آموزش کامل شارژ گاز چیلر

شارژ گاز چیلر، به منظور انجام عمل شارژ گاز به سیستم سردکننده انواع چیلرهای آبی و هوائی می باشد. کارآیی موثر و کارکرد مطلوب دستگاه های سرد کننده، بستگی به میزان دقیق شارژ گاز دارد و این کار باید به نحو صحیح و با نهایت دقت انجام شود. چیلر را می توان با فریون به صورت مایع یا گاز از نقاط مختلف شارژ گاز کرد؛ طریق ساده و عملی شارژ توسط فریون مایع می باشد که به طریق کلی زیر انجام می گیرد. اگر تمام سیکل خالی باشد، باید آن را قبل شارژ گاز کردن وکیوم چیلر و عاری از رطوبت باشد. در هنگام شارژ گاز باید تمام اجزای سیستم از قبیل پمپ اواپراتور و پمپ کندانسور و شیر برقی روشن کرده به غیر از کمپرسور چیلر که باید خاموش باشد. به وسیله شلنگ شیر کپسول مبرد را به به شیر شارژینگ متصل نموده و هوای داخل لوله را تخلیه کرده (شیر کپسول را باز کرده و مهره کله قندی شیر شارژینگ را باز کرده و پس از خروج هوا دوباره ببندید) و درجه تنظیم ترموستات را پایین بیاورید و کمپرسور را روشن می کنیم و بهتر است جهت شارژ شیر سولونویید را برق دار کرده و شیر شارژ گاز را اندکی باز کنید.

کاربرد شارژ گاز چیلر

شارژ گاز معمولا از روی آمپر کمپرسور و پر بودن شیشه سایدگلاس چک می گردد. شارژ گاز برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • شارژ گاز انواع چیلرهای آبی در خط مونتاژ چیلر که در کارخانه راه اندازی می شوند.
  • شارژ گاز انواع چیلرهای هوایی که در محل نصب لوله کشی و راه اندازی می شوند.
  • شارژ گاز انواع چیلرهائی که تعمیرات اساسی شده است یا به دلیل نشتی کمبود ماده مبرد داشته و لازم است مقداری شارژ گاز شوند.

شارژ گاز چیلر

شیر شارژ گاز

شرح عملیات شارژ مبرد چیلر

روش اول: شارژ گاز از مدار مایع (شارژ اولیه سیستم که مدار کاملا خالی است)

شارژ کردن چیلر از طریق خط مایع

شارژ گاز از خط مایع

این روش هنگامی انجام می شود که دستگاه با پمپ واکیوم کاملا تخلیه شده و آماده شارژ گاز می باشد، در این روش میتوان مقدار زیادی مبرد را در زمان کوتاهی وارد سیستم نمود. مراحل انجام کار به شرح زیر می باشد.

  • برای انجام عمل شارژ گاز به گیج مانیفولد احتیاج است. پس از آماده نمودن سیستم شلنگ های گیج مانیفولد را به محلهای مورد نظر وصل نمائید. در این روش شارژ گاز از مدار مایع و از طریق شیر شارژ گاز انجام می شود (شیر شارژ گاز در چیلرها یا بین سرویس والو و فیلتر درایر قرار گرفته است یا مستقیما روی فیلتر درایر نصب شده است).
  • اکنون شیر روی کپسول گاز و شیر گیج مانیفولد را باز نموده و مهره شلنگ شارژ گاز در محل اتصال به شیر شارژ گاز را کمی شل کنید تا هوای دورن شلنگ ها خارج گردد. پس از اطمینان از تخلیه هوا مهره شلنگ متصل به شیر شارژ گاز در مدار مایع را محکم کنید.
  • سیستم آماده شارژ گاز چیلر است. اگر کپسول حاوی گاز مبرد فاقد شیرهای مایع و گاز می باشد (در مورد کپسول هائی که دارای شیرهای مجزا شارژ گاز و شارژ مایع می باشند شیر حالت گاز را باز کنید ) در حالیکه کپسول به صورت ایستاده قرار گرفته است شیر روی آن و شیر شارژ گاز در مدار مایع را باز نموده اجازه دهید گاز مبرد وارد سیستم شود تا فشار دورن سیستم به 50 پوند بر اینچ مربع برسد. سپس کپسول مبرد را بصورت وارونه قرار داده تا تمامی گاز داخل آن به سیستم شارژ شود.
حتما بخوانید!
انواع سیستم های تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان

مهمترین نکته در حین این شارژ گاز این است که در هنگام شارژ گاز به سیستم های چیلرهای آبی فراموش نکنید حتما آب در داخل اواپراتور در حال گردش باشد تا از یخ زدگی جلوگیری شود

پس از ورود مبرد به سیستم به دلیل کاهش فشار ناگهانی به سرعت تبخیر شده و ایجاد برودت می کند. لذا هنگام شارژ گاز به چیلرهای آبی حتما باید پمپ های آب اواپراتور و کندانسور در حال کار باشند. (در مورد چیلرهای با کندانسور هوایی پمپ اواپراتور و فن های کندانسور را روشن کنید).

  • پس از اینکه مقداری ماده مبرد به سیستم شارژ شد فشار دورن دستگاه و کپسول مبرد یکسان شده و عمل شارژ گاز از کپسول به سیستم متوقف خواهد شد. در این وضعیت شیر برقی مدار مایع را به برق وصل کرده و سرویس والو را در حالت بسته قرار داده و کمپرسور دستگاه را روشن کنید تا دستگاه پمپ دان (Pump Down) شود.
  • پس از انجام عمل پمپ دان کمپرسور دستگاه را خاموش کنید در این حالت چون فشار درون کپسول از فشار سیستم بیشتر می باشد عمل شارژ گاز خود به خود انجام خواهد شد. هنگامیکه فشار درون کپسول با فشار سیستم یکسان گردید عمل پمپ دان را تکرار کنید تا شارژ گاز سیستم کامل گردد.
  • پس از شارژ کامل دستگاه شیر سرویس در مدار مایع را باز نموده و سیستم را بکار اندازید اگر از طریق شیشه رویت وضعیت گاز (سایت گلاس) حباب در مدار مایع مشاهده شد عمل شارژ گاز را آنقدر ادامه دهید تا حبابی در شیشه دیده نشود.
  • در پایان بگذارید دستگاه به مدت 30 دقیقه کار کند. پس از این مدت اگر هیچگونه حبابی در سایت گلاس مشاهده نشد شیر شارژ گاز و شیرهای گیج مانیفولد را بسته و به آرامی و با احتیاط شلنگ و کپسول را از سیستم جدا کنید. (توجه داشته باشید که ابتدا شیر کپسول گاز بسته باشد سپس اقدام به جدا کردن شلنگ شارژ گاز چیلر کنید).
حتما بخوانید!
بررسی جامع چیلر تراکمی هوا خنک

در این نشتی باید قبل از شارژ گاز حتما فیلتر درایر و روغن کمپرسور ها را تعویض کرده ودر صورت لزوم سیکل تبرید را شستشو دهیم.

در حین عملیات شارژ گاز، رفته رفته فشار درون کپسول گاز کم خواهد شد. به منظور حفظ فشار کافی و تسریع عمل شارژ گاز می توان کپسول مبرد را در آب با دمای 40 درجه سانتیگراد قرار داد تا تمامی گاز محتوی آن به داخل سیستم تخلیه گردد. هرگز کپسول ماده مبرد را با شعله یا مشعل گاز دستی گرم نکنید.

گرم کپسول با آب گرم برای شارژ گاز چیلر

گرم کردن کپسول با آب گرم

باید توجه داشته باشیم میزان دقیق شارژ گاز مبرد باید به وسیله سوپریت اندازه گیری سوپرهیت تعیین گردد. در چیلرهای تراکمی میزان شارژ گاز باید در محدود 6-10 درجه سانتی گراد باشد.

شارژ گاز چیلر با مبرد ترکیبی سری 400

شارژ گاز در مبرد های سری 400

شارژ گاز مبرد های سری 400

مبرد های سری 400 با عنوان دسته بندی zeotropic شناخته میشوند که شامل مخلوطی از چند مبرد با فشار بخار های مختلف در دمای یکسان هستند؛ ترکیب این مبرد در حالت گازی متفاوت از ترکیب مبرد در حالت مایع میباشد. این مبرد حتما به حالت مایع به سیستم شارژ  گردد. در صورت بروز نشتی در این مبرد ها باید کلیه مبرد تخلیه گردد و بعد دوباره شارژ گاز مجدد انجام گردد.

تکنیسن ها معمولا از شفاف بودن سایت گلاس جهت میزان شارژ گاز استفاده میکنند اما در این مبرد ها همیشه حباب کمی در حالت شارژ کامل هم رویت میشود. بنابراین مراقب افزایش بیش از اندازه شارژ مبرد باشید.

روش دوم: شارژ گاز از بخش فشار ضعیف سیستم (مدار مکش)

شارژ گاز چیلر به دستگاه هایی که در وضعیت کار بوده و به دلیل نشت گاز، کمبود ماده مبرد پیدا کرده اند همچنین در سیستم های کوچک سرد کننده به روش زیر و از طریق شیر مکش کمپرسور انجام می شود.

  • در این روش نیز از گیج مانیفولد جهت شارژ گاز استفاده می شود. پس از آماده نمودن دستگاه کپسول حاوی ماده مبرد را در حالت ایستاده قرار داده و شلنگ گیج مانیفولد را به شیر مکش و کپسول مبرد متصل نموده و مطابق روش قبلی شیلنگ ها را هواگیری کنید.
  • پس از هواگیری شیلنگ ها سیستم جهت شارژ گاز آماده می باشد. شیر روی کپسول را باز نموده و با باز کردن شیر روی گیج مانیفولد که شیلنگ آن به شیر مکش کمپرسور متصل است. (یک دور شیر مکش کمپرسور را ببندید تا مجرای فرعی آن باز شود) کمپرسور دستگاه را روشن کنید تا گاز مبرد از کپسول و اواپراتور همزمان داخل کمپرسور دستگاه مکیده شود. مدت زمانی پس از شروع شارژ گاز به علت کاهش فشار در کپسول مبرد بدنه آن سرد شده و نتیجتا” جریان حرکت ماده مبرد به سیستم کندتر خواهد شد. در این موقع کپسول را در یک ظرف آب گرم با دمای 40 درجه سانتیگراد قرار دهید تا ماده مبرد با سرعت بیشتری به دستگاه وارد شود.
  • در حالیکه کمپرسور دستگاه در حال کار است و سیستم شارژ گاز می شود با رویت سایت گلاس بطور مداوم میزان مبرد در سیستم را کنترل نموده و پس از اینکه دیگر حبابی در آن دیده نشد عمل شارژ گاز را متوقف و کمپرسور را خاموش کند. پس از بستن شیرهای روی کپسول گیج مانیفولد و شیر شارژ گاز در مدار مکش (شیر مکش کمپرسور را تا انتها باز کنید تا منفذ فرعی روی آن بسته شود) کپسول و شلنگ شارژ گاز چیلر را از سیستم جدا نموده و دستگاه را برای بهره برداری به کار اندازید.
حتما بخوانید!
کریستال چیلر جذبی و نحوه رفع آن

در شارژ گاز باید به این نکته توجه کرد که از شارژ گاز بیش از اندازه در سیکل تبرید خودداری کرد؛ در غیر این صورت باعث افزایش چشمگیر فشار کندانسور و آسیب به کمپرسور می گردد.

تاثیرات شارژ گاز بیش از اندازه به چیلر و آسیب های وارد شده به آن

افزایش فشار کندانس بر اثر شارژ بیش از اندازه

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

برداشت از مطالب سایت تنها با ذکر منبع و لینک سایت مجاز می باشد

3 دیدگاه برای “آموزش کامل شارژ گاز چیلر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *