک کننده بررسی کرده و در صورت لزوم بررسی کنید

سالانه: برج را به صورت کامل بازرسی کنید و تمام دستور العمل های عنوان شده را استفاده کنید. اگر برج یه سیستم های کنترلی مجهز میگردد آنها را بررسی کنید.

معیار سرویس و نگهداری برج خنک کننده

سرویس برج خنک کن

به علت کشیده شدن هوا به مسیر آب ریزشی در برج، پس از مدتی خاک و کثیفی در برج انباشته خواهد شد. این لجن انباشته شده میتواند بر روی کندانسور، مبدل حرارتی و دیگر تجهیزات جمع شده و یک لایه عایق تشکیل داده و ظرفیت انتقال حرارت را کاهش دهد. سیستم تصفیه آب میتواند از انباشت این مواد جلوگیری کرده یا حداقل آن را کاهش دهد. آخرین موضوع مربوط به تمیزی آب احتمال فراهم شدن زمینه پرورش باکتری ها است. سیستم لوله کشی باید از هر گونه شاخه یا انشعاب مربوط به تمیزی آب احتمال فراهم شدن زمینه پرورش باکتری ها است. سیستم لوله کشی باید از هر گونه شاخه ها یا انشعاب های ناقص و کوری عاری باشد و جریان آب در برج باید همواره حفظ شود. وقتی که لجن بر روی تشتک جمع میشود، ترکیب رطوبت اکسیژن آب گرم و تامین غذا، شرایط لازم برای رشد باکتری لژیونلا را فراهم میکند. این باکتری را میتوان در آب مصرفی و در کنار رودخانه ها و آب های جاری یافت. این باکتری ها در قطرات آب وجود دارند و میتوانند توسط هوا حمل شوند واز طریق تنفس وارد بدن ما شوند. هیچ ماده شیمیایی وجود ندارد که بتواند به طور قطعی تمام باکتری های موجود در آب تغذیه به برج را از بین برد.

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *