عیب‌یابی جامع چیلرهای تراکمی

عیب یابی چیلر تراکمی

در مسیر عیب یابی چیلر تراکمی ، عیوب به دو دسته الکتریکی و مکانیکی تقسیم می شوند. البته این عیوب به این گونه نیستند که که به طور کامل با هم متفاوت باشند و در تقابل با یکدیگر قرار گیرند. مثلا شل شدن سیم اتصال در کمپرسور ممکن است که یک ایراد برقی در چیلر تراکمی می باشد اما عیب آن ممکن است یک ایراد مکانیکی می باشد. همچنین سوختن سیم پیچ کمپرسور چیلر در اثر آلودگی سیکل تبرید یک عیب الکتریکی می باشد که در اثر عیب مکانیکی در چیلر تراکمی به وجود آمده است.

برای عیب یابی چیلر جذبی می توانید مقاله عیب یابی چیلر جذبی را مطالعه کنید.

عیب یابی الکتریکی

عیب یابی الکتریکی چیلر تراکمی

1 .در بررسی مدارهای الکتریکی در دستگاه‌های تهویه مدرن ممکن است شما به این نتیجه برسید که عیب‌یابی الکتریکی کار پیچیده و مشکلی می‌باشد. اما در واقع چنانچه راه سیستماتیک و منطقی انتخاب گردد این کار کاملاً آسان خواهد بود.

عیب یابی مدار الکتریکی

2)  قبل از اقدام به عملیات عیب‌یابی و تعمیر چیلر، لازم است که ترتیب عملکرد دستگاه را یاد بگیرید. باید بدانید چه چیزی، در چه زمانی اتفاق می‌افتد. (از راهنما و بر چسب دیاگرام محصول استفاده نمائید. در دستگاههائی که مدار کنترل آن‌ها بر اساس میکروپروسسور می‌باشد دانستن ترتیب عملکرد دستگاه بسیار مهم است زیرا زمان و منطق کار میکروپروسسورها قابل رؤیت نمی‌باشد.

بررسی عملکرد دستگاه چیلر

3) در اینجا، برخی اصول اولیه عیب یابی الکتریکی آورده شده است. ابتدا از روش حذف استفاده نمائید. به این صورت که دریابید چه اجزایی از سیستم در حال کار می باشند سپس توجه خود را بر قسمت هایی که کار نمیکنند معطوف نمائید.

بررسی منابع الکتریکی

4) اگر بیش از یک جزء معیوب در سیستم وجود دارد و آن ها به صورت موازی تصل شده اند، یکی از دو مورد زیر را پیگیری کنید.

  • اشکال در منبع تغذیه
  • یک قطعه ساده که این اجزاء را بهم وصل می کند. به طور مثال ، چنانچه کمپرسور و موتور فن هردو کار نمی کنند کنتاکتوری که هر دو را کنترل می کند مشکوک خواهد بود.

5) چنانچه دستگاه معیوب، دارای برد کنترل الکترونیک می باشد، فورا برد را تعویض نکنید، بلکه ابتدا بایست نسبت به خراب بودن آن اطمینان حاصل کرد. اغلب این نوع دستگاه ها مجهز به سیستم تشخیص عیب داخلی می باشند که خرابی برد را نشان می دهد، چنانچه سیستم و توانایی این کار را نداشته باشد، جهت رفع نقص باید از اطلاعات راهنمای سرویس کارخانه سازنده استفاده نمائید.

اگر برد خراب شده، سعی کنید عامل خارجی این خرابی را تعیین کنید در غیر اینصورت خرابی تکرار خواهد شد. استفاده نادرست، نوسان برق، گرمای اضافی به اندازه گردوغبار می تواند به کنترل های الکترونیک آسیب برساند. در صورتی که برد خراب شده است و این خرابی در اثر عامل خارجی بوجود آمده است، باید این عامل مشخص شود در غیر اینصورت ممکن است خرابی تکرار گردد. عواملی که عموما منجر به خرابی کنترل های الکترونیکی می شوند شامل : فعل و انفعال غلط، نوسان برق، گرمای بیش از حد و گرد و غبار می باشد.

6) امروزه بسیاری از سیستم ها، مجهز به امکانات تشخيص عيب واعلام علت احتمالی آن می باشند. بنابراین یادگیری کارکردن با آنها ضروری است. همچنین یادگیری کارکردن با دستگاههای تست الکتریکی نیز لازم می باشد.

دستگاه های اندازه گیری الکتریکی

7) متداولترین دستگاه های اندازه گیری الکتریکی که تکنسین های سرویسکار با آنها سر و کار دارند شامل : ولتمتر، اهم متر، آمپر متر می باشد. ضمنا ولت، اهم میلی آمپر متر -VOM و مولتی متر، ترکیبی از این دستگاه های اندازه گیری می باشد که همگی در یک مجموعه قرار داده شده اند. این دستگاه ها، در دو نوع آنالوگ و دیجیتال عرضه می گردند، دستگاه های آنالوگ دارای عقربه ای بوده که بر روی صفحه ای مدرج، حرکت می کند. در حالی که نوع ديجيتالي، نتيجه را بصورت یک عدد نشان می دهد. انواع دیجیتالی این دستگاه ها، به دلیل دقت و راحتی خواندن آن ها متقاضی بیشتری دارند.

حتما بخوانید!
نحوه وکیوم چیلر تراکمی

8) اغلب دستگاه های اندازه گیری، بیشتر از یک رنج جهت اندازه گیری دارا می باشند. جهت جلوگیری از خراب شدن دستگاه از بالاترین رنج شروع کنید و سپس به محدوده های پایین تر بروید این کار همیشه دقیق ترین عدد را نشان خواهد داد. به منظور نتیجه گیری دقیق تر، رنجی را انتخاب کنید که عدد قرائت شده در وسط یک سوم بالاي مقياس قرار گیرد. برای مثال، هنگامی که در حال اندازه گیری ولتاژ کنتاکتور کمپرسور یک سیستم خانگی هستید، ممکن است که بین ولتاژ ۱۲۰ یا ۲۴۰ ولت مشکوک باشيد، لذا ولتاژ ولت‌متر را در محدوده ۲۵۰ ولت قرار دهید. لازم به ذکر است که برخی از ولت‌مترهای دیجیتالی محدوده صحيح را به‌طور اتوماتیک انتخاب می‌کند.

سنجش الکتریکی مدار برق چیلر

9) برای جلوگیری از خوردگی داخلی و ایجاد اتصال کوتاه در مدار دستگاه، باید این ابزار در مكان خشک نگهداری شوند. همچنین برای ممانعت از سولفاته شدن باتری، بایستی دستگاه به‌طور مرتب بازدید و در صورت نیاز، باتری‌ها تعویض شوند. در غیر این صورت دستگاه صدمه خواهد دید.

اغلب این دستگاه‌ها، دارای یک سیم و گیره اتصال می‌باشند که در صورت مشاهده هرگونه فرسودگی در آن‌ها باید تعویض گردند. سیم و گیره اتصال معيوب، ایمنی و سلامتی سرویس‌کار را به خطر انداخته و از قرائت دقیق مقادیر نیز جلوگیر به عمل می‌آورد.

10) مطابق شكل ولت‌متر باید به‌صورت موازی در مدار قرار گیرد. در این صورت مقداری را که نشان می‌دهد، معلوم خواهد کرد که آیا پتانسیل لازم را برای کار مدار وجود دارد یا خیر. باید توجه داشته باشید که اندازه‌گیری‌ها، زمانی که جریان در مدار برقرار است انجام می‌شود لذا  نکات ایمنی را رعایت نمایید.

اندازه گیری زمان جریان

11) این شکل نحوه استفاده از ولتمتر را جهت اندازه گیری ولتاژ یک فاز از منبع سه فاز را نشان می دهد.

استفاده از ولتمتر

12) در این شکل ، ۳ عدد ولتمتر در ۳ موقعیت مدار یک موتور ۳ فاز (با اتصال ستاره) قرار داده شده است، در این حالت، ولتاز ، هر سه فاز را می توان اندازه گیری کرد.

اندازه گیری با ولتمتر

13) جهت اندازه گیری جریان در یک مدار، از آمپر متر استفاده می شود. در شکل یک آمپر متر قفلی نشان داده شده است که جریان عبوری از یک سیم عایق دار را از طريق احساس کردن میدان مغناطیسی حاصل از جریان، اندازه گیری می نماید.

آمپرمتر

 جهت افزایش دقت در جریانهای کم، سیم چندین بار حول گیره آمپرمتر پیچیده می شود. در این حالت، سیم پیچ ، به منزله یک افزاینده جریان عمل می کند و جریان را تا سطح قابل اندازه­گیری بالا می آورد. پس از اندازه­گیری جریان، عدد بدست آمده را باید بر تعداد دور سیم بیچ تقسیم کرد تا مقدار جریان واقعی بدست آید، بطور مثال اگر سیم ۱۰ بار به دور گیره پیچیده شده باشد و دستگاه عدد ۱۰ را نشان دهد و جریان واقعی ۱ آمپر خواهد بود.

14) آمپر متر باید بصورت سری در مدار قرار گیرد، چنان چه آمپرمتر بصورت موازی در مدار قرار گیرد خراب خواهد شد و لذا برای این که آمپرمتر بتواند در مدار بصورت سری قرار داده شود، لازم است که مدار باز باشد. بنابر این دستگاه قبل از اتصال آمپرمتردر مدار، باید خاموش باشد و پس از انجام اتصال و قراردادن آمپرمتر در رنج بالاتر از جریان مورد نظر روشن شود. در صورت عدم وجود اطمینان نسبت به مقدار مورد نظر، آمپر متر را در بالاترین رنج قرار دهید.

عیب یابی با آمپرمتر

15) جهت اندازه گیری مقاومت، از اهم متر استفاده می شود. متداولترین کاربرد این وسیله، بررسی و کنترل عدم وجود قعلعی در مدار می باشد. در شكل چنان چه کلید بسته شود، اهم متر مقاومت صفر را نشان خواهد داد و در یک مدار با فیوز وسیع کشی سالم، اهم متر مقاومت صفر را نشان خواهد داد.

حتما بخوانید!
دستورالعمل راه اندازی چیلر

استفاده از اهم متر برای عیب یابی چیلر

16) هنگامی که مقاومت یک سیم پیچ اندازه گیری می شود، مقدار مقاومت سیم پیچ معادل همان عددی است که اهم متر مشخص می کند.

مقاومت سیم پیچ

17) چنانچه سیم پیچ دارای قطعی باشد، اهم متر اوافد بی نهایت را نشان خواهد داد. در یک مدارباز با مدار با فیوز سوخته، نیز بی نهایت را نشان می هد. ضمنا باید توجه داشت که در اهم متر بر عكس ولتمتر و آمپر متر، عقدار صفر در سمت راست و ماکزیمم در سمت چپ قرار دارد.

طریقه خواندن اهم متر

18) اهم متر جهت کار کردن به باتری داخلی خود متکی می باشد. بنابر این مداری که تحت آزمایش قرار دارد بایستی خاموش باشد. در غیر اینصورت ممکن است باعث خرابی دستگاه یا بخطر افتادن ایمنی سرویس کار شود.

جهت تنظیم صفر اهم متر، دو سرگیره سیم های دستگاه را به یکدیگر متصل کرده و سپس با دکمه صفر کننده دستگاه، صفر آنرا تنظیم کنید.

19) عموماً نباید، از اهم متر در مدارهای الکترونیکی ( Solid – state ) استفاده کرد. زیرا ممکن است ولتاژ حاصل از باتری اهم متر، منجر به خرابی مدارهای الکترونیکی که در ولتاژهای بسیار کم عمل می کنند گردد. ضمنا زمانی از اهم متر جهت آزمایش ترمیستورها استفاده می شود که از مدار قطع شده باشد.

عیب یابی مکانیکی سیستم تبرید

عیب یابی مکانیکی سیستم تبرید

1) دستیابی به علت اصلی عیب:

اغلب تعیین علت اصلی یک عیب، در عیب یابی مکانیکی سیستم تبريد، مشکل می باشد. آنچه که در ابتدا عيب به نظر می رسد، ممکن است تنها نشانه ای از یک عیب اساسی تر باشد.

2) اكثر عيوب ناحبه مبرد، چنانچه بر طرف نشود، منجر به خرابی کمپرسور خواهد شد، بطور مثال، شارژ بیش از حد سیستم، سرانجام منجر به شکستگی سوپاپ ها و خرابی کمپرسور می شود.

پیدا کردن ریشه مشکل چیلر

ممکن است سرویس کار تصور کند که علت خرابی کمپرسور چیلر، در قطعات داخلی آن باشد بنابراین قطعات زیادی را بطور غیر ضروری تعویض کند در حالی که عیب  چیلر هم چنان وجود خواهد داشت. مادامی که علت اصلی عیب مشخص نشود کمپرسور بعدی نیز محکوم به خراب شدن خواهد بود.

3) اشکال دیگر این است که به معایب بسیاری بر می خورید که دارای علایم یکسانی هستند بعنوان مثال، اگر یک سیستم به حد کافی خنک نکند، علل بسیاری برای این امر وجود خواهد داشت  و مطابق شكل عبارت اند از

عیب یابی کندانسور چیلر

  1. کندانسور چیلر کثیف باشد
  2. سیستم بیشتر یا کمتر از حد شارژ شده باشد
  3. ولتاژ کمپرسور چیلر صحیح نباشد
  4. سایز لوله ها کوچک در نظر گرفته شده باشد
  5. لوله مویین تاب خوردگی داشته باشد
  6. فیلتر چیلر درایر بسته شده باشد
  7. یا اینکه بعلت تخلیه (واکیوم )نادرست  چیلر سیستم گازهای غیر قابل تقطیر در مدار وجود داشته باشد.
  8. فین های اوپراتور آسیب دیدگی کلی داشته باشد.

برای رسیدن به علت اصلی، یک روش عیب یابی سیستماتیک و منطقی لازم است، در این برنامه چنین روشی، جهت رسیدن به علت اصلی عیوب ناحيه مبرد، معرفی شده است.

4) مراحل عیب یابی چیلر تراکمی به شرح زیر است:

جمع آوری و مشاهده

  1. جمع آوری اطلاعات فرشنده
  2. جمع آوری اطلاعات مشتری
  3. بازرسی عینی اولیه در حالت خاموش بودن سیستم
  4. بازرسی اولیه در حالت روشن (توسط حواس: پنجگانه)

علائم لازم را بخوانید و محاسبه کنید

  1. پارامترهای اصلی سیستم فشار رانش- فشار مکش- سابكولینگ- سوپر هیت و جریان مصرفی کمپرسور چیلر را بخوانید و ثبت کنید.
  2. ساب کولینگ گاز مبرد را در هنگام ورود به شیر انبساط تعیین نمایید
  3. سوپر هیت گاز مبرد را در خط مکش کمپرسور تعیین نمایید

مقادير واقعی و مقادیر عادی را مقایسه نمایید

  1. مقادير عادی را برای سیستم مورد نظر تعيين کنید (سیستم چه باید انجام دهد)
  2. مقادیر عادی و واقعی را مقایسه کنید
حتما بخوانید!
نحوه اسید شویی چیلر

 از ایده های رفع عیب، بصورت زیر استفاده کنید:

  1. تحلیل پارامترهای اصلی
  2. تحلیل راهنمای عیب یابی کارخانه سازنده
  3. تحلیل پارامترهای سیستم یا یک قطعه از سیستم با تنظیم این روش، اکثر عیوب به سرعت در همان مراحل اولیه مشخص خواهد شد و تنها عیوب پیچیده به تمام مراحل نیاز خواهد داشت.

5) عموما عیب یابی در ۴ مرحله صورت می گیرد. بسیاری از عیوب را میتوان بسادگی (با استفاده از حواس پنجگانه) در زمان خاموش شدن یا روشن بودن دستگاه، در همان مراحل اولیه مشخص نمود. چنانچه در این مرحله عيب يابي چیلر  نشد. تحلیل پارامترهای اصلی بعنوان مرحله بعد پیشنهاد می شود. پس از آن به مرحله استفاده از دستورالعمل های کارخانه سازنده میباشد چنانچه هیچیک از مراحل قبل مفید واقع نشد، در آخرین مرحله جدول عیب یابی زیر بعنوان تدبیر نهایی پیشنهاد می شود.

عیب یابی سیستم تبرید

6) چنان که بازرسی فیزیکی عیب را معلوم نكند، لازم است پارامترهای اصلی سیستم( دماها و فشارهای کلیدی) چک شده و سپس با مقادیر عادی آنها در سیستم مورد نظر مقایسه شود. این روش، آناليز پارامترهای اصلی نامیده میشود که مطابق شكل مقایسه ۵ مورد از پارامترهای اصلی سیستم را برای تشخیص الكوی معیوب در بر می گیرد.

7)  با استفاده از دو مرحله فوق، حدود ۸۰ درصد عیوبی که در ناحيه مبرد چیلر با آن برخورد می‌کنید مشخص خواهد شد، اما چنانچه این روش‌ها مؤثر نبود، بهترین راه، استفاده از دستورالعمل عیب‌یابی کارخانه سازنده دستگاه می‌باشد. در شکل یک فلوچارت عیب‌یابی، جهت نصب و راه‌اندازی یا سرویس یک سیستم اسپیلیت (دو پارچه) هیت پمپ خانگی توسط کارخانه سازنده پیشنهاد شده است. در آخرین مرحله، کار دقیق‌تری بر روی اجزا سیستم نیاز می‌باشد. این روش شامل اندازه‌گیری دما و فشارها در نقاط دیگر چیلر سیستم و عملیات قدم به قدم جهت تشخیص عیب می‌باشد.

عیب یابی مکانیکی سیستم برودت

8)  اما لازم است مقادير پارامترهای اصلی بر روی برگه ای ثبت شود که این برگه جهت ثبت مقادیر عادی نیز استفاده می شود. این عمل مقایسه شرایط کار واقعی و عادی را آسان می سازد. بنابراین در تمام مثال های مطرح شده از این فرم عیب یابی استفاده شده است.

  جمع بندی عیب یابی چیلرهای تراکمی

  1. اطلاعاتی اجمالی در زمینه عیب یابی فرا گیرید تا در هنگام لزوم بتوانید پاسخ گوی مشتری باشید.
  2. بکار گیری حواس پنجگانه در جهت پی بردن به نقص دستگاه
  3. دستگاه را جهت نشتی یابی چیلر و آسیب دیدگی های فیزیکی مورد بازرسی قراردهيد. تجمع غبار روی فیلتر و کويل ها، که برروی عملکرد سیستم تاثیر گذار است را بررسی نمایید.
  4. به صداهای غیر معمول که می تواند ناشی از عملکرد نادرست چیلر و راهنمای شما در جهت دستیابی به منبع ایجاد آن باشد توجه نمائید.
  5. به بوهای غیر معمول خصوصاً ناشی از گرم شدن بیش از حد سیستم توجه نمائید. مواظب باشید دستتان نسوزد.
  6. فشار و دمای نقاط کلیدی را اندازه گیری نموده و این مقادیر را با مقادیر آن ها در کاتالوگ چیلر مقایسه نمائید. بطور خلاصه معلوم کنید سیستم در شرایط نرمال چگونه باید کار کند و اکنون چگونه کار می کند.

ابزارها

جهت جمع آوری اطلاعات موردنیاز برای تحلیل پارامترهای اصلی، در مرحله اول به تعدادی دستگاه اندازه گیری نیاز خواهید داشت. این ابزار شامل فشار سنج با مانوفيلد، آمپر متر قفلی، ترمومتر نوع ترمیستوری و یا ترمومتر الکترونیکی، نشت یاب الکترونیکی، سایکرومتر و بالاخره ابزار سنجش رطوبت و اسید موجود در مبرد می باشد.

رطوبت سنجی

استفاده از یک نشت باب الکترونیکی آسانتر و دقت آن بالاتر از سایر نشت یاب ها می باشد. این وسیله به محض احساس نشتی، با یک صدای قابل شنیدن و با یک نور چشمک زن و یا هر دو ، وجود نشتی را علامت خواهد داد.

تحریریه تیم خدمات فنی مهندسی به فیکس

2 دیدگاه برای “عیب‌یابی جامع چیلرهای تراکمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *